Yazdır

DERS BİLGİLERİ
Ders KodDers AdT+U SaatYarıyılAKTS
TIP 402ÇOCUK SAĞLIĞI, HASTALIKLARI VE CERRAHİSİ0 + 07. Yarıyıl15

DERS TANIMI
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Zorunlu
Dersin Amacı Temel amaç olarak; bu bloğun sonunda öğrencilerin, yenidoğanın patolojik sarılığı, solunum sıkıntısı, konjenital sistem hastalıklarının, yenidoğan sepsisi, kalp-böbrek-solunum-gastrointestinal sistem gibi tüm sistemlerin sık görülen çeşitli hastalıklarının, enfeksiyonlarının, hematolojik ve onkolojik hastalıklarının, büyüme gelişme bozukluklarının, hipotiroidi, diyabet gibi hormonal bozukluk ve nörolojik bozuklukların, belirti bulgularını, oluş mekanizmalarını, tanı ve tedavi ilkelerini, komplikasyonlarını açıklayabilmeleri ve ilişkili mesleksel becerileri uygulayabilmeleri beklenmektedir.
Ders İçeriği Çocuk sağlığının bozulduğu durumların fark edilmesi örneğin yenidoğanın patolojik sarılığı, solunum sıkıntısı, konjenital sistem hastalıklarını, sepsisi, kalp-böbrek-solunum-gastrointestinal sistem gibi tüm sistemlerin sık görülen çeşitli hastalıkları, enfeksiyonları (menenjit, pnömoni, gastroenterit,döküntülü hastalıklar, hepatit, tuberküloz vs), hematolojik ve onkolojik hastalıkları (anemi, pıhtılaşma bozuklukları, lösemi, solid tümör vs.), büyüme gelişme bozuklukları, hipotiroidi, diyabet gibi hormonal bozukluk ve nörolojik bozuklukları,
Ders Ön Koşul Dersin ön koşulu yok.
Ders Yan Koşul Dersin yan koşulu yok.
Öğretim Sistemi Yüz Yüze

