Yazdır

DERS BİLGİLERİ
Ders KodDers AdT+U SaatYarıyılAKTS
TKD 104TÜRKÇE - II SÖZLÜ ANLATIM2 + 02. Yarıyıl2

DERS TANIMI
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Zorunlu
Dersin Amacı Sözlü anlatımın kişisel ve toplumsal iletişimdeki önemini bilme ve açıklama. Sözlü anlatımda başarılı olmanın yollarını tanıma ve uygulama. Sözlü anlatımın temel ilkelerini bilme ve etkin biçimde kullanma. "Doğru anlatım"ın kişisel ve toplumsal iletişimdeki önemini bilme ve açıklama. Sözlü anlatımın temel ilkelerini bilme ve etkin biçimde kullanma. Sözlü anlatım türlerini bilme ve uygulama, Etkili iletişim için diksiyonun temel kurallarını bilme, sesi ve bedeni yerinde ve etkili kullanma. Etkili iletişimde dinleme, anlama, yorumlama ve aktarmanın önemini bilme.
Ders İçeriği Sözlü dilin temel özellikleri, konuşma becerisinin temel özellikleri, diksiyon ve beden dilini kullanma, güzel konuşma ilkeleri, iyi bir konuşmacının özellikleri, hazırlıklı konuşmalar, hazırlıksız konuşmalar, konuşma çeşitleri, sözlü anlatım uygulamaları, dil ve anlatım yanlışlarını düzeltme.
Ders Ön Koşul Dersin ön koşulu yok.
Ders Yan Koşul Dersin yan koşulu yok.
Öğretim Sistemi Uzaktan Eğitim

DERS ÖĞRENME KAZANIMLARI
1“Doğru anlatım"ın kişisel ve toplumsal iletişimdeki önemini bilir ve açıklar.
2Planlı konuşma becerisi kazanır.
3Türkçe kelimelerin ses yapılarını, özelliklerini, nerelerde ve nasıl kullanılmaları gerektiğini bilir, açıklar ve bu bilgiyi uygular.
4Sözlü anlatımda doğru telaffuzun önemini bilir ve kuralları uygular.
5Etkili iletişim için diksiyonun temel kurallarını bilir, sesi ve bedeni yerinde ve etkili kullanır.
6Etkili iletişimde dinleme, anlama, yorumlama ve aktarmanın önemini bilir.
7Dildeki gelişmeleri takip eder.
8Dilin sözlü kullanımı ile ilgili olarak üniversite seviyesine taşınan bilgi ve uygulama eksikliklerini giderir.
9Bilimsel çalışmalarda, kongrelerde, resmi ve bilimsel konuşma dilinin gerektirdiği usul ve üslubu doğru ve etkili kullanır.
10Etkili iletişim için, sözlü anlatım türlerini ve güzel konuşma ilkelerini bilir; uygular.
11Hazırlıklı ya da hazırlıksız konuşmalarda, konunun gerektirdiği türü, üslûbu ve konuşma kalıplarını kullanma becerisi kazanır.

DERS ÖĞRENME KAZANIMININ PROGRAM YETERLİLİKLERİNE KATKISI
NoPY 01PY 02PY 03PY 04PY 05PY 06PY 07PY 08PY 09PY 10PY 11PY 12PY 13PY 14PY 15PY 16PY 17PY 18PY 19PY 20PY 21PY 22
ÖK 0012  25          224    
ÖK 0022   4 2        3 4    
ÖK 003      2               
ÖK 0042   4 5  3            
ÖK 005    5 4               
ÖK 006 43 4 5  5            
ÖK 0072     53              
ÖK 008 422  4    4          
ÖK 0093   5 2               
ÖK 010    5 5               
ÖK 01154  2 4  3            
Ara Toplam16125434 383 11 4   528    
Katkı1100303001000000010000

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
EtkinlikSayısıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi(14 hafta/teorik+uygulama)14228
Arasınavlar(hazırlık süresi dahil)11515
Yarıyıl Sonu Sınavı(hazırlık süresi dahil)199
Toplam İş Yükü

