Yazdır

DERS BİLGİLERİ
Ders KodDers AdT+U SaatYarıyılAKTS
HEM 509SAĞLIĞI GELİŞTİRME 2 + 02. Yarıyıl2,5

DERS TANIMI
Ders Düzeyi Yüksek Lisans
Ders Türü Seçmeli
Dersin Amacı Bu ders, öğrencinin sağlık ve sağlık davranışlarını etkileyen belirleyicileri tanımlamasını, sağlığı geliştirme modellerini kullanarak sağlık eğitimi programlarını uygulamasını birey, aile ve toplumda sağlıklı yaşam davranışlarını geliştirmesini amaçlar.
Ders İçeriği Sağlığı geliştirme kavramı, tanımı ve ortaya çıkış nedenleri ve boyutları Sağlığın tanılanması ve sağlığın sosyal belirleyicileri Sağlığı geliştirmede hemşirenin rolleri, Sağlığın geliştirilmesinde kullanılan modeller : Sağlık İnanç Modeli, Transteorik Model, Sağlığın geliştirilmesinde kullanılan modeller :Planlı Davranış Kuramı, Sosyal Bilişsel Teori Sağlığın geliştirilmesi ve sağlık politikaları Sağlığın geliştirilmesi ve sağlık eğitimi Yaş dönemlerine göre sağlığın geliştirilmesi Sağlığı geliştirme ve sağlık eğitiminde araştırma
Ders Ön Koşul Dersin ön koşulu yok.
Ders Yan Koşul Dersin yan koşulu yok.
Öğretim Sistemi Yüz Yüze

DERS ÖĞRENME KAZANIMLARI
1Sağlık davranışı ve sağlığı geliştirmeyi tanımlayabilme
2Sağlık ve sağlık davranışını etkileyen belirleyicilerini tartışabilme
3Sağlığın geliştirilmesinde kullanılan modelleri analiz edebilme
4Sağlığın geliştirilmesinde hemşirenin rollerini kavrama
5Yaş gruplarına göre sağlığı geliştirebilme

DERS ÖĞRENME KAZANIMININ PROGRAM YETERLİLİKLERİNE KATKISI
NoPY 01PY 02PY 03PY 04PY 05PY 06PY 07PY 08PY 09PY 10PY 11PY 12PY 13PY 14
ÖK 00144554545554454
ÖK 0023434  5544444 
ÖK 003 2444554 45445
ÖK 0045244  43 44444
ÖK 005 3  4445 45455
Ara Toplam121516171214222292122202218
Katkı23332344244444

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
EtkinlikSayısıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi(14 hafta/teorik+uygulama)13226
Arasınavlar(hazırlık süresi dahil)11818
Yarıyıl Sonu Sınavı(hazırlık süresi dahil)12121
Toplam İş Yükü

Dersin AKTS Kredisi






65

2,5
DERS ŞUBELERİ
 Dönem seçiniz :   


 Ders DönemiŞube NoDersi Veren Öğretim Elemanı
Detay 2023-2024 Bahar1İLGÜN ÖZEN ÇINAR
Detay 2022-2023 Bahar1İLGÜN ÖZEN ÇINAR
Detay 2019-2020 Bahar1İLGÜN ÖZEN ÇINAR
Detay 2018-2019 Bahar1İLGÜN ÖZEN ÇINAR
Detay 2017-2018 Bahar1İLGÜN ÖZEN ÇINAR
Detay 2017-2018 Bahar1ASİYE KARTAL
Detay 2016-2017 Bahar1İLGÜN ÖZEN ÇINAR
Detay 2016-2017 Bahar1ASİYE KARTAL


