3223 HALK SAĞLIĞI HEMŞİRELİĞİ DR.

GENEL BİLGİLER
Pamukkale Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik Bölümü Sağlık Bilimleri Enstitüsü Hemşirelik Programı kapsamında 2015 yılından itibaren doktora programlarını yürütmektedir. Anabilim Dalı bünyesinde Doktora Programı 2023 yılında YÖK onayı ile Halk Sağlığı Hemşireliği doktora programı olarak eğitime başlamıştır. Programın süresi dört dönem ders, dört dönem tez çalışması olmak üzere toplam sekiz dönemdir. Doktora Programını tamamlayabilmek için en az 240 kredilik ders almak ve bir doktora tezi hazırlamak gerekmektedir.

Amaçlar
Halk Sağlığı Hemşireliği alanında eğitim, uygulama ve araştırma konusunda evrensel bilim insanı niteliklerine sahip, birey, aile ve topluma yönelik yeni fikir, yöntem ve program geliştirebilen, halk sağlığı hemşireliği alanına özgün araştırma yaparak bilime katkı sağlayan, planlayıp gerçekleştirebilen Halk Sağlığı Hemşireliği bilim doktoru yetiştirmektir.


Kabul Koşulları
Doktora programına kabul koşulları, hemşirelik lisans mezunu olmak koşuluyla Halk Sağlığı, Halk sağlığı Hemşireliği ve diğer hemşirelik bilim alanları uzmanlığından tezli yüksek lisans derecesine sahip olmak, sağlık bilimleri enstitüsünün başvuru koşullarını sağlamaktır. Ayrıca Halk sağlığı ve diğer hemşirelik bilim alanlarında tezli yüksek yapmış olan öğrenciler için bilimsel hazırlık kapsamında ek dersler alarak doktora programına devam edebilirler.

Mezuniyet Koşulları
Programdan mezun olabilmek için öğrencinin 120 AKTS Kredi yükünü tamamlayacak şekilde zorunlu ve seçmeli ders alması ve 120 AKTS kredi yükü olan Doktora tez çalışmasını tamamlaması ve tezini hazırlayıp jüri önünde başarıyla sunmuş olması gerekmektedir. Programı tüm gereksinimlerini yerine getirerek basari ile tamamlayan mezunlar "Halk Sağlığı Hemşireliği Doktora Diplomasi" derecesi alırlar.

İstihdam Olanakları
Üniversite içindeki başka bir enstitü anabilim/anasanat dalında veya başka bir yükseköğretim kurumunun lisansüstü programında en az bir yarıyılı tamamlamış olan başarılı öğrenci, lisansüstü programlara yatay geçiş yoluyla kabul edilebilir. Yatay geçiş yoluyla kabul edilme koşulları Senato tarafından belirlenir.

Kazanılan Derece
Programın tüm gereksinimlerini yerine getirerek başarı ile tamamlayan mezunlar Halk Sağlığı Hemşireliği Dr. alanında Doktora Diploması derecesi alırlar.

Derecenin Seviyesi
Doktora

Önceki Eğitimlerin Tanınması
Üniversite içindeki başka bir enstitü anabilim/anasanat dalında veya başka bir yükseköğretim kurumunun lisansüstü programında en az bir yarıyılı tamamlamış olan başarılı öğrenci, lisansüstü programlara yatay geçiş yoluyla kabul edilebilir. Yatay geçiş yoluyla kabul edilme koşulları Senato tarafından belirlenir.

Dereceye Yönelik Kurallar
Programdan mezun olabilmek için öğrencinin 120 AKTS Kredi yükünü tamamlayacak şekilde zorunlu ve seçmeli ders alması ve 120 AKTS kredi yükü olan Doktora tez çalışmasını tamamlaması ve tezini hazırlayıp jüri önünde başarıyla sunmuş olması gerekmektedir. Programı tüm gereksinimlerini yerine getirerek basari ile tamamlayan mezunlar "Halk Sağlığı Hemşireliği Doktora Diplomasi" derecesi alırlar.

Üst Derece Programlarına Geçiş
İlgili alanda akademik kariyerine devam edebilir.