Dersin AKTS Kredisi






52

2
DERS ŞUBELERİ
 Dönem seçiniz :   


 Ders DönemiŞube NoDersi Veren Öğretim Elemanı
Detay 2017-2018 Bahar1FATMA AĞBUĞA
Detay 2016-2017 Bahar25FATMA AĞBUĞA
Detay 2015-2016 Bahar12ALİYE TOKMAKOĞLU
Detay 2014-2015 Bahar27MEHMET TOLGA BAKIRTAŞ
Detay 2013-2014 Bahar26FATMA AĞBUĞA
Detay 2012-2013 Bahar1YAŞAR ÖZTÜRK
Detay 2011-2012 Bahar1YAŞAR ÖZTÜRK
Detay 2010-2011 Bahar27YAŞAR ÖZTÜRK
Detay 2009-2010 Bahar9YAŞAR ÖZTÜRK
Detay 2008-2009 Bahar18YAŞAR ÖZTÜRK
Detay 2007-2008 Bahar18YAŞAR ÖZTÜRK
Detay 2006-2007 Bahar18YAŞAR ÖZTÜRK


Yazdır

Ders Şube Detayları
Dersin Kodu Dersin Ad Saat (T+P) Şube No Öğretim Dili Şube Dönemi
TKD 104 TÜRKÇE - II SÖZLÜ ANLATIM 2 + 0 1 Türkçe 2017-2018 Bahar
Öğretim Elemanı  E-Posta  İç Hat  Ders Yeri Devam Zorunluluğu
Öğretmen FATMA AĞBUĞA fagbuga@pau.edu.tr SBF AB115 Dersin Devam Yüzdesi : %70
Amaç Sözlü anlatımın kişisel ve toplumsal iletişimdeki önemini bilme ve açıklama. Sözlü anlatımda başarılı olmanın yollarını tanıma ve uygulama. Sözlü anlatımın temel ilkelerini bilme ve etkin biçimde kullanma. "Doğru anlatım"ın kişisel ve toplumsal iletişimdeki önemini bilme ve açıklama. Sözlü anlatımın temel ilkelerini bilme ve etkin biçimde kullanma. Sözlü anlatım türlerini bilme ve uygulama, Etkili iletişim için diksiyonun temel kurallarını bilme, sesi ve bedeni yerinde ve etkili kullanma. Etkili iletişimde dinleme, anlama, yorumlama ve aktarmanın önemini bilme.
İçerik Sözlü dilin temel özellikleri, konuşma becerisinin temel özellikleri, diksiyon ve beden dilini kullanma, güzel konuşma ilkeleri, iyi bir konuşmacının özellikleri, hazırlıklı konuşmalar, hazırlıksız konuşmalar, konuşma çeşitleri, sözlü anlatım uygulamaları, dil ve anlatım yanlışlarını düzeltme.
Haftalık Konu Başlıkları
HaftaKonular
1 DİNLEME VE ANLAMA İşitmek ve Dinlemek Dinlediğini Anlama ve Transfer Etme Çeşitli Dinleme Becerileri ve Teknikleri Dinlemeyi Engelleyen Etkenler Dinlemenin Verimliliğini Artırma
2 KONUŞMA (İnsan hayatındaki yeri ve önemi) Konuşmanın Öğeleri (Konuşan, Dinleyen, Çevre, İleti /metin) Konuşmayı Etkileyen Faktörler (Çevre, ortam, dinleyici görüntüsü)
3 DİKSİYON İyi Bir Konuşma Sesinin Nitelikleri Ses ve Nefes Eğitimi Beden Dili
4 DİKSİYON ÇALIŞMALARI (Uygulamalar) Hazır Cevaplılık (Alıştırma)