DERS ÖĞRENME KAZANIMLARI
1 Doğumhanede ya da ameliyathanede yenidoğmuş bir bebeğin resüsitasyon endikasyonlarını sayar ve açıklar ve süreçte ekibe liderlik yapar.(Bilgi)
2 Yenidoğanda sarılık ve konvülziyon nedenlerini tanımlar ve etiyopatogenezini açıklar, konu ile ilgili güncel literatürü takip eder, bilişim teknolojilerini kullanır. (Bilgi)
3 Diyabetik anne bebekleri ve metabolik hastalıklı bebeklerde görülebilecek tıbbi sorunları tanımlar.(Bilgi)
4 Yenidoğan bir bebekte resusitasyon gereksinimini değerlendirir. Karar verir, uygular, ekip içinde gerektiğinde liderlik yapar. (Beceri)
5 Yenidoğan bir bebeği muayene eder, sarılık ve konvülizyon gibi bazı özelliklerini ayırt eder, bu hastalardan kan şekeri ve metabolik tarama için topuk kanı alma ve/veya idrardan redüktan madde bakma işlemini yapar.(Beceri)
6 Yenidoğan öyküsünü alırken ailenin bebekle ilgili soru ve sorunlarını dikkatle dinler, muayene sonrası bilgilendirme yönlendirmeleri ailenin anlayacağı dilde yaparken aileye saygı duyar. (Tutum)
7 Perinatal asfiksi sıklık ve nedenlerini, fizyopatolojisini, asfiktik yenidoğanın klinik bulgularını, klinik bulgulara dayanarak Sarnat skorlaması ile hipoksik iskemik ensefalopatinin derecelendirilmesini, görüntüleme yöntemlerine göre bebeğin değerlendirilmesini, evre II, evre III olguların tanısında aEEG’nin önemini, yeni tedavi yöntemlerini (hipotermi) açıklar, konu ile ilgili güncel literatürü takip eder, bilişim teknolojilerini kullanır. (Bilgi)
9 Yenidoğan sepsisi ve menenjitinin nedenlerini, erken ve geç sepsis, menenjit ajanlarını, sepsis geçiş yollarını, yenidoğan immünitesinin özelliklerini, neonatal sepsis, menenjitinin klinik ve laboratuar bulgularını, erken ve geç sepsis, menenjit tedavisini açıklar, konu ile ilgili güncel literatürü takip eder, bilişim teknolojilerini kullanır. (Bilgi)
8Respiratuvar distres sendromu (RDS) sıklık ve nedenlerini, akciğer matürasyonunu etkileyen faktörleri, hangi bebeklere, nasıl, hangi antenatal steroid verileceğini, avantaj ve dezavantajlarını, RDS patofizyolojisini, klinik ve radyolojik bulgularını, RDS ile karışabilen hastalıkları, RDS komplikasyonlarını, sürfaktan ve diğer tedavileri, sürfaktan eksikliği ve yokluğuna neden olan genetik hastalıkları, sürfaktan uygulama metodlarını, prematürelerde oksijenasyon izleminin önemini açıklar. Ventilatör parametrelerini açıklar, konu ile ilgili güncel literatürü takip eder, bilişim teknolojilerini kullanır. (Bilgi)
10 Prematüre, term, postterm, SGA, LGA, AGA, LBW, VLBW, ELBW kavramlarını, anne sütü ve anne sütü zenginleştiricilerin özelliklerini, hangi bebeklere, ne zaman anne sütü zenginleştiricileri, D vitamini, folik asit, Fe başlanacağını, bronkopulmoner displazili bebeklerde beslenmenin özelliklerini, yarı katı besinlere geçiş şartlarını, ağırlık, boy, baş çevresi büyümesinin izlenmesini, prematürelerde düzeltilmiş yaş hesaplamayı, büyümeyi yakalamanın özelliklerini, prematüre retinopatisi, işitme taramalarının önemini ve ne zaman yapılacağını, prematürelerde aşılama ve RSV profilaksisini açıklar, konu ile ilgili güncel literatürü takip eder, bilişim teknolojilerini kullanır, gerekirse bu konuda bilimsel araştırma planlar ve uygular. (Bilgi)
11 Anne sütü ve emzirmenin önemini, mamayla beslenmenin tehlikelerini, anne sütü ve mamanın içeriğini, kolostrumun, oligosakkaritlerin önemini, 2. yaşta emzirmenin kazanımlarını, anne sütüyle geçen sIgA ve hücrelerin immün sisteme desteğini, başarılı emzirmenin 10 kuralını, anne sütü verilemeyen durumları, doğru emzirme tekniklerini, emzirme başarısızlıklarının nedenlerini, hasta bebeklerin emzirilmesini, işe başlayan annenin emzirmesini, emziren anneyle iletişim kurulmasını açıklar ve danışmanlık yapar. (Bilgi)
12 Yenidoğan göz muayenesini, kırmızı ve beyaz reflenin önemini, prematürelerde ROP patogenezi ve izlemini, neonatal konjunktivit önlem ve tedavisini, pretermlerde göz izleminin önemini açıklar, konu ile ilgili güncel literatürü takip eder, bilişim teknolojilerini kullanır. (Bilgi)
13 Yenidoğanlarda solunum sıkıntısı yapan RDS, mekonyum aspirasyon sendromu (MAS), transient takipne (TTN), pnömotoraks, diyafragma hernisi gibi hastalıkların akciğer grafilerini, asfiktik bebeklerde MR ve tomografi bulgularını açıklar, konu ile ilgili güncel literatürü takip eder, bilişim teknolojilerini kullanır. (Bilgi)
14 Yenidoğan ve prematüre bebek muayenesi yapar (Beceri)
15 Prematüre bebeğin intrauterin büyüme ve gelişmeni skorlar. (Beceri)
16 Lubchenco eğrileri kullanılarak yenidoğan bebeğin intrauterin büyümesinin sınıflandırır (Beceri)
17Nasogastrik / orogastrik sonda takar, bu girişimler sırasında kendi sağlığını korumaya özen gösterir. (Beceri)
18 Modifiye nasal CPAP hazırlar (Beceri)
19 Doğru emzirme tekniklerini uygular (Beceri)
20 Emziren anneyle etkili iletişim kurar (Beceri)
21 Perinatal asfiksinin önlenmesinde, icapcı değil doğum salonunda hazır olmanın, hastaya ilk girişimler uygulandıktan sonra radyan ısıtıcının ve küvöz ısısının kapatılmasının beyin hasarının azaltılmasındaki değerini bilir. (Tutum)
22 RDS’li bebeklerde erken sürfaktan verilmesinin, ventilatörde en kısa süre tutulmasının akciğer hasarını azaltmadaki değerini bilir. (Tutum)