Çalışma Şekli
Tam Zamanlı

Sınavlar, Ölçme ve Değerlendirme
Her ders için uygulanan ölçme ve değerlendirme yöntemi, "Ders Planı-AKTS Kredileri" nde ayrıntılı olarak yer almaktadır.

İletişim (Program Yöneticisi)
GöreviAdı SoyadıTelFaksE-Posta
ENSTİTÜ ANABİLİMDALI BAŞKANIProf. Dr. ASİYE KARTAL  akartal@pau.edu.tr


PROGRAM YETERLİLİKLERİ
11. Halk Sağlığı Hemşireliği alanında yer alan bakım uygulamalarını güncel gelişmeler ve yeni teknolojiler doğrultusunda uyarlamak
22. Halk Sağlığı Hemşireliği uygulamalarını yerine getirirken kültürel farklılıkları göz önünde bulundurarak kültürel olarak yeterli bakım verebilmek.
33. Alan ile ilgili disiplinler ve sektörler arası iş birliği kurarak Halk sağlığını ilgilendiren sorunların çözüme yönelik liderlik eder.
44. Halk sağlığı Hemşireliği uygulamalarında eleştirel, yaratıcı düşünme ve problem çözme becerisini kullanır.
55. Halk Sağlığı Hemşireliğine özgü eğitim, araştırma ve uygulamalarda modelleri kullanmak.
66. Halk Sağlığı Hemşireliği alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirmek ve kullanmak.
77. Halk sağlığı hemşireliği alanına yenilik getirmek, bilimsel özgün bir yöntem geliştirmek ya da var olan bir yöntemi farklı bir alana uygulayabilmek.
88. Halk sağlığı hemşireliği alanında kanıta dayalı yeni gelişmeleri ve yaklaşımları takip etmek ve kanıt oluşturacak araştırmalar gerçekleştirmek.
99. Alanında yaptığı araştırmaları kongrelerde sunarak ya da uluslararası dergilerde yayınlayarak halk sağlığı hemşireliği bilimine katkı saplamak.
1010. Halk sağlığı programlarını ve kaynaklarını eleştirel düşünme becerisini kullanarak savunabilme.
1111. Birincil, ikincil, üçüncü koruma düzeylerinde Halk Sağlığı Hemşireliği programları geliştirmek.
1212. Toplumdaki savunmasız gruplar için sağlığı koruma ve geliştirme programları yapmak.
1313. Sağlık bakımında yeni hemşirelik yaklaşımlarını halk sağlığı hemşireliği alanında tartışabilmek.
1414. Toplum sağlığını ilgilendiren konularda politik süreçlere aktif katılmak.
EĞİTİM ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ
AdAçıklama
Anlatım Öğretmenin merkezde olduğu yöntemlerin başında gelir. Öğretmenin konuyu aktif olarak anlattığı, öğrencinin ise pasif dinleyici olduğu bir yöntemdir. Bu yöntemle ders; rapor, betimleme ve açıklama şeklinde işlenir. Etkili olması için kısa süreli olmalı, uzun anlatımlardan kaçınılmalıdır. Dersin tamamını anlatımla yürütmek sağlıklı sonuçlara götürmez. Öğrencilerin alternatif beceriler geliştirmelerini desteklemez. İyi bir ön hazırlık yapılmazsa, verimsiz bir çabaya dönüşür.
TartışmaDuruma göre sınıftaki bütün öğrencilerin ya da sınıfın belli bir kısmının katılımını sağlayan bir yöntemdir. Bu yöntemde, grup üyeleri tartışma konusunu çeşitli görüş noktalarına göre ele alarak tartışırlar ve problem çözme ile ilgili alternatif görüşler ortaya çıkarırlar. Tartışmada esas olan noktalardan biri; grubun birlikte düşünme ve düşüncelerini belli bir mantık örüntüsü içinde ifade etme çabasıdır. Öğrencilerin düşünme, ifade becerileri ve demokratik tutum geliştirmelerine katkı sağlar.
Gösterip YaptırmaBu yöntemde, öğretmen; deney, gösteri gibi bir etkinliği sınıf önünde yaparak gösterir ve sonrasında öğrencilerin yapmalarını sağlar. Öğrenciler sadece bakarak ve izleyerek değil, aynı zamanda yaparak ve deneyerek öğrenmeye çalışırlar. Bu yöntem genellikle beceri öğretiminde uygulanır. Kalabalık sınıflarda uygulanması zordur.
Örnek Olay Örnek olay incelemesi, öğrencilerin gerçek ve sorunlu bir olaya aktif olarak katılarak çözümlemeci bir bakış açısını kullanmalarını gerektiren bir yöntemdir. Sorunlu olay gerçek ya da gerçeğe çok yakın olabilir. Olayı anlatan ve gerekli verileri kapsayan bir doküman üzerinde çalışan öğrenci(ler), olayı öğrenir, verileri çözümler, sorunu değerlendirirler. Birlikte tartışarak olayın nedenine ya da çözümüne ilişkin öneriler geliştirirler. Özellikle sosyal bilimlerde pek çok konuyu, örnek olay biçiminde sınıfa getirmek olanaklıdır. Öğrenciler süreç içinde aktif konumda kalırlar ve üst düzey kazanımlar elde ederler.
