2783 FELSEFE

GENEL BİLGİLER
Felsefe Anabilim Dalında 1995-1996 Eğitim Öğretim yılından bu yana, Sistematik Felsefe ve Mantık, Türk İslam Düşünce Tarihi adlı iki programda yüksek lisans eğitimi verilmeye başlanmıştır. Ancak 2020-2021 Eğitim Öğretim yılından itibaren 2321-Sistematik Felsefe ve Mantık Yüksek Lisans programı kapatılmış, onun yerine 2783-Felsefe YL programı açılmıştır. Felsefe Anabilim Dalı Felsefe Yüksek Lisans Programı, felsefede uzmanlık eğitimi vermektedir. Felsefe Yüksek Lisans Programına herhangi bir lisans programından mezun olanlar kabul edilebilmektedir. Ancak Felsefe dışındaki bir lisans programı mezunları iki yarıyıl süreli bilimsel hazırlık eğitimi almak zorundadır.

Amaçlar
Felsefe alanında bilimsel araştırma yöntemlerini kullanabilen, bilimsel etiğe saygılı olan, felsefi düşüncenin tarihini ve gelişim seyrini kavrayan, hem bireysel çalışma becerisine, hem de grup çalışması ve disiplinler arası çalışma becerisine sahip olan, problemleri/olayları veya kavramları felsefi olarak çözümleyip yorumlayabilen, Türkiye’de felsefe kültürünün ve felsefi düşüncenin gelişmesine katkı yapacak olan düşünce insanları yetiştirmek; ayrıca felsefe alanında uzmanlaşmak isteyen lisans mezunlarını doktora eğitimine hazırlamak.


Kabul Koşulları
Lisans mezunu olmak, ALES sınavından yönetmelikte belirtilen tür ve düzeyde puan almak, yapılacak olan yazılı veya sözlü sınavda/mülakatta başarılı bulunmak. Programa kabul edilirken yabancı dil koşulu yoktur. Ancak tez hazırlayabilmek için, yönetmelikte belirtilen düzeyde yabancı dil puanı alma zorunluluğu vardır.

Mezuniyet Koşulları
Öğrencilerin programa kayıt olabilmeleri için, felsefe alanında lisans diplomasına sahip olmaları gerekmektedir. Ancak Felsefe Anabilim Dalı Kurulu’nun vereceği karara göre, başka bilim alanlarında lisans diplomasına sahip olanlar da programa kabul edilebilirler. Program müfredatında yer alan derslerden başarılı olan, bir yüksek lisans tezini başarıyla tamamlayan, Pamukkale Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Öğretim Yönetmeliği’nde belirlenen akademik ortalamaya sahip olan öğrenciler Yüksek Lisans diploması almaya hak kazanırlar.

İstihdam Olanakları
2547 sayılı yasa ve ona bağlı çıkarılan yönetmeliklere uygun olarak, Türk Yüksek Öğretim kurumlarının verdiği lisans düzeyindeki örgün öğretim programları, söz konusu mevzuata uygun eşdeğer programlar (diğer yüksek lisans programları) tanınmakta; dikey veya yatay geçişleri düzenleyen yönetmeliklere uygun olarak, programlar arası geçiş de kabul edilmektedir.

Kazanılan Derece
Programın tüm gereksinimlerini yerine getirerek başarı ile tamamlayan mezunlar Felsefe alanında Yüksek Lisans Diploması derecesi alırlar.

Derecenin Seviyesi
Yüksek Lisans

Önceki Eğitimlerin Tanınması
2547 sayılı yasa ve ona bağlı çıkarılan yönetmeliklere uygun olarak, Türk Yüksek Öğretim kurumlarının verdiği lisans düzeyindeki örgün öğretim programları, söz konusu mevzuata uygun eşdeğer programlar (diğer yüksek lisans programları) tanınmakta; dikey veya yatay geçişleri düzenleyen yönetmeliklere uygun olarak, programlar arası geçiş de kabul edilmektedir.

