Yazdır

DERS BİLGİLERİ
Ders KodDers AdT+U SaatYarıyılAKTS
JEO 542SICAK VE MİNERALLİ SULARIN JEOKİMYASI3 + 02. Yarıyıl7,5

DERS TANIMI
Ders Düzeyi Doktora
Ders Türü Seçmeli
Dersin Amacı Sıcak ve mineralli suların kimyasal ve izotopik kompozisyonunu denetleyen faktörler, Su-kaya arasındaki tepkimeler, mineral dengesi, Termal sularda bulunan iyonlar arasındaki ilişkiler, Farklı kimyasal kompozisyona sahip suların karşılaştırılması.
Ders İçeriği Sıcak ve mineralli sularda örneklenmesi, sıcaklık, pH, kondüktivite ölçümleri, kimyasal izotopik ve bakteriyolojik analiz için örnek alımı ve korunması yöntemleri, su-haznekaya arasındaki kimyasal reaksiyonlar, suyun kimyasal ve izotop analizlerinden giderek sınıflanması, yaşının ve kökenin yorumlanması, sıcak ve mineralli suların hazne kaya sıcaklığının kalitatif ve kontitatif jeotermometrelerle belirlenmesi.
Ders Ön Koşul Dersin ön koşulu yok.
Ders Yan Koşul Dersin yan koşulu yok.
Öğretim Sistemi Yüz Yüze

DERS ÖĞRENME KAZANIMLARI
1Sıcak ve mineralli suların kimyasal ve izotop bileşimini etkileyen faktörlerin araştırılması, su kaya etkileşimi ve mineral dengesi

DERS ÖĞRENME KAZANIMININ PROGRAM YETERLİLİKLERİNE KATKISI
NoPY 01PY 02PY 03PY 04PY 05PY 06PY 07PY 08PY 09PY 10PY 11PY 12PY 13PY 14PY 15PY 16PY 17PY 18PY 19PY 20
ÖK 001         5          
Ara Toplam         5          
Katkı00000000050000000000

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
EtkinlikSayısıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi(14 hafta/teorik+uygulama)14342
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme)148112
Arasınavlar(hazırlık süresi dahil)12020
Yarıyıl Sonu Sınavı(hazırlık süresi dahil)12121
Toplam İş Yükü

Dersin AKTS Kredisi






195

7,5
DERS ŞUBELERİ
 Dönem seçiniz :   


 Ders DönemiŞube NoDersi Veren Öğretim Elemanı
Detay 2017-2018 Güz1ALİ GÖKGÖZ
Detay 2015-2016 Güz1ALİ GÖKGÖZ
Detay 2014-2015 Güz1ALİ GÖKGÖZ
Detay 2013-2014 Bahar1ALİ GÖKGÖZ
Detay 2012-2013 Bahar1ALİ GÖKGÖZ
Detay 2011-2012 Bahar1ALİ GÖKGÖZ
Detay 2010-2011 Bahar1ALİ GÖKGÖZ
Detay 2009-2010 Bahar1ALİ GÖKGÖZ


Yazdır

Ders Şube Detayları
Dersin Kodu Dersin Ad Saat (T+P) Şube No Öğretim Dili Şube Dönemi
JEO 542 SICAK VE MİNERALLİ SULARIN JEOKİMYASI 3 + 0 1 Türkçe 2017-2018 Güz
Öğretim Elemanı  E-Posta  İç Hat  Ders Yeri Devam Zorunluluğu
Doç. Dr. ALİ GÖKGÖZ agokgoz@pau.edu.tr MUH B0209 Dersin Devam Yüzdesi : %
Amaç Sıcak ve mineralli suların kimyasal ve izotopik kompozisyonunu denetleyen faktörler, Su-kaya arasındaki tepkimeler, mineral dengesi, Termal sularda bulunan iyonlar arasındaki ilişkiler, Farklı kimyasal kompozisyona sahip suların karşılaştırılması.
İçerik Sıcak ve mineralli sularda örneklenmesi, sıcaklık, pH, kondüktivite ölçümleri, kimyasal izotopik ve bakteriyolojik analiz için örnek alımı ve korunması yöntemleri, su-haznekaya arasındaki kimyasal reaksiyonlar, suyun kimyasal ve izotop analizlerinden giderek sınıflanması, yaşının ve kökenin yorumlanması, sıcak ve mineralli suların hazne kaya sıcaklığının kalitatif ve kontitatif jeotermometrelerle belirlenmesi.
Haftalık Konu Başlıkları
HaftaKonular
1 Jeotermal akışkanların örnekleme ve analiz yöntemleri.
2 Jeotermal akışkanlardaki kimyasal bileşenlerin (gaz ve sıvı)kökeni üzerine genel bilgi.
3 Su-kayaç etkileşimi üzerine genel bilgi.
4 Jeotermal akışkanların fizikokimyasal özelliklerine göre sınıflanması.
5 Su kimyasına ilişkin grafik sunumlar (Schoeller, Piper, üçgen, dairesel..)
6 Jeotermal akışkanlara ilişkin fiziko-kimyasal verilerin yorumlanması.
7 Jeotermal akışkanların çeşitli minerallere göre doygunluklarının belirlenmesi (WATCH and Aquachem programları ile)
8 Sıcak su çökelleri ile termal akışkanın mineral doygunlukları arasındaki ilşkinin değerlendirmesi; jeotermal kuyularda kabuklaşma sorunu ve bir kuyuda kabuklaşma başlangıç derinliğinin belirlenmesi.
9 Hazne kaya ve jeotermal akışkan arasındaki kimyasal denge üzerine bilgi.
10 Değişik jeotermal sahalardaki sular için hazırlanmış 18O vs 2H diagramlarının yorumlanması, termal suların kökeninin ve beslenme alanı yüksekliklerinin belirlenmesi.
11 Jeotermal akışkanın yeraltında sirkülasyon süresinin trityum ve 14C değerlerine göre yorumlanması.
12 Bir jeotermal sahanın kavramsal hidrojeokimyasal modellemesi üzerine çalışma.
13 Termal suların kullanımında kaynaklanan çevre problemleri
14 Sınav
Materyaller
Materyal belirtilmemiştir.
Kaynaklar
Ders Değerlendirme Sistemi
Değerlendirme YöntemiKatkı Yüzdesi (%)Değerlendirme Yöntemi Ad
Dönem Sonu Sınavı50Dönem Sonu Sınavı
Ara Sınav50Ara Sınav
T+U : Teorik + Pratik
PY: Program Yeterlilikleri
ÖK: Ders Öğrenme Kazanımları