23 Geç yenidoğan sepsisi ve menenjitinin ortaya çıkmasında hastane personelinin el temizliğinin ve girişimlerin azaltılmasının önemini, gereksiz ve uzun süreli antibiyotik kullanmanın antibiyotik direnci oluşumundaki etkisinin değerini bilir ve bu konuda eğitim/danışmanlık yar. (Tutum)
24 Prematüre bakım ve izleminin taburculuktan sonra da önemli olduğunu, büyüme geriliğinin beyin gelişmesinin bu aktif döneminde geri döndürülemez zararlara yol açtığının değerini bilir. (Tutum)
25 Anne sütünün bebek büyümesi yanında anne-bebek psikolojisine, aile-ülke ekonomisine, yetişkin sağlığına etkilerinin değerini bilir bu konuda eğitim/danışmanlık yapar. (Tutum)
26Prematürelerin ROP dışında görme kusurları bakımından da izlenmesi gerektiğinin değerini bilir, bilgiler ile danışmanlık yapar. (Tutum)
27 Neonatal grafilerin ayırıcı tanıdaki değerini bilir. (Tutum)
28 Çocuklarda menenjitin belirtilerini açıklar.(Bilgi)
29 Çocuklarda normal gelişim basamaklarını açıklar.(Bilgi)
30 Döküntülü hastalıkların ayırıcı tanısını yapar.(Bilgi)
31 Aateşli çocukta uygun yaklaşımı (ılık su ile soğuk uygulama ve antipiretik sonrasında ateş odağı araştırma) açıklar. (Bilgi)
32 Çocuklarda ateş ölçer. (Beceri)
33 Serebral palsinin erken tanınması ile tedavide gecikmeme sorumluluğunu alır.(Tutum)
34 Febril konvulziyon nedeni ile acil polikliniğe getirilen çocuklarda uygun yaklaşımı açıklar, konu ile ilgili güncel literatürü takip eder, bilişim teknolojilerini kullanır. (Bilgi)
35 Menenjit ayırıcı tanısında gecikmemenin değerini bilir. (Tutum)
36 Asiyanotik-siyanotik konjenital kalp hastalıklarını tanımlar. (Bilgi)
37 Akut Romatizmal Ateş bulgularını sayar.(Bilgi)
38 Çocukluk çağı kardiyak acilleri tanımlar. (Bilgi)
39 Üfürümü tanır, ayırt eder, muayene eder. (Beceri)
40 Elektrokardiyografi ve telekardiyografiyi değerlendirir. (Beceri)
41 Çocukluk çağı kalp hastalıklarına doğru yaklaşır ve yönlendirir. (Tutum)
42 Çocuk hastalarda hematüriyi ve proteinüriyi tanımlar. (Bilgi)
43 Çocuk hastalarda akut böbrek yetmezliği bulgularını sayar. (Bilgi)
44 Çocuk hastalarda idrar yolu enfeksiyonunu tanımlar. (Bilgi)
45 Çocuk Hastalarda sıvı ve elektrolit bozukluklarının tiplerine göre ayrı ayrı tedavi şeması düzenler.(Beceri)
46 İdrar tetkikini (tetkik formunu) değerlendirir.(Beceri)
47 Çocukluk çağındaki idrar yolu enfeksiyonlarının daha ileri yaşlarda yaratacağı komplikasyonlar yönünden değerini bilir. (Tutum)
48 Gastrointestinal sistem (GİS)’in çocukluk çağına ait konjenital ve akkiz hastalıklarının belirtilerini sayar. (Bilgi)
49 GİS’in çocukluk çağına ait konjenital ve akkiz hastalıklarının fizik muayene bulgularını söyler.(Bilgi)
50 GİS’in çocukluk çağına ait konjenital ve akkiz hastalıklarının tanı, ayırıcı tanı ve tedavi yaklaşımlarını açıklar, konu ile ilgili güncel literatürü takip eder, bilişim teknolojilerini kullanır. (Bilgi)
51 Hastaları muayene eder ve ayırıcı tanısını yapar.(Beceri)
52 Ameliyat gerektiren hastaları uygun birim ve merkezlere yönlendirir, aileyi karar verme sürecine dahil eder. (Beceri)
53 Çocuk hastayı muayene ederken yaşına uygun yaklaşım ve açıklamalarda bulunur. (Tutum)
54 Çocukluk çağı sık görülen malign hastalıklarını sayar. (Bilgi)
55 Çocukluk çağında görülen batın kitlelerinin nedenlerini ve bunlara uygun klinik yaklaşımları ve ayrıcı tanıyı açıklar. (Bilgi)
56 Çocukluk çağı batın kitlelerinde tanıya yönelik kullanılacak laboratuvar ve radyolojik tetkikleri sayar ve sonuçlarına göre tanıya yönelik yorum yapar. (Bilgi)
57Onkolojik hastalığı bulunan çocukların ve ailelerinin yaşadıkları psikolojik sorunları ve sorunlara yaklaşımı açıklar, konu ile ilgili güncel literatürü takip eder, bilişim teknolojilerini kullanır. (Bilgi)
58 Çocukluk çağında kitle ile başvuran hastalardan ve ailelerinden uygun anamnez alır ve fizik muayenelerini yaparak uygun tetkiklere yönlendirir, hasta merkezli bir yaklaşım gösterir. (Beceri)
59 Sütür atma tekniklerini uygular.
60 Onkolojik hastalığı bulunan çocuk hastaların tanı ve tedavisinde hastanın onayını alarak gerçekleştirdiği muayene ve işlemlerde etik kurallara bağlı kalır. (Tutum)
61 Normal büyüme ve gelişme evrelerini tanımlar(Bilgi)
62Çocukluk çağındaki aşı proğramını açıklar, bu bilgiler ile eğitim ve danışmanlık yapar.(Bilgi)
63 Çocuklarda görülen psikiatrik bozuklukları sayar.(Bilgi)
64 Persentil çizelgesini değerlendirir.(Beceri)
65 Kuşkulu geniteliayı ayırt eder.(Beceri
66 Büyüme-gelişme bozukluğu, kuşkulu genitelia, çocukluk çağı aşılama ve çocukluk çağı psikiatrik hastalarına doğru yaklaşır ve yönlendirir.(Tutum
67 Çocuklarda anafilaksiyi tanımlar(Bilgi)
68 Çocukluk çağı astım hastalığının klinik ve laboratuar bulgularını sayar(Bilgi)
69 Çocuklarda alerjik riniti tanımlar(Bilgi)
70 Astımlı Çocuk Hastalarda nebulizer ve inhaler ilaç uygulamalarını yapar (Beceri)
71 Çocukluk çağında tekrarlayan alt solunum yolu enfeksiyonlarında semptom, bulgu ve laboratuara dayalı ayırıcı tanı yapar.(Beceri)
72 Çocukluk çağında başlayan Astım ve Kistik Fibrosis hastalıklarının toplumsal değerini bilir, bu bilgiler ile danışmanlık yapar. (Tutum)