Dereceye Yönelik Kurallar
Öğrencilerin programa kayıt olabilmeleri için, felsefe alanında lisans diplomasına sahip olmaları gerekmektedir. Ancak Felsefe Anabilim Dalı Kurulu’nun vereceği karara göre, başka bilim alanlarında lisans diplomasına sahip olanlar da programa kabul edilebilirler. Program müfredatında yer alan derslerden başarılı olan, bir yüksek lisans tezini başarıyla tamamlayan, Pamukkale Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Öğretim Yönetmeliği’nde belirlenen akademik ortalamaya sahip olan öğrenciler Yüksek Lisans diploması almaya hak kazanırlar.

Üst Derece Programlarına Geçiş
Yüksek Lisans eğitimini başarı ile tamamlayan adaylar ALES sınavından yeterli not almaları ve yönetmelikte belirlenen düzeyde yabancı dil puanına sahip olmaları koşuluyla doktora programlarında öğrenim görebilirler.

Çalışma Şekli
Tam Zamanlı

Sınavlar, Ölçme ve Değerlendirme
Her ders için uygulanan ölçme ve değerlendirme yöntemi, "Ders Planı-AKTS Kredileri" nde ayrıntılı olarak yer almaktadır.

İletişim (Program Yöneticisi)
GöreviAdı SoyadıTelFaksE-Posta
ENSTİTÜ ANABİLİMDALI BAŞKANIProf. Dr. FATİH SULTANMEHMET ÖZTÜRK  fsmozturk@pau.edu.tr