Sorun (Problem) ÇözmeBir şüphe veya belirsizlikten doğan herhangi bir duruma sorun adı verilmektedir. Genellikle insan hayatında engelleyici veya rahatsızlık verici bir rolü olan sorunlar bilimsel yöntemin aşamalarıyla ele alınarak çözülürler. (a) Sorun belirlenir. (b) Sorun tanımlanır. (c) Olası çözüm yolları aranır ve hipotez geliştirilir. (d) Çözüm yolu sınanır. (e) Sınama doğru çözüme götürürse hipotez doğrulandığı için genellemeye gidilir. (f) Sınama doğru çözüme götürmezse, geriye dönülerek sınama etkinlikleri gözden geçirilir, seçilen diğer bir hipotez tekrar sınanır.  Bu yöntem kişinin problem çözme, bağımsız çalışma, yaratıcı düşünme, eleştirel düşünme gibi yeteneklerini geliştirilir.
İşbirlikli Öğrenmeİşbirlikli öğrenme, öğrencilerin ortak bir amaç için birlikte çalışmaları esasına dayanan bir öğrenme türüdür. Farklı yetenekte olan çocuklar, heterojen gruplarda bir araya gelip, birlerine yardımcı olarak öğrenirler. İşbirliği kurma sırasında yardım etme ve yardım alma, içinde bulunduğu grup birliğinin farkına varma gibi önemli deneyimler edinilir. Böylece gelecekte iş yaşamında çok önemli bir beceri olan ekip çalışmasına yatkınlık konusunda kazanımlar gerçekleşir.
Soru-CevapKullanılan farklı tipteki sorularla (birleştirici, ayırıcı, değerlendirme, bilgi isteyen, motive edici ve beyin fırtınası) öğrencinin süreç içinde daha aktif bir konuma gelse de, öğretmen merkezli yöntemlerdendir. Amaca hizmet eden ve mümkün olduğunca öğrenciyi düşünceye sevk edecek sorular sorulmalı. Yanlış bile olsa, öğrencilerin düşüncelerini rahat ifade etmeleri ve konuşmaları, hem öğrenmeleri hem de kendilerine güven kazanma açısından büyük önem taşımaktadır. Aynı zamanda derse katılımı düşük olan öğrencileri teşvik etmek için etkilidir. Öğretmen tüm öğrencilerle etkileşim sağlamalıdır.
Senaryoya dayalı öğretimÖrnek olaya benzese de, senaryoda kurgusal bir yaklaşım vardır. Konu, kurgunun içine yedirilerek öğrencilere sunulabileceği gibi, öğrencilerin kendi senaryolarını üretmelerine kadar uzanabilir.
Rol OynamaRol oynama, öğrencinin kendi duygu ve düşüncelerini başka bir kişiliğe bürünerek ifade etmesini sağlayan bir öğrenme yoludur. Yöntemin başarıya ulaşması için öğrencinin yaratıcı düşünceyi kullanması gerekir. Öğrenci, gerçek rolünden ve duygularından arınarak kendini başka birinin yerine koyar. Böylece onların nasıl düşündüklerini, neler hissettiklerini ve nasıl davrandıklarını anlamaya çalışır. Bu teknikte dersin konusu ile ilgili bir sorun, durum, olay ya da fikir bir grup öğrenci tarafından diğer öğrencilerin önünde sergilenerek duruma çözüm üretilmeye çalışılır. Bazı kaynaklarda rol oynamanın, problem çözme süreci şeklinde olması gerektiği de ifade edilmektedir.
ProjeProje tabanlı öğrenim, öğrencileri ilginç sorunlarla uğraşmaya ve bunun sonunda sıra dışı ürünler oluşturmaya yönlendiren bir öğretim yoludur. Öğrencilerin yaratıcılıklarını kullanmalarına olanak sağlar ve olaylara geniş açıdan bakmalarını gerektirir.
Beyin FırtınasıBeyin fırtınası, değerlendirme ya da sınırlama olmaksızın bir sorunun çözümüne ilişkin mümkün olduğunca çok çözüm yollarını elde etmek için düzenlenmiş olan bir grup çalışması sürecidir. Beyin fırtınasının amacı, öğrencilerin fikir üretmelerini sağlamak ve onların kendilerini ifade etmesini kolaylaştırmaktır. Bu teknik, üst düzey tartışma tekniği olarak kullanılır. Fırtına dönemi ve değerlendirme dönemi vardır. Başarılı bir beyin fırtınasında; değerlendirmenin sonraya bırakılması, serbest ve neşeli bir ortam yaratılması, olabildiğince çok miktarda fikir üretilmesinin sağlanması, önerilen fikirlerin gruplanması ve geliştirilmesi çok önemlidir.

