257 ÇEVRE MÜHENDİSLİĞİ

GENEL BİLGİLER
Çevre Mühendisliği Programı, Pamukkale Üniversitesi'nin ve Çevre Mühendisliği Bölümü'nün özgörüşlerine paralel olarak ve çağımız gereksinimleri gözönünde bulundurularak hazırlanan İngilizce Hazırlık Esaslı ve %30'u İngilizce içerikli Lisans Programı'nda eğitime 2008 Güz yarıyılı itibariyle başlamış olup, 2010 Güz yarıyılı itibariyle İsteğe Bağlı İngilizce Hazırlık Esaslı ve % 100 Türkçe içerikli Lisans Programı’ na geçilmiştir.

Amaçlar
Çevre Mühendisliği Programı, sunduğu kaliteli ve çagdaş eğitim ile Çevre Bilimleri ve Mühendisliği konularındaki karmaşık ve çok boyutlu sorunları belirleyebilen, değerlendirebilen, çözümleyebilen seçkin ve çağdaş mühendisler yetiştirmeyi amaçlamaktadır. 4 yıllık lisans eğitimini tamamlayan mezunların, çevre sorunları ve toplum gereksinimleri doğrultusunda anlamlı, ekonomik ve sürdürülebilir mühendislik çözümlerinin tasarımı ve uyarlanması odaklı temel ve uygulamalı araştırmaları yürütme ve destekleme yeteneklerinin de geliştirilmesi beklenmektedir. Çevre Mühendisliği Programının diğer bir hedefi ise bütüncül, disiplinler-arası ve yenilikçi bir bakış açısına sahip meslek uzmanları yetiştirmenin yanısıra mezunları ve bilimsel-uygulamalı araştırma faaliyetleri sayesinde çevre sorunlarının belirlenmesi ve çözümünde ulusal ve uluslararası düzeyde aktif rol oynayan, sürdürülebilir çözüm önerilerinin hayata geçirilmesinde kamu yönetimi, sanayi ve yerel-ulusal-uluslararası paydaşlar arasında eşgüdümü sağlayan yetkin bir birim olmaktır.


Kabul Koşulları
Öğrencilerin programa kayıt olabilmeleri için bir ortaöğretim diplomasına bir de yüksek öğretim kurumlarına yerleştirme sınavından yeterli puan almış olmaları gerekmektedir.

Mezuniyet Koşulları
Öğrencilerin müfredatta yer alan staj ve lisans tezi dahil tüm zorunlu ve seçmeli dersleri geçer not veya koşullu geçer not alarak geçmeleri ve Pamukkale Üniversitesi Lisans Eğitim ve Öğretim yönetmeliği'nde yer alan minimum AKTS kredisini almaları gerekmektedir.

İstihdam Olanakları
Çevre Mühendisliği Bölümü mezunları, kamu kuruluşları, belediyeler, özel sektör kuruluşları, eğitim kuruluşları, sivil toplum örgütleri ve diğer kurumlarda, çevre mühendisliğinin uzmanlık alanlarındaki konularda çalışabilmektedirler.

Kazanılan Derece
Programın tüm gereksinimlerini yerine getirerek başarı ile tamamlayan mezunlar Çevre Mühendisliği alanında Lisans Diploması derecesi alırlar.

Derecenin Seviyesi
LİSANS

Önceki Eğitimlerin Tanınması
Türkiye’deki yükseköğretim kurumlarından Pamukkale Üniversitesine yatay geçiş yapmak isteyen öğrencileri için “Yükseköğretim Kurumlarında Ön Lisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yandal ile Kurumlararası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik” hükümleri uygulanır. Ortak zorunlu yabancı dil dersleri muafiyet sınavı, güz yarıyılı başında akademik takvimde belirtilen tarihte yapılır. Bu sınav için mazeret sınav hakkı verilmez. Ortak zorunlu yabancı dil muafiyet sınavına, hazırlık programı bulunmayan fakülte/meslek yüksekokulu/yüksekokul öğrencileri girer. Muafiyet sınavına girecek öğrenciler, akademik takvimde belirtilen süre içerisinde ilgili birime başvurur. Ayrıca; Yabancı dil hazırlık programı bulunan bölümlere ilk kez kayıt yaptıran öğrenciler, akademik yıl başlamadan önce düzey belirleme ve yeterlik sınavına girerler. Öğrenciler bu sınavda aldıkları puana göre başlangıç, orta-alt düzey veya orta düzey gruplarından birine yerleştirilir veya yeterlik puanına sahip olanlar hazırlık eğitiminden muaf tutulur. Bu grupların puan aralıkları Yüksekokul Müdürlüğü tarafından belirlenir. Sınav sonuçları ilgili yerlerde ve Yabancı Diller Yüksekokulunun internet sitesinde duyurulur. Zorunlu hazırlık eğitimine kabul edilen bölüm/programlara kayıt yaptıran öğrencilerden düzey belirleme ve yeterlik sınavına girmeyenler eğitim-öğretime başlangıç düzeyinden başlar.

Dereceye Yönelik Kurallar
Öğrencilerin müfredatta yer alan staj ve lisans tezi dahil tüm zorunlu ve seçmeli dersleri geçer not veya koşullu geçer not alarak geçmeleri ve Pamukkale Üniversitesi Lisans Eğitim ve Öğretim yönetmeliği'nde yer alan minimum AKTS kredisini almaları gerekmektedir.