PROGRAM YETERLİLİKLERİ
1Felsefi metinleri yorumlama ve analiz etme becerisi.
2Mesleki etik ve sorumluluk bilinci.
3Felsefi metinleri sistematik olarak belgeleme becerisi.
4Farklı disiplinlere ait bilgileri diğer sosyal alanlarda kullanabilme becerisi.
5Alan araştırmalarında takım çalışması yapabilme becerisi.
6Felsefe alanında edinilen bilgileri sözlü ve yazılı olarak ifade edebilme becerisi.
7Felsefe alanında edinilen bilgileri görsel ve teknik alana uygulayabilme becerisi
8Felsefe alan çalışmalarında planlama ve uygulama becerisi.
9Felsefe alanında kaynak ve sorunları tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi.
10Çağdaş felsefe sorunları hakkında bilgili olmak.
11Sosyal, kültürel ve toplumsal sorumlulukları kavrama, benimseme ve uygulayabilme becerisi.
EĞİTİM ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ
AdAçıklama
Anlatım Öğretmenin merkezde olduğu yöntemlerin başında gelir. Öğretmenin konuyu aktif olarak anlattığı, öğrencinin ise pasif dinleyici olduğu bir yöntemdir. Bu yöntemle ders; rapor, betimleme ve açıklama şeklinde işlenir. Etkili olması için kısa süreli olmalı, uzun anlatımlardan kaçınılmalıdır. Dersin tamamını anlatımla yürütmek sağlıklı sonuçlara götürmez. Öğrencilerin alternatif beceriler geliştirmelerini desteklemez. İyi bir ön hazırlık yapılmazsa, verimsiz bir çabaya dönüşür.
TartışmaDuruma göre sınıftaki bütün öğrencilerin ya da sınıfın belli bir kısmının katılımını sağlayan bir yöntemdir. Bu yöntemde, grup üyeleri tartışma konusunu çeşitli görüş noktalarına göre ele alarak tartışırlar ve problem çözme ile ilgili alternatif görüşler ortaya çıkarırlar. Tartışmada esas olan noktalardan biri; grubun birlikte düşünme ve düşüncelerini belli bir mantık örüntüsü içinde ifade etme çabasıdır. Öğrencilerin düşünme, ifade becerileri ve demokratik tutum geliştirmelerine katkı sağlar.
Örnek Olay Örnek olay incelemesi, öğrencilerin gerçek ve sorunlu bir olaya aktif olarak katılarak çözümlemeci bir bakış açısını kullanmalarını gerektiren bir yöntemdir. Sorunlu olay gerçek ya da gerçeğe çok yakın olabilir. Olayı anlatan ve gerekli verileri kapsayan bir doküman üzerinde çalışan öğrenci(ler), olayı öğrenir, verileri çözümler, sorunu değerlendirirler. Birlikte tartışarak olayın nedenine ya da çözümüne ilişkin öneriler geliştirirler. Özellikle sosyal bilimlerde pek çok konuyu, örnek olay biçiminde sınıfa getirmek olanaklıdır. Öğrenciler süreç içinde aktif konumda kalırlar ve üst düzey kazanımlar elde ederler.
Sorun (Problem) ÇözmeBir şüphe veya belirsizlikten doğan herhangi bir duruma sorun adı verilmektedir. Genellikle insan hayatında engelleyici veya rahatsızlık verici bir rolü olan sorunlar bilimsel yöntemin aşamalarıyla ele alınarak çözülürler. (a) Sorun belirlenir. (b) Sorun tanımlanır. (c) Olası çözüm yolları aranır ve hipotez geliştirilir. (d) Çözüm yolu sınanır. (e) Sınama doğru çözüme götürürse hipotez doğrulandığı için genellemeye gidilir. (f) Sınama doğru çözüme götürmezse, geriye dönülerek sınama etkinlikleri gözden geçirilir, seçilen diğer bir hipotez tekrar sınanır.  Bu yöntem kişinin problem çözme, bağımsız çalışma, yaratıcı düşünme, eleştirel düşünme gibi yeteneklerini geliştirilir.
Soru-CevapKullanılan farklı tipteki sorularla (birleştirici, ayırıcı, değerlendirme, bilgi isteyen, motive edici ve beyin fırtınası) öğrencinin süreç içinde daha aktif bir konuma gelse de, öğretmen merkezli yöntemlerdendir. Amaca hizmet eden ve mümkün olduğunca öğrenciyi düşünceye sevk edecek sorular sorulmalı. Yanlış bile olsa, öğrencilerin düşüncelerini rahat ifade etmeleri ve konuşmaları, hem öğrenmeleri hem de kendilerine güven kazanma açısından büyük önem taşımaktadır. Aynı zamanda derse katılımı düşük olan öğrencileri teşvik etmek için etkilidir. Öğretmen tüm öğrencilerle etkileşim sağlamalıdır.
Kavram HaritalarıKavramların ilişkileri, kapsamları ve temel özelliklerinin şekil, grafik ve sözcüklerle, önerme ve ilkelere dayalı olarak ifade edildiği bir ilişki ağını ifade eder. Görsel yolla öğrenmeye olanak sağlar. Şu aşamalar izlenir: (1) Öğretilecek konuyla ilgili kavramlar listelenir. (2) Öğretilecek konunun adı en başa yazılır. (3) Kavramlar arasındaki ilişkiler ve genellemeler maddeler halinde yazılır. (4) Kavramlar kutucuk içine alınır. (5) Kavramlar en genel kavramdan özel kavramlara doğru veya kapsam, özellik ve ilişkilerine göre derecelenir. Derecelendikten sonra kutucuklar içine alınır. (6) İlişkiler, oklar ve ifadelerle yönlendirilir.
Analoji /Metaforla ÖğretimSoyut konu ve kavramları somut nesnelere benzeterek öğrenmeyi sağlayan bir yoldur.
Görüş GeliştirmeBu teknik tüm öğrencilerin küçük gruplarla değil, sınıfça katıldıkları bir çalışmadır. Çelişkili, karşıt görüş içeren konular üzerinde gerçekleşen ve eğitsel düşünmeyi, başka görüşlere saygı duymayı öğretmek ve öğrencilerde görüş geliştirmek amacıyla kullanılan bir tartışma tekniğidir. Belirgin çelişkiler ve kutuplaşmış tutumlar içeren konular seçilir. “Kesinlikle Katılıyorum”, “Katılıyorum”, “Kararsızım”, “Katılmıyorum”, “Kesinlikle Katılmıyorum” ifadelerinin yazılı olduğu köşeler oluşturulur ve öğrencilerin savunduğu köşeye geçmeleri istenir. Tartışma sonunda kazanan ya da kaybeden grup yoktur. Gruplar, kişiler başta savundukları görüşü terk edip başka bir görüşe, hatta karşı çıktığı görüşe katılabilir.
Beyin FırtınasıBeyin fırtınası, değerlendirme ya da sınırlama olmaksızın bir sorunun çözümüne ilişkin mümkün olduğunca çok çözüm yollarını elde etmek için düzenlenmiş olan bir grup çalışması sürecidir. Beyin fırtınasının amacı, öğrencilerin fikir üretmelerini sağlamak ve onların kendilerini ifade etmesini kolaylaştırmaktır. Bu teknik, üst düzey tartışma tekniği olarak kullanılır. Fırtına dönemi ve değerlendirme dönemi vardır. Başarılı bir beyin fırtınasında; değerlendirmenin sonraya bırakılması, serbest ve neşeli bir ortam yaratılması, olabildiğince çok miktarda fikir üretilmesinin sağlanması, önerilen fikirlerin gruplanması ve geliştirilmesi çok önemlidir.