DERS ÖĞRENME KAZANIMININ PROGRAM YETERLİLİKLERİNE KATKISI
NoPY 01PY 02PY 03PY 04PY 05PY 06PY 07PY 08PY 09PY 10PY 11
ÖK 0015  5       
ÖK 0025  4       
ÖK 0034  5       
ÖK 0045  4 44    
ÖK 0055  5 44    
ÖK 006 5     43  
ÖK 0075  5       
ÖK 0084  4       
ÖK 0095  5       
ÖK 0105          
ÖK 0115  4       
ÖK 0124  5       
ÖK 0135  5       
ÖK 0145          
ÖK 0155  4       
ÖK 0165  5       
ÖK 0175          
ÖK 0185          
ÖK 0194          
ÖK 020 5         
ÖK 0215  5       
ÖK 0224  5   44  
ÖK 0235  5   44  
ÖK 0244  5   44  
ÖK 0255  5   44  
ÖK 0264  5   44  
ÖK 0275  4   44  
ÖK 0284  5       
ÖK 0295  5       
ÖK 0304  4       
ÖK 0314  5       
ÖK 0325          
ÖK 0335  5   44  
ÖK 0345  5       
ÖK 0355  5   44  
ÖK 0365  4       
ÖK 0374  5       
ÖK 0385  5       
ÖK 0395  5       
ÖK 0404  5 44    
ÖK 0414444  3 4 5
ÖK 0425  5       
ÖK 0435  5       
ÖK 0443  3       
ÖK 0454  5       
ÖK 0464  4 44    
ÖK 0474  4   44  
ÖK 0484  4       
ÖK 0493  4       
ÖK 0504  5       
ÖK 0515  4 44    
ÖK 0523454  5 5 4
ÖK 053 5     33  
ÖK 0545  5       
ÖK 0554  5       
ÖK 0565  5 44    
ÖK 0575  4       
ÖK 0584545  4 3 4
ÖK 0595          
ÖK 060 5  5  44  
ÖK 0615  5       
ÖK 0625  5       
ÖK 0635  4       
ÖK 0645          
ÖK 0654  5       
ÖK 066535    34 5
ÖK 0675  5       
ÖK 0685  5       
ÖK 0694  5       
ÖK 07045 3    4  
ÖK 0715  4 55    
ÖK 072  4    55  
Ara Toplam3064122268529415571 18
Katkı41040011100