Üst Derece Programlarına Geçiş
Lisans eğitimini başarı ile tamamlayan adaylar ALES sınavından geçerli not almaları ve ilgili yönetmeliğin koşullarını sağlamaları ile lisansüstü (yüksek lisans ve doktora) programlarda öğrenim görebilirler.

Çalışma Şekli
Tam Zamanlı

Sınavlar, Ölçme ve Değerlendirme
Her ders için uygulanan ölçme ve değerlendirme yöntemi, "Ders Planı-AKTS Kredileri" nde ayrıntılı olarak yer almaktadır.

İletişim (Program Yöneticisi)
GöreviAdı SoyadıTelFaksE-Posta
BÖLÜM BAŞKANIProf. Dr. GÜLBİN ERDEN  gerden@pau.edu.tr
BÖLÜM BAŞKAN YARDIMCISIDr. Öğr. Üyesi YAĞMUR MELTEM AYDIN KIZILKAYA+90 258 296 3007 ymeltema@pau.edu.tr


PROGRAM YETERLİLİKLERİ
1Matematik, fen bilimleri ve çevre mühendisliği ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak mühendislik problemlerini analiz etme ve bu problemleri sentez yoluyla çözme becerisi kazandırır.
2Çevre mühendisliği problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi kazandırır.
3Çevre mühendisliği alanında bütünleşik bir sistemi ve süreci, kısıtlar ve koşullar altında belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama; bu amaçla modern teknikleri ve mühendislik araçlarını kullanma becerisi kazandırır.
4Çevre mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi kazandırır.
5Çevre mühendisliği alanında deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi kazandırır.
6Tek ya da çok disiplinli çalışma gruplarında etkin biçimde görev alma becerisi; bireysel çalışma becerisi kazandırır.
7Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları yorumlama becerisi kazandırır.
8Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi kazandırır.
9Mesleki ve etik sorumluluk bilinci kazandırır.
10Çevre mühendisliği ile ilgili proje yönetimi, risk yönetimi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürülebilir kalkınma hakkında farkındalık kazandırır.
11Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ile çağın sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık kazandırır.
EĞİTİM ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ
AdAçıklama
Anlatım Öğretmenin merkezde olduğu yöntemlerin başında gelir. Öğretmenin konuyu aktif olarak anlattığı, öğrencinin ise pasif dinleyici olduğu bir yöntemdir. Bu yöntemle ders; rapor, betimleme ve açıklama şeklinde işlenir. Etkili olması için kısa süreli olmalı, uzun anlatımlardan kaçınılmalıdır. Dersin tamamını anlatımla yürütmek sağlıklı sonuçlara götürmez. Öğrencilerin alternatif beceriler geliştirmelerini desteklemez. İyi bir ön hazırlık yapılmazsa, verimsiz bir çabaya dönüşür.
TartışmaDuruma göre sınıftaki bütün öğrencilerin ya da sınıfın belli bir kısmının katılımını sağlayan bir yöntemdir. Bu yöntemde, grup üyeleri tartışma konusunu çeşitli görüş noktalarına göre ele alarak tartışırlar ve problem çözme ile ilgili alternatif görüşler ortaya çıkarırlar. Tartışmada esas olan noktalardan biri; grubun birlikte düşünme ve düşüncelerini belli bir mantık örüntüsü içinde ifade etme çabasıdır. Öğrencilerin düşünme, ifade becerileri ve demokratik tutum geliştirmelerine katkı sağlar.
Gösterip YaptırmaBu yöntemde, öğretmen; deney, gösteri gibi bir etkinliği sınıf önünde yaparak gösterir ve sonrasında öğrencilerin yapmalarını sağlar. Öğrenciler sadece bakarak ve izleyerek değil, aynı zamanda yaparak ve deneyerek öğrenmeye çalışırlar. Bu yöntem genellikle beceri öğretiminde uygulanır. Kalabalık sınıflarda uygulanması zordur.
Örnek Olay Örnek olay incelemesi, öğrencilerin gerçek ve sorunlu bir olaya aktif olarak katılarak çözümlemeci bir bakış açısını kullanmalarını gerektiren bir yöntemdir. Sorunlu olay gerçek ya da gerçeğe çok yakın olabilir. Olayı anlatan ve gerekli verileri kapsayan bir doküman üzerinde çalışan öğrenci(ler), olayı öğrenir, verileri çözümler, sorunu değerlendirirler. Birlikte tartışarak olayın nedenine ya da çözümüne ilişkin öneriler geliştirirler. Özellikle sosyal bilimlerde pek çok konuyu, örnek olay biçiminde sınıfa getirmek olanaklıdır. Öğrenciler süreç içinde aktif konumda kalırlar ve üst düzey kazanımlar elde ederler.