PROGRAM YETERLİLİKLERİ - TYYÇ İlişkisi
TYYÇ KATEGORITYYÇ ALT KATEGORITYYÇPROGRAM ÇIKTILARI
BİLGİKuramsal Olgusal 01
BİLGİKuramsal Olgusal 02
BECERİLERBilişsel-Uygulamalı 01
BECERİLERBilişsel-Uygulamalı 02
BECERİLERBilişsel-Uygulamalı 03
YETKİNLİKLERAlana Özgü Yetkinlik 01
YETKİNLİKLERAlana Özgü Yetkinlik 02
YETKİNLİKLERAlana Özgü Yetkinlik 03
YETKİNLİKLERBağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği 01
YETKİNLİKLERBağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği 02
YETKİNLİKLERBağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği 03
YETKİNLİKLERİletişim ve Sosyal Yetkinlik 01
YETKİNLİKLERİletişim ve Sosyal Yetkinlik 02
YETKİNLİKLERİletişim ve Sosyal Yetkinlik 03
YETKİNLİKLERİletişim ve Sosyal Yetkinlik 04
YETKİNLİKLERÖğrenme Yetkinliği 01
    

PROGRAM YETERLİLİKLERİ - TEMEL ALAN İlişkisi (Akademik)
PProgram yeterlilikleri veya düzey yeterlilikleri girilmemiş veya YÖK tarafından programa ait yeterlilik tanımı verilmemiş olabilir.

PROGRAM YETERLİLİKLERİ - TEMEL ALAN İlişkisi (Mesleki)
Program yeterlilikleri veya düzey yeterlilikleri girilmemiş veya YÖK tarafından programa ait yeterlilik tanımı verilmemiş olabilir.

DERS PLANI - AKTS KREDİLERİ
Yıl :
1. Yarıyıl Ders Planı
Ders KodDers AdT+U SaatKredi(AKTS)Ders Tür
FEL 501 SEÇİLMİŞ FELSEFE METİNLERİ 3+0 7,5 Zorunlu
- Felsefe Yüksek Lisans Seçmeli-1 3+0 7,5 Seçmeli
- Felsefe Yüksek Lisans Seçmeli-1 3+0 7,5 Seçmeli
- Felsefe Yüksek Lisans Seçmeli-1 3+0 7,5 Seçmeli
- Felsefe Yüksek Lisans İsteğe Bağlı Seçmeli-I 0+0 Seçmeli
  Toplam 30  
1. Yarıyıl Seçmeli Grupları : Felsefe Yüksek Lisans Seçmeli-1
1. Yarıyıl Seçmeli Grupları : Felsefe Yüksek Lisans İsteğe Bağlı Seçmeli-I

