Yazdır

DERS BİLGİLERİ
Ders KodDers AdT+U SaatYarıyılAKTS
CTL 349TÜRKLERDE KRONOLOJİK SİSTEMLER2 + 05. Yarıyıl3,5

DERS TANIMI
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Seçmeli
Dersin Amacı Zamanı sistemli hale getiren araçlar: Zaman ölçümü ve takvim (küntizbe) hakkında genel bilgilerin verilmesi. Türklerde kullanılan zaman ölçümleri ve takvimlerin tanıtılması.
Ders İçeriği Zamanın düzenli ve sistemli olarak kullanılması için yapılan çalışmalar, bugün adına takvim dediğimiz bir zaman ölçüm sistemini ortaya çıkarmıştır. Bu düzenlemeler yapılırken genellikle gökteki cisimlerinin hareketleri ve onlardaki değişimler dikkatle gözlemlenerek hareket edilmiştir. Türkler de zamanı sistemleştirmek için başka kültürlerde de kullanılan 12'lik döngü sisteminde hayvanların adlarını kullanarak bir zaman ölçümü geliştirmişlerdir. Bu sistemde her yıla –sonuçta 12- bir hayvan adı verilerek döngüsel bir sistem oluşturulmuştur. Bu 12 yıllık döngüsel sistem için “müçe, müçö, müşel, müçöl” gibi zamanla ilgili adlandırmalar yapılmıştır. Yıl sayımı için de farklı Türk boylarında “yıl övürmek”; “jıl qayıruw”,, “cıl sürüü” gibi terimler kullanılmıştır. Türkler, gözlemlerinden yola çıkarak her bir yılın olayları hakkında genel değerlendirmelerini ve bu yılların insan karakteri üzerindeki etkilerini de belirleyerek bilgiler vermişlerdir.
Ders Ön Koşul Dersin ön koşulu yok.
Ders Yan Koşul Dersin yan koşulu yok.
Öğretim Sistemi Yüz Yüze

DERS ÖĞRENME KAZANIMLARI
1Zaman ölçümü, insanoğlunun zamanı sistemleştirmesi ve bu sistemleri öğrenir.
2İnsanoğlunun bu alanla ilgili olarak hangi süreçten geçtiği konusunda kaynak bilgisi edinir ve bu kaynağa günümüz çalışmalarından edindiği bilgilerle katkıda bulunarak bilgi sahibi olur.
3Türklerin tarih boyunca zamanı sistemleştirmede hangi zaman ölçme sistemlerini kullandığı konusunda bilgi alır.
4Türk dünyası ile zaman ölçümü ve sistemleştirmeler konusunda sürekli iletişim halinde olur ve günümüz Türk Lehçelerinde konunun ele alınışı hakkındaki bilgileri inceler ve yorumlar.
5Kendi bilim alanında bağımsız olarak fikirlerini paylaşıp tartışarak ileri düzeyde çalışmalar yürütür.

DERS ÖĞRENME KAZANIMININ PROGRAM YETERLİLİKLERİNE KATKISI
NoPY 01PY 02PY 03PY 04PY 05PY 06PY 07PY 08PY 09PY 10PY 11PY 12
ÖK 001            
ÖK 002            
ÖK 003            
ÖK 004            
ÖK 005            
Ara Toplam            
Katkı000000000000

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
EtkinlikSayısıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi(14 hafta/teorik+uygulama)14228
Arasınavlar(hazırlık süresi dahil)11414
Yarıyıl Sonu Sınavı(hazırlık süresi dahil)11414
Sunum / Seminer (hazırlık süresi dahil)188
Rapor / Proje (hazırlık süresi dahil)155
İnternette Tarama/ Kütüphane Çalışması236
Materyal Tasarlama/Uygulama236
Okuma2510
Toplam İş Yükü

Dersin AKTS Kredisi






91

3,5
DERS ŞUBELERİ
 Dönem seçiniz :   


 Ders DönemiŞube NoDersi Veren Öğretim Elemanı
Detay 2023-2024 Güz1MURAT KOÇAK


Yazdır

Ders Şube Detayları
Dersin Kodu Dersin Ad Saat (T+P) Şube No Öğretim Dili Şube Dönemi
CTL 349 TÜRKLERDE KRONOLOJİK SİSTEMLER 2 + 0 1 Türkçe 2023-2024 Güz
Öğretim Elemanı  E-Posta  İç Hat  Ders Yeri Devam Zorunluluğu
Dr. Öğr. Üyesi MURAT KOÇAK mkocak@pau.edu.tr İTBF B0110 Dersin Devam Yüzdesi : %
Amaç Zamanı sistemli hale getiren araçlar: Zaman ölçümü ve takvim (küntizbe) hakkında genel bilgilerin verilmesi. Türklerde kullanılan zaman ölçümleri ve takvimlerin tanıtılması.
İçerik Zamanın düzenli ve sistemli olarak kullanılması için yapılan çalışmalar, bugün adına takvim dediğimiz bir zaman ölçüm sistemini ortaya çıkarmıştır. Bu düzenlemeler yapılırken genellikle gökteki cisimlerinin hareketleri ve onlardaki değişimler dikkatle gözlemlenerek hareket edilmiştir. Türkler de zamanı sistemleştirmek için başka kültürlerde de kullanılan 12'lik döngü sisteminde hayvanların adlarını kullanarak bir zaman ölçümü geliştirmişlerdir. Bu sistemde her yıla –sonuçta 12- bir hayvan adı verilerek döngüsel bir sistem oluşturulmuştur. Bu 12 yıllık döngüsel sistem için “müçe, müçö, müşel, müçöl” gibi zamanla ilgili adlandırmalar yapılmıştır. Yıl sayımı için de farklı Türk boylarında “yıl övürmek”; “jıl qayıruw”,, “cıl sürüü” gibi terimler kullanılmıştır. Türkler, gözlemlerinden yola çıkarak her bir yılın olayları hakkında genel değerlendirmelerini ve bu yılların insan karakteri üzerindeki etkilerini de belirleyerek bilgiler vermişlerdir.
Haftalık Konu Başlıkları
HaftaKonular
1 .
2 .
3 .
4 .
5 .
6 .
7 .
8 .
9 .
10 .
11 .
12 .
13 .
14 .
Materyaller
Materyal belirtilmemiştir.
Kaynaklar
Ders Değerlendirme Sistemi
Değerlendirme YöntemiKatkı Yüzdesi (%)Değerlendirme Yöntemi Ad
Dönem Sonu Sınavı60Dönem Sonu Sınavı
Ara Sınav40Ara Sınav
T+U : Teorik + Pratik
PY: Program Yeterlilikleri
ÖK: Ders Öğrenme Kazanımları