Sorun (Problem) ÇözmeBir şüphe veya belirsizlikten doğan herhangi bir duruma sorun adı verilmektedir. Genellikle insan hayatında engelleyici veya rahatsızlık verici bir rolü olan sorunlar bilimsel yöntemin aşamalarıyla ele alınarak çözülürler. (a) Sorun belirlenir. (b) Sorun tanımlanır. (c) Olası çözüm yolları aranır ve hipotez geliştirilir. (d) Çözüm yolu sınanır. (e) Sınama doğru çözüme götürürse hipotez doğrulandığı için genellemeye gidilir. (f) Sınama doğru çözüme götürmezse, geriye dönülerek sınama etkinlikleri gözden geçirilir, seçilen diğer bir hipotez tekrar sınanır.  Bu yöntem kişinin problem çözme, bağımsız çalışma, yaratıcı düşünme, eleştirel düşünme gibi yeteneklerini geliştirilir.
İşbirlikli Öğrenmeİşbirlikli öğrenme, öğrencilerin ortak bir amaç için birlikte çalışmaları esasına dayanan bir öğrenme türüdür. Farklı yetenekte olan çocuklar, heterojen gruplarda bir araya gelip, birlerine yardımcı olarak öğrenirler. İşbirliği kurma sırasında yardım etme ve yardım alma, içinde bulunduğu grup birliğinin farkına varma gibi önemli deneyimler edinilir. Böylece gelecekte iş yaşamında çok önemli bir beceri olan ekip çalışmasına yatkınlık konusunda kazanımlar gerçekleşir.
Gösteri Bu yöntemde, öğretmen; deney, gösteri gibi bir etkinliği sınıf önünde yapar, öğrenciler bakarak ve izleyerek öğrenmeye çalışır. Bu yöntem genellikle olanakların kısıtlı olması halinde ve tehlikeli deney ve durumların ele alınmasında uygulanır.
Soru-CevapKullanılan farklı tipteki sorularla (birleştirici, ayırıcı, değerlendirme, bilgi isteyen, motive edici ve beyin fırtınası) öğrencinin süreç içinde daha aktif bir konuma gelse de, öğretmen merkezli yöntemlerdendir. Amaca hizmet eden ve mümkün olduğunca öğrenciyi düşünceye sevk edecek sorular sorulmalı. Yanlış bile olsa, öğrencilerin düşüncelerini rahat ifade etmeleri ve konuşmaları, hem öğrenmeleri hem de kendilerine güven kazanma açısından büyük önem taşımaktadır. Aynı zamanda derse katılımı düşük olan öğrencileri teşvik etmek için etkilidir. Öğretmen tüm öğrencilerle etkileşim sağlamalıdır.
Kavram HaritalarıKavramların ilişkileri, kapsamları ve temel özelliklerinin şekil, grafik ve sözcüklerle, önerme ve ilkelere dayalı olarak ifade edildiği bir ilişki ağını ifade eder. Görsel yolla öğrenmeye olanak sağlar. Şu aşamalar izlenir: (1) Öğretilecek konuyla ilgili kavramlar listelenir. (2) Öğretilecek konunun adı en başa yazılır. (3) Kavramlar arasındaki ilişkiler ve genellemeler maddeler halinde yazılır. (4) Kavramlar kutucuk içine alınır. (5) Kavramlar en genel kavramdan özel kavramlara doğru veya kapsam, özellik ve ilişkilerine göre derecelenir. Derecelendikten sonra kutucuklar içine alınır. (6) İlişkiler, oklar ve ifadelerle yönlendirilir.
İşbirlikli öğrenmeİşbirlikli öğrenme, öğrencilerin ortak bir amaç için birlikte çalışmaları esasına dayanan bir öğrenme türüdür. Farklı yetenekte olan çocuklar, heterojen gruplarda bir araya gelip, birlerine yardımcı olarak öğrenirler. İşbirliği kurma sırasında yardım etme ve yardım alma, içinde bulunduğu grup birliğinin farkına varma gibi önemli deneyimler edinilir. Böylece gelecekte iş yaşamında çok önemli bir beceri olan ekip çalışmasına yatkınlık konusunda kazanımlar gerçekleşir.
Benzetişim (Simülasyon)Gerçekte tehlikeli, erişilmesi zor ve pahalı olan durumları, gerçeğine çok benzeyen modeli üzerinde çalışarak öğrenmeyi ifade eder. Örneğin uçak pilotları ve astronotlar uçaklara ve uzay araçlarına binmeden önce, gerçeğine çok benzeyen sanal ortamlarda uygulama yaparlar. Piyasada kimya deneylerini içeren ve gerçeğine çok benzeyen Kimya Laboratuarı yazılımları mevcuttur. Diğer alanlarda da uygulanması olanaklıdır.