PROGRAM YETERLİLİKLERİ - TYYÇ İlişkisi
TYYÇ KATEGORITYYÇ ALT KATEGORITYYÇPROGRAM ÇIKTILARI
BİLGİKuramsal Olgusal 01
BİLGİKuramsal Olgusal 02
BECERİLERBilişsel-Uygulamalı 01
BECERİLERBilişsel-Uygulamalı 02
BECERİLERBilişsel-Uygulamalı 03
BECERİLERBilişsel-Uygulamalı 04
YETKİNLİKLERAlana Özgü Yetkinlik 01
YETKİNLİKLERAlana Özgü Yetkinlik 02
YETKİNLİKLERAlana Özgü Yetkinlik 03
YETKİNLİKLERBağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği 01
YETKİNLİKLERBağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği 02
YETKİNLİKLERBağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği 03
YETKİNLİKLERİletişim ve Sosyal Yetkinlik 01
YETKİNLİKLERİletişim ve Sosyal Yetkinlik 02
YETKİNLİKLERİletişim ve Sosyal Yetkinlik 03
YETKİNLİKLERÖğrenme Yetkinliği 01
    

PROGRAM YETERLİLİKLERİ - TEMEL ALAN İlişkisi (Akademik)
TAY KATEGORITAY ALT KATEGORITAYPROGRAM ÇIKTILARI
BİLGİKuramsal Olgusal 01
BİLGİKuramsal Olgusal 02
BİLGİKuramsal Olgusal 03
BİLGİKuramsal Olgusal 04
BİLGİKuramsal Olgusal 05
BECERİLERBilişsel-Uygulamalı 01
BECERİLERBilişsel-Uygulamalı 02
BECERİLERBilişsel-Uygulamalı 03
BECERİLERBilişsel-Uygulamalı 04
BECERİLERBilişsel-Uygulamalı 05
BECERİLERBilişsel-Uygulamalı 06
YETKİNLİKLERAlana Özgü Yetkinlik 01
YETKİNLİKLERAlana Özgü Yetkinlik 02
YETKİNLİKLERAlana Özgü Yetkinlik 03
YETKİNLİKLERAlana Özgü Yetkinlik 04
YETKİNLİKLERAlana Özgü Yetkinlik 05
YETKİNLİKLERAlana Özgü Yetkinlik 06
YETKİNLİKLERBağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği 01
YETKİNLİKLERBağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği 02
YETKİNLİKLERBağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği 03
YETKİNLİKLERBağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği 04
YETKİNLİKLERİletişim ve Sosyal Yetkinlik 01
YETKİNLİKLERİletişim ve Sosyal Yetkinlik 02
YETKİNLİKLERİletişim ve Sosyal Yetkinlik 03
YETKİNLİKLERÖğrenme Yetkinliği 01
YETKİNLİKLERÖğrenme Yetkinliği 02
YETKİNLİKLERÖğrenme Yetkinliği 03
    

