Yazdır

DERS BİLGİLERİ
Ders KodDers AdT+U SaatYarıyılAKTS
GRF 155TİPOGRAFİ I2 + 01. Yarıyıl4

DERS TANIMI
Ders Düzeyi Ön Lisans
Ders Türü Zorunlu
Dersin Amacı Grafik Tasarımın temel öğelerinden olan tipografiye giriş yapmak ve daha sonraki dönemlerde devam edecek olan tipografi dersleri için bir alt yapı oluşturmak amaçlanmaktadır. Çağrışım yoluyla anlam yaratma, sözcüğe anlam yükleme, başlık, alt başlık, metin gibi yazıya ait tasarım elemanları incelenerek, yaratıcı çözümler üretilmesi dersin amaçlarındandır. Yazı karakterlerinin seçimi, yazı karakterinin rengi , ölçüsü, tasarımdaki ağırlığı gibi temel konular üzerine tasarımın temel öğeleriyle (Nokta, çizgi, leke, doku, perspektif, desen, renk, kompozisyon, mekan, denge, ritim, oran-orantı, hareket, zıtlıklar vb.) birlikte gidilerek çalışmanın grafik değerinin arttırılması amaçlanmaktadır. Böylece öğrencinin temel tasarım eğitiminde edindiği bilgileri de pratikte kullanma imkanı bulabilmesi dersin amaçları arasındadır. Görsel metin ilişkisi ve sayfa üzerinde kurgulanması dersin bir diğer amacıdır.
Ders İçeriği Tipografinin temel terimlerinin öğrenilmesi.Yazının tarihçesi ve tipografinin zaman içerisindeki gelişim evresini kavrayabilme.Yazı karakterlerinin anatomik özelliklerinin öğrenilmesi. Yazıya ilişkin manuel ve digital ortamda uygulama becerisinin kazanılması. Tipografik düzenleme ilkelerini kavrayabilme. Tipografik elemanlar ve genel tasarım ilkelerini birarada kullanarak etkili kompozisyonlar oluşturabilme.Tipografinin farklı amaçlara yönelik grafik ürünlerde mesaja, amaca ve içeriğe uygun kullanımı. Fontlar arasındaki yapısal farkları bilme. Font tasarım programlarını öğrenme ve belirli amaca uygun özgün font ailesi tasarımı yapabilme.
Ders Ön Koşul Dersin ön koşulu yok.
Ders Yan Koşul Dersin yan koşulu yok.
Öğretim Sistemi Yüz Yüze

DERS ÖĞRENME KAZANIMLARI
1Tipografinin temel yapı taşı olan harfi, tasarımın temel öğeleriyle birlikte kullanabilmesi
2Yazı karakterlerinin çeşitliliğini ve bu çeşitliliğin tasarımda anlatılmak istenenle birebir örtüştüğünün bilincine varmış olması
3Verilen Projelere edindiği bilgiler doğrultusunda yaratıcı çözüm üretebilmesi
4Projeleri zamanında ve eksiksiz olarak bitirebilmesi ve sunuma doğru bir şekilde hazırlayabilmesi
5Malzeme bilgisi ve kullanma becerisine hakim olması ve pratikte gösterebilmesi
6Adobe Illustrator programını kullanmada yetkin olması

DERS ÖĞRENME KAZANIMININ PROGRAM YETERLİLİKLERİNE KATKISI
NoPY 01PY 02PY 03PY 04PY 05PY 06PY 07PY 08PY 09PY 10PY 11PY 12PY 13PY 14
ÖK 0015212514553 232
ÖK 002   5 5        
ÖK 0035255555553 332
ÖK 004        5     
ÖK 0055155523455 31 
ÖK 006           54 
Ara Toplam1551117151312142011 13114
Katkı31233222320221

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
EtkinlikSayısıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi(14 hafta/teorik+uygulama)14228
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme)12336
Ödevler14228
Arasınavlar(hazırlık süresi dahil)166
Yarıyıl Sonu Sınavı(hazırlık süresi dahil)166
Toplam İş Yükü