ProjeProje tabanlı öğrenim, öğrencileri ilginç sorunlarla uğraşmaya ve bunun sonunda sıra dışı ürünler oluşturmaya yönlendiren bir öğretim yoludur. Öğrencilerin yaratıcılıklarını kullanmalarına olanak sağlar ve olaylara geniş açıdan bakmalarını gerektirir.
GeziÖğrenmeyi sınıf dışına taşıyan bir yöntemdir. Öğrencileri fabrika, müze, kütüphane, çeşitli devlet kurumları, dağ, orman, göl, park, bahçe gibi yerlere götürerek oralarda doğrudan gözlem yaptırılarak bilgi edinmeyi sağlayan bir yöntemdir.
GözlemGenellikle doğaya ilişkin bilgilerimizi gözlemlerimiz yoluyla edinsek de, gözlem yöntemi başka olgu ve durumlar için de kullanılır. Gözlem sonucu elde ettiğimiz bulguları zihnimizde işleyerek belli başlı genellemelere ulaşmaya çalışırız. Eğer belli hatalardan dolayı yanlış genellemelere ulaşmışsak, aynı olgu ve varlıklar üzerinde tekrar gözlem yapmak gerekir.  
DeneyDoğal olayları yapay ortamlarda taklit etmek, belirli amaçlara ulaşmak için, belli bir konuyu kavratmak için kurulan belirli düzeneklerle çeşitli bilgiler edinerek, uygulayarak neticelere ulaşmayı ifade eder. Doğa araştırmacıları, bilim insanları, eğitimciler doğayla ilgili bilgileri ve kuramları doğru biçimde kurmak için deney ve gözlem gibi yollara başvururlar. Bu amaçla doğaya ilişkin bilgileri öğrencilere kazandırmak için var olan bilgi, model, materyal ve araçları okullara taşıyarak öğrencilere gözlem ve uygulama olanağı vermeye çalışırlar. Laboratuardaki deneysel çalışmalar “deneyelim ve görelim” düşüncesine dayalıdır.
Görüşme Öğretmenin yeterli donanıma sahip olmadığı durumlarda veya belli konularda daha zengin donanıma sahip kişileri (edebiyatçı, sanatçı, tasarımcı, yazar, çizer, vs.) sınıfa getirerek, sınıf önünde geliştirilen bir konuşmayı ifade eder. Öğrencileri duyuşsal anlamda tetikleyen bir tekniktir. Bazı durumlarda öğrenciler bilgi edinmek amacıyla belli kişilerle görüşmeler yaparak, elde ettikleri bilgileri çözümleyerek öğrenebilirler.
Analoji /Metaforla ÖğretimSoyut konu ve kavramları somut nesnelere benzeterek öğrenmeyi sağlayan bir yoldur.
MünazaraMünazara, bir konu üzerinde, belli kural ve yöntemlere uyularak yapılan tartışma türüdür. Münazara, ikişerli veya üçerli iki grup öğrencinin bir fikrin, eylemin veya önerinin taraf ve karşı noktalarını ortaya koymasıdır. Amaç bir konudaki birbirine zıt fikirleri tartışmaktır. Gruplardan birisi işlenecek konuya olumlu, diğeri ise olumsuz yönden savunmalıdır. Münazarada etkili savunmanın önemli olması gibi, belli zaman içinde konuşmak da önemlidir. Bu nedenle konuşmacılara eşit zaman dilimleri verilmelidir. Bu zaman, genellikle 5-15 dakikadır. Öğretmen münazarayı değerlendirmek için sınıfa rehberlik eder.
Zıt Panelİki gruptan birinin sadece soru soran, diğerinin ise yanıt veren rollerini üstlenmesi ile olur. Bu teknik ile işlenmiş olan konuların tekrar edilmesi mümkün olmaktadır. Sınıf ikiye ayrılır. Yarısı soru soran yarısı da cevap veren grup içinde yer alır. Uygulamaya geçilmeden önce konuşmaları yönetecek lider seçilir. Her bir bölüm tekrar dört ya da altı kişilik gruplara ayrılır. Soru soracaklar sorularını tespit ederken diğerleri de kendilerine sorulması muhtemel olan sorulara cevap hazırlar. Hazırlık için 15 - 20 dk zaman ayrılır. Sorular cevaplandırılır.
Beyin FırtınasıBeyin fırtınası, değerlendirme ya da sınırlama olmaksızın bir sorunun çözümüne ilişkin mümkün olduğunca çok çözüm yollarını elde etmek için düzenlenmiş olan bir grup çalışması sürecidir. Beyin fırtınasının amacı, öğrencilerin fikir üretmelerini sağlamak ve onların kendilerini ifade etmesini kolaylaştırmaktır. Bu teknik, üst düzey tartışma tekniği olarak kullanılır. Fırtına dönemi ve değerlendirme dönemi vardır. Başarılı bir beyin fırtınasında; değerlendirmenin sonraya bırakılması, serbest ve neşeli bir ortam yaratılması, olabildiğince çok miktarda fikir üretilmesinin sağlanması, önerilen fikirlerin gruplanması ve geliştirilmesi çok önemlidir.