PROGRAM YETERLİLİKLERİ - TEMEL ALAN İlişkisi (Mesleki)
Program yeterlilikleri veya düzey yeterlilikleri girilmemiş veya YÖK tarafından programa ait yeterlilik tanımı verilmemiş olabilir.

DERS PLANI - AKTS KREDİLERİ
Yıl :
Ders Planı

1. Yarıyıl Ders Planı
Ders KodDers AdT+U SaatKredi(AKTS)Ders Tür
DKH 601 HEMŞİRELİK MODELLERİ 3+0 5 Zorunlu
SBE 601 BİLİM ETİĞİ 2+0 2,5 Zorunlu
SBE 700 GELİŞİM VE ÖĞRENME 3+0 5 Zorunlu
- Seçmeli 1 3+0 5 Seçmeli
- Seçmeli 1 3+0 5 Seçmeli
- Seçmeli 2 2+0 2,5 Seçmeli
- Seçmeli 3 0+4 2,5 Seçmeli
- Seçmeli 3 0+4 2,5 Seçmeli
  Toplam 30  
1. Yarıyıl Seçmeli Grupları : Seçmeli 1
1. Yarıyıl Seçmeli Grupları : Seçmeli 2
1. Yarıyıl Seçmeli Grupları : Seçmeli 3

2. Yarıyıl Ders Planı
Ders KodDers AdT+U SaatKredi(AKTS)Ders Tür
SBE 701 ÖĞRETİMDE PLANLAMA VE DEĞERLENDİRME 3+2 7,5 Zorunlu
HSH 607 DOKTORA SEMİNERİ I 0+2 5 Zorunlu
- Seçmeli 4 3+0 5 Seçmeli
- Seçmeli 5 3+0 2,5 Seçmeli
- Seçmeli 5 3+0 2,5 Seçmeli
- Seçmeli 5 3+0 2,5 Seçmeli
- Seçmeli 6 0+4 2,5 Seçmeli
- Seçmeli 6 0+4 2,5 Seçmeli
  Toplam 30  
2. Yarıyıl Seçmeli Grupları : Seçmeli 4
2. Yarıyıl Seçmeli Grupları : Seçmeli 5
2. Yarıyıl Seçmeli Grupları : Seçmeli 6

3. Yarıyıl Ders Planı
Ders KodDers AdT+U SaatKredi(AKTS)Ders Tür
HSH 615 HEMŞİRELİKTE ARAŞTIRMA VE BİLİMSEL YAZI YAZMA 3+0 7 Zorunlu
HSH 616 DOKTORA SEMİNERİ II 0+2 5 Zorunlu
- Seçmeli 7 3+0 6 Seçmeli
- Seçmeli 7 3+0 6 Seçmeli
- Seçmeli 7 3+0 6 Seçmeli
  Toplam 30  
3. Yarıyıl Seçmeli Grupları : Seçmeli 7

4. Yarıyıl Ders Planı
Ders KodDers AdT+U SaatKredi(AKTS)Ders Tür
ENS 600 YETERLİK SINAVINA HAZIRLIK 0+0 20 Zorunlu
ENS 602 TEZ ÖNERİSİ HAZIRLAMA 0+0 10 Zorunlu
  Toplam 30  

5. Yarıyıl Ders Planı
Ders KodDers AdT+U SaatKredi(AKTS)Ders Tür
HSH 600 DOKTORA TEZİ 0+0 20 Zorunlu
HSH 800 DOKTORA UZMANLIK ALAN DERSİ 8+0 10 Zorunlu
  Toplam 30  

