Yazdır

DERS BİLGİLERİ
Ders KodDers AdT+U SaatYarıyılAKTS
ARK 0131DİJİTAL ARKEOLOJİ I2 + 01. Yarıyıl5

DERS TANIMI
Ders Düzeyi Yüksek Lisans
Ders Türü Seçmeli
Dersin Amacı Çok yönlü teknolojik gelişmeleri arkeolojik kazılarda uygulamak, günümüzde yürütülen çalışmalar için bir gereklilik haline gelmiştir. Dijital arkeoloji olarak tanımlanan çalışmaların sunduğu olanaklar arazi ve laboratuvar çalışmalarında, değerlendirme ve yorumlama süreçlerinde önemli ölçüde katkı sağlamaktadır. Verilerin kaydedilmesi, dijital kopyalarının oluşturulması ve bu çalışmaların çok yönlü sürdürülebilir olması çalışmalara pratiklik, anlaşılabilirlik, arşivleme ve zamanla geliştirilebilme imkânı vermektedir. Ayrıca, değişen dünya koşullarının çeşitli sebeplerle insanlığın ortak mirası üzerinde oluşturduğu tehditler düşünüldüğünde, kültürel mirasımızın hızlı ve doğru bir biçimde kaydının tutulması ivedi bir önem taşımakta ve dijitalleşme artık zorunlu hale gelmektedir. Bu bağlamda, dersin temel amacı arkeolojik araştırmalarda dijital teknolojilerinin belgelemeden eğitime kadar her alanda kullanılmasının önemini algılatmak; belgeleme, veri toplama ve yönetme, uzaktan algılama, görüntüleme ve simülasyon gibi beli başlı dijital uygulamaları öğretmek olacaktır. Arkeoloji bilimiyle dijital dünyayı bir araya getirerek yeni gelişmekte olan bir alana hakim uzmanlar yetiştirmek bu dersin bir diğer hedeflerinden olacaktır.
Ders İçeriği Bu ders kapsamında dijital imkanlar vasıtasıyla belgeleme, haritalama, 3 boyutlu modelleme ve animasyon çalışmaları genel olarak ele alınacaktır. Eğitim-öğretim sürecinde veri üretme, verileri dijital ortama aktarma, tekrarı olmayacak araştırma ve ölçümleri kaydetme, çeşitli kazı planı, koruma ve onarım projelerine referans kaynaklarının oluşturularak öğrenilip tatbik edilmesi sağlanacaktır. Tüm ders içeriklerinin disiplinlerarası bir yaklaşımla hazırlanması, çalışmaların modern ve aynı zamanda geliştirilebilir ilkeler çerçevesinde ele alınması, bilimsel alanda yeni bir perspektif sağlamanın yanında kültürel mirasımızın muhafaza edilmesine de katkı sunulması gibi temel unsurlar dersin çerçevesini oluşturacaktır.
Ders Ön Koşul Dersin ön koşulu yok.
Ders Yan Koşul Dersin yan koşulu yok.
Öğretim Sistemi Yüz Yüze

DERS ÖĞRENME KAZANIMLARI
1İlk kazanım otomatik olarak atılmaktadır. Güncellemeniz gerekmektedir. Yeni Eklemek için (+) YENİ KAZANIM EKLE tıklayınız.

DERS ÖĞRENME KAZANIMININ PROGRAM YETERLİLİKLERİNE KATKISI
NoPY 01PY 02PY 03PY 04PY 05PY 06PY 07PY 08PY 09
ÖK 001         
Ara Toplam         
Katkı000000000

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
EtkinlikSayısıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi(14 hafta/teorik+uygulama)12672
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme)8216
Ödevler111
Arasınavlar(hazırlık süresi dahil)188
Yarıyıl Sonu Sınavı(hazırlık süresi dahil)199
Sunum / Seminer (hazırlık süresi dahil)12224
Toplam İş Yükü

Dersin AKTS Kredisi






130

5
DERS ŞUBELERİ
 Dönem seçiniz :   


 Ders DönemiŞube NoDersi Veren Öğretim Elemanı
Detay 2023-2024 Güz1MURAT TAŞKIRAN


Yazdır

Ders Şube Detayları
Dersin Kodu Dersin Ad Saat (T+P) Şube No Öğretim Dili Şube Dönemi
ARK 0131 DİJİTAL ARKEOLOJİ I 2 + 0 1 Türkçe 2023-2024 Güz
Öğretim Elemanı  E-Posta  İç Hat  Ders Yeri Devam Zorunluluğu
Doç. Dr. MURAT TAŞKIRAN mtaskiran@pau.edu.tr İTBF A0005 Dersin Devam Yüzdesi : %
Amaç Çok yönlü teknolojik gelişmeleri arkeolojik kazılarda uygulamak, günümüzde yürütülen çalışmalar için bir gereklilik haline gelmiştir. Dijital arkeoloji olarak tanımlanan çalışmaların sunduğu olanaklar arazi ve laboratuvar çalışmalarında, değerlendirme ve yorumlama süreçlerinde önemli ölçüde katkı sağlamaktadır. Verilerin kaydedilmesi, dijital kopyalarının oluşturulması ve bu çalışmaların çok yönlü sürdürülebilir olması çalışmalara pratiklik, anlaşılabilirlik, arşivleme ve zamanla geliştirilebilme imkânı vermektedir. Ayrıca, değişen dünya koşullarının çeşitli sebeplerle insanlığın ortak mirası üzerinde oluşturduğu tehditler düşünüldüğünde, kültürel mirasımızın hızlı ve doğru bir biçimde kaydının tutulması ivedi bir önem taşımakta ve dijitalleşme artık zorunlu hale gelmektedir. Bu bağlamda, dersin temel amacı arkeolojik araştırmalarda dijital teknolojilerinin belgelemeden eğitime kadar her alanda kullanılmasının önemini algılatmak; belgeleme, veri toplama ve yönetme, uzaktan algılama, görüntüleme ve simülasyon gibi beli başlı dijital uygulamaları öğretmek olacaktır. Arkeoloji bilimiyle dijital dünyayı bir araya getirerek yeni gelişmekte olan bir alana hakim uzmanlar yetiştirmek bu dersin bir diğer hedeflerinden olacaktır.
İçerik Bu ders kapsamında dijital imkanlar vasıtasıyla belgeleme, haritalama, 3 boyutlu modelleme ve animasyon çalışmaları genel olarak ele alınacaktır. Eğitim-öğretim sürecinde veri üretme, verileri dijital ortama aktarma, tekrarı olmayacak araştırma ve ölçümleri kaydetme, çeşitli kazı planı, koruma ve onarım projelerine referans kaynaklarının oluşturularak öğrenilip tatbik edilmesi sağlanacaktır. Tüm ders içeriklerinin disiplinlerarası bir yaklaşımla hazırlanması, çalışmaların modern ve aynı zamanda geliştirilebilir ilkeler çerçevesinde ele alınması, bilimsel alanda yeni bir perspektif sağlamanın yanında kültürel mirasımızın muhafaza edilmesine de katkı sunulması gibi temel unsurlar dersin çerçevesini oluşturacaktır.
Haftalık Konu Başlıkları
Materyaller
Materyal belirtilmemiştir.
Kaynaklar
Ders Değerlendirme Sistemi
Değerlendirme YöntemiKatkı Yüzdesi (%)Değerlendirme Yöntemi Ad
Dönem Sonu Sınavı50Dönem Sonu Sınavı
Ara Sınav50Ara Sınav
T+U : Teorik + Pratik
PY: Program Yeterlilikleri
ÖK: Ders Öğrenme Kazanımları