PROGRAM YETERLİLİKLERİ - TYYÇ İlişkisi
TYYÇ KATEGORITYYÇ ALT KATEGORITYYÇPROGRAM ÇIKTILARI
BİLGİKuramsal Olgusal 01
BECERİLERBilişsel-Uygulamalı 01
BECERİLERBilişsel-Uygulamalı 02
YETKİNLİKLERAlana Özgü Yetkinlik 01
YETKİNLİKLERAlana Özgü Yetkinlik 02
YETKİNLİKLERBağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği 01
YETKİNLİKLERBağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği 02
YETKİNLİKLERBağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği 03
YETKİNLİKLERİletişim ve Sosyal Yetkinlik 01
YETKİNLİKLERİletişim ve Sosyal Yetkinlik 02
YETKİNLİKLERİletişim ve Sosyal Yetkinlik 03
YETKİNLİKLERİletişim ve Sosyal Yetkinlik 04
YETKİNLİKLERİletişim ve Sosyal Yetkinlik 05
YETKİNLİKLERÖğrenme Yetkinliği 01
YETKİNLİKLERÖğrenme Yetkinliği 02
YETKİNLİKLERÖğrenme Yetkinliği 03
    

PROGRAM YETERLİLİKLERİ - TEMEL ALAN İlişkisi (Akademik)
TAY KATEGORITAY ALT KATEGORITAYPROGRAM ÇIKTILARI
BİLGİKuramsal Olgusal 01
BECERİLERBilişsel-Uygulamalı 01
BECERİLERBilişsel-Uygulamalı 02
BECERİLERBilişsel-Uygulamalı 03
BECERİLERBilişsel-Uygulamalı 04
BECERİLERBilişsel-Uygulamalı 05
YETKİNLİKLERAlana Özgü Yetkinlik 01
YETKİNLİKLERAlana Özgü Yetkinlik 02
YETKİNLİKLERAlana Özgü Yetkinlik 03
YETKİNLİKLERBağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği 01
YETKİNLİKLERBağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği 02
YETKİNLİKLERİletişim ve Sosyal Yetkinlik 01
YETKİNLİKLERİletişim ve Sosyal Yetkinlik 02
YETKİNLİKLERİletişim ve Sosyal Yetkinlik 03
YETKİNLİKLERİletişim ve Sosyal Yetkinlik 04
YETKİNLİKLERİletişim ve Sosyal Yetkinlik 05
YETKİNLİKLERÖğrenme Yetkinliği 01
YETKİNLİKLERÖğrenme Yetkinliği 02
YETKİNLİKLERÖğrenme Yetkinliği 03
YETKİNLİKLERÖğrenme Yetkinliği 04
YETKİNLİKLERÖğrenme Yetkinliği 05
YETKİNLİKLERÖğrenme Yetkinliği 06
YETKİNLİKLERÖğrenme Yetkinliği 07
    

PROGRAM YETERLİLİKLERİ - TEMEL ALAN İlişkisi (Mesleki)
TAY KATEGORITAY ALT KATEGORITAYPROGRAM ÇIKTILARI
BİLGİKuramsal Olgusal 01
BECERİLERBilişsel-Uygulamalı 01
BECERİLERBilişsel-Uygulamalı 02
BECERİLERBilişsel-Uygulamalı 03
BECERİLERBilişsel-Uygulamalı 04
BECERİLERBilişsel-Uygulamalı 05
BECERİLERBilişsel-Uygulamalı 06
YETKİNLİKLERAlana Özgü Yetkinlik 01
YETKİNLİKLERAlana Özgü Yetkinlik 02
YETKİNLİKLERBağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği 01
YETKİNLİKLERİletişim ve Sosyal Yetkinlik 01
YETKİNLİKLERİletişim ve Sosyal Yetkinlik 02
YETKİNLİKLERİletişim ve Sosyal Yetkinlik 03
YETKİNLİKLERİletişim ve Sosyal Yetkinlik 04
YETKİNLİKLERÖğrenme Yetkinliği 01
YETKİNLİKLERÖğrenme Yetkinliği 02
YETKİNLİKLERÖğrenme Yetkinliği 03
YETKİNLİKLERÖğrenme Yetkinliği 04
    

DERS PLANI - AKTS KREDİLERİ
Yıl :
1. Yarıyıl Ders Planı
Ders KodDers AdT+U SaatKredi(AKTS)Ders Tür
ENVE 101 ÇEVRE MÜHENDİSLİĞİNE GİRİŞ 3+0 5,5 Zorunlu
ENVE 105 TEKNİK RESİM (CAD) 1+2 5 Zorunlu
TKD 101 TÜRK DİLİ - I 2+0 1,5 Zorunlu
ATI 101 ATATÜRK İLKELERİ VE İNKILAP TARİHİ - I 2+0 1,5 Zorunlu
MAT 113 GENEL MATEMATİK - I 4+0 5 Zorunlu
FIZ 111 GENEL FİZİK - I 3+0 3 Zorunlu
FIZ 103 FİZİK LABORATUARI - I 0+2 1,5 Zorunlu
KIM 117 GENEL KİMYA 3+0 3 Zorunlu
KIM 135 GENEL KİMYA LABORATUARI 0+2 1,5 Zorunlu
ING 1003 ORTA İNGİLİZCE-I 3+0 2,5 Zorunlu
- İsteğe Bağlı Yabancı Dil-1 3+0 Seçmeli
- İsteğe Bağlı Seçmeli-1 2+0 Seçmeli
  Toplam 30  
1. Yarıyıl Seçmeli Grupları : İsteğe Bağlı Seçmeli-1
1. Yarıyıl Seçmeli Grupları : İsteğe Bağlı Yabancı Dil-1

2. Yarıyıl Ders Planı
Ders KodDers AdT+U SaatKredi(AKTS)Ders Tür
ENVE 104 GENEL KİMYA - II 3+0 4,5 Zorunlu
ENVE 108 STATİK 3+0 3,5 Zorunlu
TKD 102 TÜRK DİLİ - II 2+0 1,5 Zorunlu
ATI 102 ATATÜRK İLKELERİ VE İNKILAP TARİHİ - II 2+0 1,5 Zorunlu
ENVE 112 ÇEVRE EKOLOJİSİ 3+0 3,5 Zorunlu
ENVE 114 İSTATİSTİK 2+0 2,5 Zorunlu
MAT 114 GENEL MATEMATİK - II 4+0 5 Zorunlu
FIZ 112 GENEL FİZİK - II 3+0 3 Zorunlu
FIZ 104 FİZİK LABORATUARI - II 0+2 1,5 Zorunlu
ING 1004 ORTA İNGİLİZCE-II 3+0 3,5 Zorunlu
- İsteğe Bağlı Yabancı Dil-2 3+0 Seçmeli
- İsteğe Bağlı Seçmeli-2 2+0 Seçmeli
  Toplam 30  
2. Yarıyıl Seçmeli Grupları : İsteğe Bağlı Seçmeli-2
2. Yarıyıl Seçmeli Grupları : İsteğe Bağlı Yabancı Dil-2