Yazdır

Ders Şube Detayları
Dersin Kodu Dersin Ad Saat (T+P) Şube No Öğretim Dili Şube Dönemi
HEM 509 SAĞLIĞI GELİŞTİRME 2 + 0 1 Türkçe 2023-2024 Bahar
Öğretim Elemanı  E-Posta  İç Hat  Ders Yeri Devam Zorunluluğu
Doç. Dr. İLGÜN ÖZEN ÇINAR iocinar@pau.edu.tr SABF C0321 Dersin Devam Yüzdesi : %90
Amaç Bu ders, öğrencinin sağlık ve sağlık davranışlarını etkileyen belirleyicileri tanımlamasını, sağlığı geliştirme modellerini kullanarak sağlık eğitimi programlarını uygulamasını birey, aile ve toplumda sağlıklı yaşam davranışlarını geliştirmesini amaçlar.
İçerik Sağlığı geliştirme kavramı, tanımı ve ortaya çıkış nedenleri ve boyutları Sağlığın tanılanması ve sağlığın sosyal belirleyicileri Sağlığı geliştirmede hemşirenin rolleri, Sağlığın geliştirilmesinde kullanılan modeller : Sağlık İnanç Modeli, Transteorik Model, Sağlığın geliştirilmesinde kullanılan modeller :Planlı Davranış Kuramı, Sosyal Bilişsel Teori Sağlığın geliştirilmesi ve sağlık politikaları Sağlığın geliştirilmesi ve sağlık eğitimi Yaş dönemlerine göre sağlığın geliştirilmesi Sağlığı geliştirme ve sağlık eğitiminde araştırma
Haftalık Konu Başlıkları
HaftaKonular
1 Dersin tanıtımı, Tanışma, ders ile ilgili hazırlık
2 Sağlığı geliştirme kavramı ve ilişkili kavramlar
3 Sağlık eğitimi ve Sağlığın geliştirilmesi
4 Sağlığı geliştirme stratejileri ve girişimleri (Beslenme)
5 Sağlığı geliştirme stratejileri ve girişimleri (Fiziksel Aktivite)
6 Sağlığı geliştirme stratejileri ve girişimleri (Tütün, alkol, madde kullanımı)
7 Sağlığı geliştirme stratejileri ve girişimleri (Stres)
8 Sağlığı geliştirme stratejileri ve girişimleri (Çevre, kültür)
9 Sağlığı geliştirme stratejileri ve girişimleri (Medya, iletişim)
10 Sağlığı geliştirme stratejileri ve girişimleri (Kazalar ve Şiddetin Önlenmesi)
11 Dezavantajlı (Kırılgan) gruplarda sağlığın geliştirilmesi
12 Sağlığı Geliştirmede Hemşirenin rolü
13 Sağlığın geliştirilmesinde kullanılan teori ve modellere Giriş (Toplumsal, bireysel, Hemşirelik, Davranış teori ve modelleri ile kullanımı)
14 Sağlığın geliştirilmesinde kullanılan teori ve modellere Giriş (Toplumsal, bireysel, Hemşirelik, Davranış teori ve modelleri ile kullanımı)
Materyaller
Materyal belirtilmemiştir.
Kaynaklar
KaynaklarKaynak Dili
Behice Erci Dilek Kılıç , Derya ADIBELLİ, Yaşam Boyu Sağlığı Geliştirme Nobel Tıp KitabevleriTürkçe
Editör : Sultan Ayaz Alkaya, sağlığın Geliştirlmesi, Hedef CS Yayıncılık,I. Baskı, 2017Türkçe
Prof.Dr.Şevkat BAHAR ÖZVARIŞ, SAĞLIĞI GELİŞTİRME VE SAĞLIK EGİTİMİ, HACETTEPE YAYINLARI, 2016Türkçe
Çağatay Güler, Levent Akın. Halk Sağlığı Temel Bilgiler 3.Hacette Üniversitesi yayınları, 2015. Üçüncü Baskı.Türkçe
Edelman CL,Kudzma EC, Mandle CL: Health Promotion Throughout the Life Span, Elsevier-Mosby, 8th ed., 2014.English
Carolyn L. Murdaugh, Mary Ann Parsons, Nola J. Pender. Health Promotion in Nursing Practice. Eighth Edition. 2018.English
Konu ile ilgili ulusal ve uluslararası dergilerde yayımlanmış ve literatür taraması ile ulaşılan makalelerEnglish
Ders Değerlendirme Sistemi
Değerlendirme YöntemiKatkı Yüzdesi (%)Değerlendirme Yöntemi Ad
Dönem Sonu Sınavı50Dönem Sonu Sınavı
Ara Sınav50Ara Sınav
T+U : Teorik + Pratik
PY: Program Yeterlilikleri
ÖK: Ders Öğrenme Kazanımları