Yazdır

DERS BİLGİLERİ
Ders KodDers AdT+U SaatYarıyılAKTS
JEO 555JEOTERMAL SAHALARIN DEĞERLENDİRİLMESİNDE JEOTERMOMETRE UYGULAMALARI3 + 02. Yarıyıl7,5

DERS TANIMI
Ders Düzeyi Yüksek Lisans
Ders Türü Seçmeli
Dersin Amacı Jeotermal sahalarda yeraltı sıcaklığının tahmini, ön çalışmalarda, jeotermal akışkanın hangi alanda kullanılabileceği (elektrik üretimi, termal turizm, sera, yüzme havuzları gibi) konusunda bilgi verdiği için çok önemli olduğundan, ders, bu konuya odaklanmıştır.
Ders İçeriği Jeotermal akışkanların sınıflaması (duraylı ve radyoizotop kompozisyonu, Cl-SO4-HCO3 ve Cl-Li-B diyagramları), katyon jeotermometreleri (Na-K-Mg diyagramı, Na/K, Na/Li, Na-K-Ca ve silis jeotermometreleri), çözelti-mineral dengesi, karışım modelleri (Schoeller diyagramı, silis-entalpi karışım modeli, silis-karbonat karışım modeli), gaz kimyası, gaz (CO2 , CO2/H2 ve CO2/N2) jeotermometreleri, WATCH kimyasal türleştirme programı.
Ders Ön Koşul Dersin ön koşulu yok.
Ders Yan Koşul Dersin yan koşulu yok.
Öğretim Sistemi Yüz Yüze

DERS ÖĞRENME KAZANIMLARI
1Elektirk üretimi, termal havuz, seracılık gibi alanlarda kullanılabilen jeotermal akışkanın lindal diyagramına göre yer altı sıcaklığını belirleme yönteminin kavranması

DERS ÖĞRENME KAZANIMININ PROGRAM YETERLİLİKLERİNE KATKISI
NoPY 01PY 02PY 03PY 04PY 05PY 06PY 07PY 08PY 09PY 10PY 11PY 12PY 13PY 14PY 15PY 16PY 17PY 18PY 19PY 20
ÖK 001         5          
Ara Toplam         5          
Katkı00000000050000000000

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
EtkinlikSayısıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi(14 hafta/teorik+uygulama)14342
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme)148112
Arasınavlar(hazırlık süresi dahil)12020
Yarıyıl Sonu Sınavı(hazırlık süresi dahil)12121
Toplam İş Yükü

Dersin AKTS Kredisi






195

7,5
DERS ŞUBELERİ
 Dönem seçiniz :   


 Ders DönemiŞube NoDersi Veren Öğretim Elemanı
Detay 2018-2019 Bahar1ALİ GÖKGÖZ
Detay 2016-2017 Bahar1ALİ GÖKGÖZ
Detay 2015-2016 Güz1ALİ GÖKGÖZ
Detay 2014-2015 Güz1ALİ GÖKGÖZ
Detay 2013-2014 Bahar1ALİ GÖKGÖZ
Detay 2012-2013 Bahar1ALİ GÖKGÖZ
Detay 2012-2013 Güz1ALİ GÖKGÖZ
Detay 2011-2012 Bahar1ALİ GÖKGÖZ
Detay 2010-2011 Güz1ALİ GÖKGÖZ


Yazdır

Ders Şube Detayları
Dersin Kodu Dersin Ad Saat (T+P) Şube No Öğretim Dili Şube Dönemi
JEO 555 JEOTERMAL SAHALARIN DEĞERLENDİRİLMESİNDE JEOTERMOMETRE UYGULAMALARI 3 + 0 1 Türkçe 2018-2019 Bahar
Öğretim Elemanı  E-Posta  İç Hat  Ders Yeri Devam Zorunluluğu
Doç. Dr. ALİ GÖKGÖZ agokgoz@pau.edu.tr MUH B0011 Dersin Devam Yüzdesi : %
Amaç Jeotermal sahalarda yeraltı sıcaklığının tahmini, ön çalışmalarda, jeotermal akışkanın hangi alanda kullanılabileceği (elektrik üretimi, termal turizm, sera, yüzme havuzları gibi) konusunda bilgi verdiği için çok önemli olduğundan, ders, bu konuya odaklanmıştır.
İçerik Jeotermal akışkanların sınıflaması (duraylı ve radyoizotop kompozisyonu, Cl-SO4-HCO3 ve Cl-Li-B diyagramları), katyon jeotermometreleri (Na-K-Mg diyagramı, Na/K, Na/Li, Na-K-Ca ve silis jeotermometreleri), çözelti-mineral dengesi, karışım modelleri (Schoeller diyagramı, silis-entalpi karışım modeli, silis-karbonat karışım modeli), gaz kimyası, gaz (CO2 , CO2/H2 ve CO2/N2) jeotermometreleri, WATCH kimyasal türleştirme programı.
Haftalık Konu Başlıkları
HaftaKonular
1 Jeotermal enerji üzerine genel bilgi; jeotermal sistemlerin sınıflaması.
2 Jeotermal akışkanların fiziko-kimyasal özelliklerinin yorumlanması üzerine genel bilgi.
3 Jeotermal akışkanlara uygulanan çeşitli jeotermometreler hakkında genel bilgi; sıcak su çökelleri yardımıyla yeraltı sıcaklıklarının kalitatif olarak tahmin edilmesi.
4 Silis jeotermometreleri ile rezervuar sıcaklığının tahmini (1).
5 Silis jeotermometreleri ile rezervuar sıcaklığının tahmini (2).
6 Katyon (Na/K)jeotermometreleri ile rezervuar sıcaklığının tahmini.
7 Katyon (Na/Li, Mg/Li, Na-K-Ca)jeotermometreleri ile rezervuar sıcaklığının tahmini.
8 Katyon (Na-K-Mg)jeotermometresi ile rezervuar sıcaklığının tahmini, Giggenbach diyagramı.
9 Karışım modelleri (silis-entalpi, klorür-entalpi).
10 İzotop jeotermometreleri ile rezervuar sıcaklığının tahmini.
11 Gaz jeotermometreleri (CO2, CO2/H2 ve CO2/N2 geothermometers).
12 Cl-SO4-HCO3 ve Cl-Li-B diyagramları; hidrotermal alterasyon jeotermometreleri.
13 Grafik sunumlar, analiz sonuçlarının değerlendirmesi ve yorumlanması.
14 Sınav
Materyaller
Materyal belirtilmemiştir.
Kaynaklar
Ders Değerlendirme Sistemi
Değerlendirme YöntemiKatkı Yüzdesi (%)Değerlendirme Yöntemi Ad
Dönem Sonu Sınavı50Dönem Sonu Sınavı
Ara Sınav50Ara Sınav
T+U : Teorik + Pratik
PY: Program Yeterlilikleri
ÖK: Ders Öğrenme Kazanımları