3. Yarıyıl Ders Planı
Ders KodDers AdT+U SaatKredi(AKTS)Ders Tür
ENVE 201 MUKAVEMET 2+0 4 Zorunlu
ENVE 203 ÇEVRE KİMYASI - I 3+0 4,5 Zorunlu
ENVE 205 ÇEVRE KİMYASI - I LABORATUVARI 0+2 3,5 Zorunlu
ENVE 213 AKIŞKANLAR MEKANİĞİ 3+0 4 Zorunlu
MAT 219 DİFERANSİYEL DENKLEMLER 2+2 7 Zorunlu
FENG 201 TERMODİNAMİK 3+0 5 Zorunlu
KRY 401 KARİYER PLANLAMA 2+0 2 Zorunlu
  Toplam 30  

4. Yarıyıl Ders Planı
Ders KodDers AdT+U SaatKredi(AKTS)Ders Tür
ENVE 200 LABORATUVAR STAJI 0+0 4 Zorunlu
ENVE 204 ÇEVRE KİMYASI - II 3+0 3,5 Zorunlu
ENVE 206 ÇEVRE KİMYASI - II LABORATUVARI 0+2 3 Zorunlu
ENVE 208 ÇEVRE MİKROBİYOLOJİSİ 3+0 3,5 Zorunlu
ENVE 210 ÇEVRE MİKROBİYOLOJİSİ LABORATUVARI 0+2 2,5 Zorunlu
ENVE 212 HİDROLİK 3+0 3,5 Zorunlu
CIVE 210 SAYISAL YÖNTEMLER 3+0 3,5 Zorunlu
CENG 109 BİLGİSAYAR PROGRAMLAMA 2+2 4,5 Zorunlu
- Bölüm Dışı Sosyal Seçmeli-2 2+0 2 Seçmeli
  Toplam 30  
4. Yarıyıl Seçmeli Grupları : Bölüm Dışı Sosyal Seçmeli-2

5. Yarıyıl Ders Planı
Ders KodDers AdT+U SaatKredi(AKTS)Ders Tür
ENVE 301 TEMEL İŞLEMLER 3+0 4,5 Zorunlu
ENVE 305 SU KALİTESİ KONTROLÜ 2+0 4,5 Zorunlu
ENVE 309 ZEMİN MEKANİĞİ 2+0 4,5 Zorunlu
ENVE 313 HİDROLOJİ 2+0 3,5 Zorunlu
ENVE 317 FİZİKOKİMYASAL PROSESLER 2+0 5,5 Zorunlu
ENVE 321 SU GETİRME VE KANALİZASYON 3+2 5,5 Zorunlu
- Bölüm Dışı Sosyal Seçmeli-3 2+0 2 Seçmeli
  Toplam 30  
5. Yarıyıl Seçmeli Grupları : Bölüm Dışı Sosyal Seçmeli-3

6. Yarıyıl Ders Planı
Ders KodDers AdT+U SaatKredi(AKTS)Ders Tür
ENVE 300 İŞLETME-ŞANTİYE STAJI 0+0 2,5 Zorunlu
ENVE 304 HAVA KİRLİLİĞİ KONTROLÜ 3+0 4,5 Zorunlu
ENVE 308 ENDÜSTRİYEL KİRLİLİK KONTROLÜ 3+0 5 Zorunlu
ENVE 310 KATI ATIKLARIN YÖNETİMİ 3+0 5,5 Zorunlu
ENVE 316 BİYOLOJİK PROSESLER 2+0 5,5 Zorunlu
ENVE 320 İÇME SULARININ ARITIMI 3+2 5 Zorunlu
- Bölüm Dışı Sosyal Seçmeli-4 2+0 2 Seçmeli
  Toplam 30  
6. Yarıyıl Seçmeli Grupları : Bölüm Dışı Sosyal Seçmeli-4

7. Yarıyıl Ders Planı
Ders KodDers AdT+U SaatKredi(AKTS)Ders Tür
IENG 487 İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ - I 2+0 3,5 Zorunlu
ENVE 437 ATIKSULARIN ARITILMASI 3+2 4 Zorunlu
- Teknik Seçmeli -I 3+0 5 Seçmeli
- Teknik Seçmeli-II 2+0 4 Seçmeli
- Bölüm Dışı Sosyal Seçmeli-5 2+0 2 Seçmeli
- Teknik Seçmeli 5 2+0 3,5 Seçmeli
- Lisans Tezi Seçmeli 1+1 4,5 Seçmeli
- Disiplinlerarası Seçmeli 2+1 3,5 Seçmeli
  Toplam 30  
7. Yarıyıl Seçmeli Grupları : Bölüm Dışı Sosyal Seçmeli-5
7. Yarıyıl Seçmeli Grupları : Disiplinlerarası Seçmeli
7. Yarıyıl Seçmeli Grupları : Lisans Tezi Seçmeli
7. Yarıyıl Seçmeli Grupları : Teknik Seçmeli 5
7. Yarıyıl Seçmeli Grupları : Teknik Seçmeli -I
7. Yarıyıl Seçmeli Grupları : Teknik Seçmeli-II