5 SÖYLEME KUSURLARI Gevşeklik, Pelteklik, Tutukluk, Kekeme, Asalak Sesler KONUŞMA (DİKSİYON) YETERSİZLİKLERİ Yöresel Ağızla Konuşma, Anlatımda Yetersizlik, Kavrayış Eksikliği DİKSİYON BOZUKLUKLARININ NEDENLERİ Telâffuz, Vurgu Yanlışları, Yanlış Tonlama, Ulama (ekleme) Yanlışları, Tekdüzelik, Yersiz Durgu ve Duraklar, Sesleri ve Heceleri Yutma Diksiyon Çalışmaları (Uygulamalar)
6 Konuşmanın Planlanması Konuşma Yöntemleri
7 SÖZLÜ ANLATIM TÜRLERİ Hazırlıksız Konuşmalar Karşılıklı Konuşmalar, Diyalog
8 Hazırlıklı Konuşmalar Konferans Nutuk (Söylev / Hitabet) Münazara
9 Sempozyum (Bilgi Şöleni) Panel, Forum Kollokyum (Zıt Panel)
10 Açık Oturum Beyin Fırtınası Büyük Grup Tartışması Kısa Süreli Tartışma Grupları (Vızırtı Grupları) Fikir Taraması, Seminer
11 Retorik Çalışmalar
12 Belirli Gün ve Haftalar İçin Konuşma Hazırlama
13 Şiir okuma teknikleri
14 ETKİLİ KONUŞMA Dili Geliştirme Çalışması (Alıştırma), Dudak Çalışması (Alıştırma), Duyguları Etkileme Yaklaşımı, Benlik Direncinin Etkisi, Eleştirmeyin, Hatalarınızı Kabul Edin, Tartışmadan Kaçının, Hayır Demeyin ve Dedirtmeyin, Büyüklenmeyin ve Küçümsemeyin, Görünüşün Etkisi, Enerjik Görününüz, Temiz Giyininiz, Jestleriniz Tabii Olsun, Benliği Coşturmanın Etkisi, İltifat Ediniz, İyimserlik Yayınız, Sevgi Yayınız, emin Olunuz, İnanmanın Etkisi, İnancınız Net-Kesin Olsun, İnancınız Güçlü Olsun, İnancınızın Hedefi Belli Olsun
Materyaller
Materyal belirtilmemiştir.
Kaynaklar
KaynaklarKaynak Dili
Uygur, Ceyhun Vedat ve Diğerleri (2010), Türk Dili, Kriter, İstanbul. / Kavcar, Cahit ve Diğerleri (2007), Yazılı ve Sözlü Anlatım, Anı, Ankara. / Aktaş, Şerif ve Gündüz, Osman (2005), Yazılı ve Sözlü Anlatım, Akçağ, Ankara.Türkçe
TDK Yazım Kılavuzu, TDK (2005)Türkçe
TDK Türkçe Sözlük, TDK (2005)Türkçe
Aktaş, Şerif; Gündüz, Osman; Yazılı ve Sözlü Anlatım, Ank. 2005Türkçe
Yetiş, Kâzım (2006), Belâgattan Retoriğe, Kitabevi Yayınları, İst.Türkçe
Giray, Ülkü ((1998) Güzel Konuşma ve Okuma Kılavuzu, Bilgi Yayınevi, İst.Türkçe
Kaşıkçı, Ercan (2005), Beden Dili, Hayat Yayınları, İst.Türkçe
. Vural, Birol (2005), Doğru ve Güzel Konuşma, Hayat Yayınları, İst.Türkçe
Güler, Eser ve Hengirmen, Mehmet (2005), Ses Bilimi ve Diksiyon, Engin Yayınevi, Ank.Türkçe
İzgören, Ahmet Şerif (2006), Dikkat Vücudumuz Konuşuyor, Elma Yayınevi, Ank.Türkçe
Ders Değerlendirme Sistemi
Değerlendirme YöntemiKatkı Yüzdesi (%)Değerlendirme Yöntemi Ad
Dönem Sonu Sınavı60Dönem Sonu Sınavı
Ara Sınav40Ara Sınav
T+U : Teorik + Pratik
PY: Program Yeterlilikleri
ÖK: Ders Öğrenme Kazanımları