2. Yarıyıl Ders Planı
Ders KodDers AdT+U SaatKredi(AKTS)Ders Tür
FEL 502 FELSEFEDE ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ 3+0 7,5 Zorunlu
FEL 504 YÜKSEK LİSANS SEMİNERİ 0+2 7,5 Zorunlu
- Felsefe Yüksek Lisans Seçmeli-2 3+0 7,5 Seçmeli
- Felsefe Yüksek Lisans Seçmeli-2 3+0 7,5 Seçmeli
- Felsefe Yüksek Lisans İsteğe Bağlı Seçmeli-II 0+0 Seçmeli
  Toplam 30  
2. Yarıyıl Seçmeli Grupları : Felsefe Yüksek Lisans Seçmeli-2
2. Yarıyıl Seçmeli Grupları : Felsefe Yüksek Lisans İsteğe Bağlı Seçmeli-II

3. Yarıyıl Ders Planı
Ders KodDers AdT+U SaatKredi(AKTS)Ders Tür
FEL 500 YÜKSEK LİSANS TEZİ 0+0 20 Zorunlu
FEL 700 UZMANLIK ALAN DERSİ 6+0 10 Zorunlu
  Toplam 30  

4. Yarıyıl Ders Planı
Ders KodDers AdT+U SaatKredi(AKTS)Ders Tür
FEL 500 YÜKSEK LİSANS TEZİ 0+0 20 Zorunlu
FEL 700 UZMANLIK ALAN DERSİ 6+0 10 Zorunlu
  Toplam 30  


DERS ÖK - PY İLİŞKİLERİ
Yıl :
Sayısal Sözel İlişki Varlığı
Zorunlu Dersler
Ders AdıZ/SPY 01PY 02PY 03PY 04PY 05PY 06PY 07PY 08PY 09PY 10PY 11
FELSEFEDE ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ Z           
SEÇİLMİŞ FELSEFE METİNLERİ Z           
UZMANLIK ALAN DERSİZ           
YÜKSEK LİSANS SEMİNERİ Z           
YÜKSEK LİSANS TEZİ Z           
Seçmeli dersleri eklemek için tıklayınız...
Seçmeli Dersler
Ders AdıZ/SPY 01PY 02PY 03PY 04PY 05PY 06PY 07PY 08PY 09PY 10PY 11
19.YÜZYIL FELSEFESİ S           
ALMAN İDEALİZMİ S           
ARİSTOTELESS           
AYDINLANMA FELSEFESİS           
BİLGİ TEORİSİS           
BİLİM FELSEFESİ S           
BİLİMSEL DEĞİŞİM KURAMLARI S           
ÇAĞDAŞ BİLGİ TEORİLERİS           
ÇAĞDAŞ EPİSTEMOLOJİ VE KANT S           
ÇAĞDAŞ FELSEFE METİNLERİ I S           
ÇAĞDAŞ FELSEFE METİNLERİ IIS           
ÇAĞDAŞ SİYASET KURAMLARIS           
DESCARTESS           
DİL DÜŞÜNCE İLİŞKİSİ S           
DÖNEM PROJESİ IS           
DÖNEM PROJESİ IIS           
EDEBİYAT VE FELSEFE S           
ESTETİK S           
ETİKS           
FAYDACILIK S           
FELSEFEDE VARLIK PROBLEMİ S           
İDEALİZM VE MATERYALİZMS           
KANT S           
KÜLTÜR FELSEFESİ S           
MANTIK PROBLEMLERİS           
METAETİK KURAMLARS           
MODERN EPİSTEMOLOJİ VE KANTS           
MODERN FELSEFEDE TÖZ SORUNU S           
ORTAÇAĞ FELSEFESİ S           
PLATONS           
PRESOKRATİK FİLOZOFLARS           
RASYONALİZM VE EMPİRİZM - IS           
RASYONALİZM VE EMPİRİZM - IIS           
TÜRK İSLAM FELSEFESİ EKOLLERİ S           
YABANCI DİLDE FELSEFE METİNLERİ S           
YABANCI DİLDE FELSEFE METİNLERİ IIS           
T+U : Teorik + Pratik
Z: Zorunlu
S: Seçmeli
PY: Program Yeterlilikleri
EÇ [5]: En Çok
Ç [4]: Çok
O [3]: Orta
A [2]: Az
ÇA [1]: Çok Az
BoŞ [0]: Yok
TAY : Temel Alan Yeterliliği
TYYÇ : Türkiye Yüksek Öğretim Yeterlilikler Çerçevesi