8. Yarıyıl Ders Planı
Ders KodDers AdT+U SaatKredi(AKTS)Ders Tür
ENVE 406 ARITMA ÇAMURLARININ KONTROLÜ 2+0 4 Zorunlu
IENG 488 İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ - II 2+0 3,5 Zorunlu
- Teknik Seçmeli-III 3+0 5 Seçmeli
- Teknik Seçmeli-IV 2+0 4 Seçmeli
- Bölüm Dışı Sosyal Seçmeli-6 2+0 2 Seçmeli
- Teknik Seçmeli 6 2+0 3,5 Seçmeli
- Lisans Tezi Seçmeli 1+1 4,5 Seçmeli
- Bölüm Dışı Teknik Seçmeli 3+0 3,5 Seçmeli
  Toplam 30  
8. Yarıyıl Seçmeli Grupları : Bölüm Dışı Sosyal Seçmeli-6
8. Yarıyıl Seçmeli Grupları : Bölüm Dışı Teknik Seçmeli
8. Yarıyıl Seçmeli Grupları : Lisans Tezi Seçmeli
8. Yarıyıl Seçmeli Grupları : Teknik Seçmeli 6
8. Yarıyıl Seçmeli Grupları : Teknik Seçmeli-III
8. Yarıyıl Seçmeli Grupları : Teknik Seçmeli-IV