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
EtkinlikSayısıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Anabilim Dalı Akademik Etkinliği15115
Anabilim Dalı Akademik Etkinliği (Öğrenci)313
Eğitsel vizit27127
Eğitsel vizit (Öğrenci)818
Klinik Beceri, Uygulama, Hasta Hazırlama, Klinik, Ameliyathane1081108
Klinik Beceri, Uygulama, Hasta Hazırlama, Klinik, Ameliyathane(Öğrenci)35135
Grup Oturumları (PDÖ, Task, Seminer, Panel) 51151
Grup Oturumları (PDÖ, Task, Seminer, Panel) (Öğrenci)32132
Poliklinik Eğitimi42142
Poliklinik Eğitimi (Öğrenci)13113
Sınav236
Sınav (Öğrenci)2714
Sunum53153
Sunum (Öğrenci)43143
Toplam İş Yükü

Dersin AKTS Kredisi






450

15
DERS ŞUBELERİ
 Dönem seçiniz :   


 Ders DönemiŞube NoDersi Veren Öğretim Elemanı
Detay 2023-2024 Yıllık2SELDA AYÇA ALTINCIK
Detay 2023-2024 Yıllık3EBRU ARIK YILMAZ
Detay 2023-2024 Yıllık4SELDA AYÇA ALTINCIK
Detay 2023-2024 Yıllık5EBRU ARIK YILMAZ
Detay 2022-2023 Yıllık1SELDA AYÇA ALTINCIK
Detay 2022-2023 Yıllık2SELDA AYÇA ALTINCIK
Detay 2022-2023 Yıllık3SELDA AYÇA ALTINCIK
Detay 2022-2023 Yıllık4SELDA AYÇA ALTINCIK
Detay 2021-2022 Yıllık1HALİL KOCAMAZ
Detay 2021-2022 Yıllık2HALİL KOCAMAZ
Detay 2021-2022 Yıllık3SELDA AYÇA ALTINCIK
Detay 2021-2022 Yıllık4SELDA AYÇA ALTINCIK
Detay 2020-2021 Yıllık1HALİL KOCAMAZ
Detay 2020-2021 Yıllık2HALİL KOCAMAZ
Detay 2020-2021 Yıllık3HALİL KOCAMAZ
Detay 2020-2021 Yıllık4HALİL KOCAMAZ
Detay 2019-2020 Güz1EMRE ÇAKIR


Yazdır

Ders Şube Detayları
Dersin Kodu Dersin Ad Saat (T+P) Şube No Öğretim Dili Şube Dönemi
TIP 402 ÇOCUK SAĞLIĞI, HASTALIKLARI VE CERRAHİSİ 0 + 0 2 Türkçe 2023-2024 Yıllık
Öğretim Elemanı  E-Posta  İç Hat  Ders Yeri Devam Zorunluluğu
Prof. Dr. SELDA AYÇA ALTINCIK saltincik@pau.edu.tr Derslik Belirtilmemiştir. Dersin Devam Yüzdesi : %
Amaç Temel amaç olarak; bu bloğun sonunda öğrencilerin, yenidoğanın patolojik sarılığı, solunum sıkıntısı, konjenital sistem hastalıklarının, yenidoğan sepsisi, kalp-böbrek-solunum-gastrointestinal sistem gibi tüm sistemlerin sık görülen çeşitli hastalıklarının, enfeksiyonlarının, hematolojik ve onkolojik hastalıklarının, büyüme gelişme bozukluklarının, hipotiroidi, diyabet gibi hormonal bozukluk ve nörolojik bozuklukların, belirti bulgularını, oluş mekanizmalarını, tanı ve tedavi ilkelerini, komplikasyonlarını açıklayabilmeleri ve ilişkili mesleksel becerileri uygulayabilmeleri beklenmektedir.
İçerik Çocuk sağlığının bozulduğu durumların fark edilmesi örneğin yenidoğanın patolojik sarılığı, solunum sıkıntısı, konjenital sistem hastalıklarını, sepsisi, kalp-böbrek-solunum-gastrointestinal sistem gibi tüm sistemlerin sık görülen çeşitli hastalıkları, enfeksiyonları (menenjit, pnömoni, gastroenterit,döküntülü hastalıklar, hepatit, tuberküloz vs), hematolojik ve onkolojik hastalıkları (anemi, pıhtılaşma bozuklukları, lösemi, solid tümör vs.), büyüme gelişme bozuklukları, hipotiroidi, diyabet gibi hormonal bozukluk ve nörolojik bozuklukları,
Haftalık Konu Başlıkları
Materyaller
Materyal belirtilmemiştir.
Kaynaklar
Ders Değerlendirme Sistemi
T+U : Teorik + Pratik
PY: Program Yeterlilikleri
ÖK: Ders Öğrenme Kazanımları