6. Yarıyıl Ders Planı
Ders KodDers AdT+U SaatKredi(AKTS)Ders Tür
HSH 600 DOKTORA TEZİ 0+0 20 Zorunlu
HSH 800 DOKTORA UZMANLIK ALAN DERSİ 8+0 10 Zorunlu
  Toplam 30  

7. Yarıyıl Ders Planı
Ders KodDers AdT+U SaatKredi(AKTS)Ders Tür
HSH 600 DOKTORA TEZİ 0+0 20 Zorunlu
HSH 800 DOKTORA UZMANLIK ALAN DERSİ 8+0 10 Zorunlu
  Toplam 30  

8. Yarıyıl Ders Planı
Ders KodDers AdT+U SaatKredi(AKTS)Ders Tür
HSH 600 DOKTORA TEZİ 0+0 20 Zorunlu
HSH 800 DOKTORA UZMANLIK ALAN DERSİ 8+0 10 Zorunlu
  Toplam 30  


DERS ÖK - PY İLİŞKİLERİ
Yıl : Zorunlu Dersler
Ders AdıZ/SPY 01PY 02PY 03PY 04PY 05PY 06PY 07PY 08PY 09PY 10PY 11PY 12PY 13PY 14
DOKTORA UZMANLIK ALAN DERSİZ              
BİLİM ETİĞİZ              
DOKTORA SEMİNERİ IZ              
DOKTORA SEMİNERİ IIZ              
DOKTORA TEZİZ              
GELİŞİM VE ÖĞRENMEZ              
HEMŞİRELİK MODELLERİZ              
HEMŞİRELİKTE ARAŞTIRMA VE BİLİMSEL YAZI YAZMAZ              
LİSANSÜSTÜ DANIŞMANLIKZ              
ÖĞRETİMDE PLANLAMA VE DEĞERLENDİRMEZ              
TEZ ÖNERİSİ HAZIRLAMAZ              
YETERLİK SINAVINA HAZIRLIKZ              
Seçmeli dersleri eklemek için tıklayınız...
Seçmeli Dersler
Ders AdıZ/SPY 01PY 02PY 03PY 04PY 05PY 06PY 07PY 08PY 09PY 10PY 11PY 12PY 13PY 14
AİLE SAĞLIĞI HEMŞİRELİĞİS              
AİLE SAĞLIĞI HEMŞİRELİĞİ UYGULAMASIS              
AİLE VE TOPLUMDA ŞİDDETS              
ÇEVRE SAĞLIĞIS              
EVDE BAKIM HEMŞIRELIĞIS              
HALK SAĞLIĞI HEMŞİRELİĞİ VE SON YENİLİKLERS              
HALK SAĞLIĞI HEMŞİRELİĞİNDE KÜLTÜREL YAKLAŞIMLARS              
HEMŞİRELİK ARAŞTIRMALARINDA BİYOİSTATİSTİKS              
İLERİ HALK SAĞLIĞI HEMŞİRELİĞİS              
İLERİ HALK SAĞLIĞI HEMŞİRELİĞİ UYGULAMASIS              
İŞ SAĞLIĞI HEMŞİRELİĞİ S              
OKUL SAĞLIĞI HEMŞİRELİĞİS              
ÖLÇEK GELİŞTİRME VE UYARLAMAS              
RİSK YAKLAŞIMI İLE HALK SAĞLIĞI HEMŞİRELİĞİS              
RİSK YAKLAŞIMI İLE HALK SAĞLIĞI HEMŞİRELİĞİ UYGULAMASI IS              
RİSK YAKLAŞIMI İLE HALK SAĞLIĞI HEMŞİRELİĞİ UYGULAMASI IIS              
SAĞLIK EĞİTİMİ VE SAĞLIĞI GELİŞTİRMES              
YAŞLI SAĞLIĞIS              
T+U : Teorik + Pratik
Z: Zorunlu
S: Seçmeli
PY: Program Yeterlilikleri
EÇ [5]: En Çok
Ç [4]: Çok
O [3]: Orta
A [2]: Az
ÇA [1]: Çok Az
BoŞ [0]: Yok
TAY : Temel Alan Yeterliliği
TYYÇ : Türkiye Yüksek Öğretim Yeterlilikler Çerçevesi