DERS ÖK - PY İLİŞKİLERİ
Yıl :
Sayısal Sözel İlişki Varlığı
Zorunlu Dersler
Ders AdıZ/SPY 01PY 02PY 03PY 04PY 05PY 06PY 07PY 08PY 09PY 10PY 11
AKIŞKANLAR MEKANİĞİZ****   *   
ARITMA ÇAMURLARININ KONTROLÜZ******* * *
ATATÜRK İLKELERİ VE İNKILAP TARİHİ - IZ           
ATATÜRK İLKELERİ VE İNKILAP TARİHİ - IIZ           
ATIKSULARIN ARITILMASIZ***********
BİLGİSAYAR PROGRAMLAMAZ****** *   
BİYOLOJİK PROSESLERZ***        
ÇEVRE EKOLOJİSİZ***********
ÇEVRE KİMYASI - IZ***********
ÇEVRE KİMYASI - I LABORATUVARIZ***********
ÇEVRE KİMYASI - IIZ***********
ÇEVRE KİMYASI - II LABORATUVARIZ***********
ÇEVRE MİKROBİYOLOJİSİZ**   *     
ÇEVRE MİKROBİYOLOJİSİ LABORATUVARIZ******* *  
ÇEVRE MÜHENDİSLİĞİNE GİRİŞZ***********
DİFERANSİYEL DENKLEMLERZ******     
ENDÜSTRİYEL KİRLİLİK KONTROLÜZ***********
FİZİK LABORATUARI - IZ***********
FİZİK LABORATUARI - IIZ***********
FİZİKOKİMYASAL PROSESLERZ********* *
GENEL FİZİK - IZ*******  * 
GENEL FİZİK - IIZ*    **    
GENEL KİMYAZ***********
GENEL KİMYA - IIZ* *       *
GENEL KİMYA LABORATUARIZ    **    *
GENEL MATEMATİK - IZ******* ** 
GENEL MATEMATİK - IIZ****  **   
HAVA KİRLİLİĞİ KONTROLÜZ***********
HİDROLİKZ**** ***  *
HİDROLOJİZ***********
İÇME SULARININ ARITIMIZ***********
İSTATİSTİKZ**** *     
İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ - IZ  *    ****
İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ - IIZ * *   ****
İŞLETME-ŞANTİYE STAJIZ***********
KARİYER PLANLAMAZ           
KATI ATIKLARIN YÖNETİMİZ***********
LABORATUVAR STAJIZ***********
MUKAVEMETZ**         
ORTA İNGİLİZCE-IZ           
ORTA İNGİLİZCE-IIZ           
SAYISAL YÖNTEMLERZ**   **    
STATİKZ**     *   
SU GETİRME VE KANALİZASYONZ**** * ****
SU KALİTESİ KONTROLÜZ******* ***
TEKNİK RESİM (CAD)Z***********
TEMEL İŞLEMLERZ******* * *
TERMODİNAMİKZ***    ** *
TÜRK DİLİ - IZ           
TÜRK DİLİ - IIZ           
ZEMİN MEKANİĞİZ**  *      
Seçmeli dersleri eklemek için tıklayınız...
Seçmeli Dersler
Ders AdıZ/SPY 01PY 02PY 03PY 04PY 05PY 06PY 07PY 08PY 09PY 10PY 11
AKADEMİK TÜRKÇES           
ANAEROBİK ARITMAS******** **
ARAZİDE ARITMAS******* ***
ARITMA TESİSİ TASARIMIS**** ***** 
ARITMA TESİSLERİNİN İŞLETİLMESİS***********
ARKEOLOJİS     *     
ATIK AZALTMA TEKNİKLERİS***********
ATIKSULARIN GERİ KAZANIMI VE YENİDEN KULLANILMASIS****** ****
ATLETİZMS     *   * 
AVRUPA BİRLİĞİNDE DIŞ TİCARİ İŞLEMLERS           
BEDEN EĞİTİMİ - IS     **  * 
BEDEN EĞİTİMİ - IIS     **    
BİLİM FELSEFESİS           
BİLİM TARİHİS           
BİLİMSEL YAZI TEKNİĞİS           
BİREYSEL ÇALGIS     **  * 
BİYOLOJİK AZOT-FOSFOR GİDERİMİS**** **** *
CİMNASTİKS     **  * 
COĞRAFİ BİLGİ SİSTEMLERİNE GİRİŞS*******  **
ÇEVRE EKONOMİSİS****   ****
ÇEVRE HUKUKUS*  * * ** *
ÇEVRE SAĞLIĞIS   ********
ÇEVRE SİSTEMLERİ MODELLEMESİS***********
ÇEVRE VE SÜRDÜRÜLEBİLİRLİKS           
ÇEVRESEL ETKİ DEĞERLENDİRMES***********
ÇEVREYE DUYARLI ÜRETİM VE YÖNETİMS           
DENİZ DEŞARJLARIS******    *
DEVLET VE TOPLUM FELSEFESİS           
DEZENFEKSİYON TEKNOLOJİLERS***********
DIŞ TİCARETS           
DİSİPLİNLERARASI MÜHENDİSLİK PROJESİS           
ENDÜSTRİYEL TASARIMA GİRİŞS           
ETKİLİ İLETİŞİMS   ***  
FELSEFES           
GENEL İŞLETMES           
HALKLA İLİŞKİLERS     ****  
HAVA KİRLİLİĞİ KONTROL TEKNOLOJİLERİS** ********
HAVA KİRLİLİĞİ ÖLÇÜM YÖNTEMLERİS ****** ***
HAVZA YÖNETİMİS***********
HUKUKUN TEMEL KAVRAMLARIS           
İLERİ ARITMA TEKNOLOJİLERİS***********
İLERİ İNGİLİZCE - IS           
İLERİ İNGİLİZCE - IIS           
İNGİLİZCE KONUŞMA VE OKUMAS           
İNSAN KAYNAKLARI YÖNETİMİS    **    
İŞ HAYATI İÇİN YABANCI DİLS     ***   
İŞ HUKUKUS           
İŞLETME YÖNETİMİS           
KALİTE YÖNETİM SİSTEMLERİS* *****  * 
KATI ATIK DEPOLAMA SAHASI İŞLETİMİS***********
KATI ATIKLARIN GERİ KAZANILMASIS***** * * *
KENTSEL ALTYAPI TESİSLERİ TASARIMIS*******  **
KIYI VE LİMANLARS* *  *     
KİŞİSEL GELİŞİMS    ******
KORO (TÜRK HALK MÜZİĞİ)S     **  * 
KORO (TÜRK SANAT MÜZİĞİ)S     **  * 
KURUMSAL İLETİŞİM YÖNETİMİS           
LİSANS TEZİ - IIS***********
LİSANS TEZİ -IS***********
MESLEKİ YABANCI DİL - IS     ***   
MESLEKİ YABANCI DİL - IIS     ***   
MİKROKİRLETİCİLERS           
MODERN FİNANSMAN YÖNTEMLERİS           
MODERN MANTIKS           
MÜHENDİSLER İÇİN GENEL EKONOMİS***      * 
MÜHENDİSLİK ETİĞİS** * * ****
MÜHENDİSLİKTE VAKA ANALİZİS           
MÜŞTERİ İLİŞKİLERİ YÖNETİMİS           
MÜZİK - IS           
MÜZİK - IIS           
ORTA ALMANCA-IS           
ORTA ALMANCA-IIS           
ORTA FRANSIZCA-IS           
ORTA FRANSIZCA-IIS           
PAZARLAMA İLKELERİS           
PSİKOLOJİYE GİRİŞS           
RESİM - IS           
RESİM - IIS           
SANAT TARİHİS           
SOSYOLOJİS           
STRATEJİK HEDEFLERLE YÖNETİMS           
ŞEHİRCİLİKS **  **    
TEHLİKELİ ATIKLARIN YÖNETİMİS******  * *
TEMEL ALMANCA-IS           
TEMEL ALMANCA-IIS           
TEMEL FRANSIZCA-IS           
TEMEL FRANSIZCA-IIS           
TEMEL MUHASEBES           
TENİSS     **  * 
TERFİ MERKEZLERİS***********
TOPLAM KALİTE YÖNETİM SİSTEMLERİS           
TOPRAK VE YERALTI SUYU KİRLİLİĞİS***********
TÜRKİYE EKONOMİSİ VE AVRUPA BİRLİĞİS           
ÜRETİM PLANLAMASIS           
ÜRETİM YÖNETİMİS           
VOLEYBOLS     **  * 
YABANCI DİLDE OKUMA KONUŞMAS***  *** **
YARATICI DRAMAS           
YAZILI ANLATIMS           
YÖNETİM VE ORGANİZASYONS           
YÜZMES     *   * 
T+U : Teorik + Pratik
Z: Zorunlu
S: Seçmeli
PY: Program Yeterlilikleri
EÇ [5]: En Çok
Ç [4]: Çok
O [3]: Orta
A [2]: Az
ÇA [1]: Çok Az
BoŞ [0]: Yok
TAY : Temel Alan Yeterliliği
TYYÇ : Türkiye Yüksek Öğretim Yeterlilikler Çerçevesi