Dersin AKTS Kredisi






104

4
DERS ŞUBELERİ
 Dönem seçiniz :   


 Ders DönemiŞube NoDersi Veren Öğretim Elemanı
Detay 2023-2024 Güz1TÜLAY CANDEMİR


Yazdır

Ders Şube Detayları
Dersin Kodu Dersin Ad Saat (T+P) Şube No Öğretim Dili Şube Dönemi
GRF 155 TİPOGRAFİ I 2 + 0 1 Türkçe 2023-2024 Güz
Öğretim Elemanı  E-Posta  İç Hat  Ders Yeri Devam Zorunluluğu
Öğr. Gör. TÜLAY CANDEMİR tcandemir@pau.edu.tr DTMYO E0006 Dersin Devam Yüzdesi : %70
Amaç Grafik Tasarımın temel öğelerinden olan tipografiye giriş yapmak ve daha sonraki dönemlerde devam edecek olan tipografi dersleri için bir alt yapı oluşturmak amaçlanmaktadır. Çağrışım yoluyla anlam yaratma, sözcüğe anlam yükleme, başlık, alt başlık, metin gibi yazıya ait tasarım elemanları incelenerek, yaratıcı çözümler üretilmesi dersin amaçlarındandır. Yazı karakterlerinin seçimi, yazı karakterinin rengi , ölçüsü, tasarımdaki ağırlığı gibi temel konular üzerine tasarımın temel öğeleriyle (Nokta, çizgi, leke, doku, perspektif, desen, renk, kompozisyon, mekan, denge, ritim, oran-orantı, hareket, zıtlıklar vb.) birlikte gidilerek çalışmanın grafik değerinin arttırılması amaçlanmaktadır. Böylece öğrencinin temel tasarım eğitiminde edindiği bilgileri de pratikte kullanma imkanı bulabilmesi dersin amaçları arasındadır. Görsel metin ilişkisi ve sayfa üzerinde kurgulanması dersin bir diğer amacıdır.
İçerik Tipografinin temel terimlerinin öğrenilmesi.Yazının tarihçesi ve tipografinin zaman içerisindeki gelişim evresini kavrayabilme.Yazı karakterlerinin anatomik özelliklerinin öğrenilmesi. Yazıya ilişkin manuel ve digital ortamda uygulama becerisinin kazanılması. Tipografik düzenleme ilkelerini kavrayabilme. Tipografik elemanlar ve genel tasarım ilkelerini birarada kullanarak etkili kompozisyonlar oluşturabilme.Tipografinin farklı amaçlara yönelik grafik ürünlerde mesaja, amaca ve içeriğe uygun kullanımı. Fontlar arasındaki yapısal farkları bilme. Font tasarım programlarını öğrenme ve belirli amaca uygun özgün font ailesi tasarımı yapabilme.
Haftalık Konu Başlıkları
HaftaKonular
1 Harfin Yapısal Özellikleri ve Teknik Terimler
2 Yazı Karakterleri, Yazı Karakterlerinin Sınıflandırılması
3 Yazı Karakterlerini Kullanabilme, Yazı Karakteri Seçebilme, Yazı Karakterlerini Ayırt Edebilme
4 Farklı Yazı Karakterlerini Bir Arada Kullanabilme
5 Harf Ölçüsü, Farklı Harf Ölçülerini Bir Arada Kullanabilme
6 Harf Boşluk Düzeni
7 Sözcük Boşluk Düzeni
8 Ara Sınav
9 Satır Boşluk Düzeni
10 Tipografide Pozitif- Negatif Alan
11 Tipografide Vurgu
12 Tipografide Ritim, Simetri, Asimetri
13 Tipografide Ritim, Simetri, Asimetri
14 Final
Materyaller
Materyal belirtilmemiştir.
Kaynaklar
KaynaklarKaynak Dili
Becer, Emre. “Modern Sanat ve Yeni Tipografi”. Dost Kitabevi. Ankara, 2008. Türkçe
Sarıkavak, N. Kemal. “Tipografinin Temelleri”. Doruk Yayınları. Ankara, 1997. Türkçe
Sarıkavak, N. Kemal. “Görsel İletişim ve Grafik Tasarımında Çağdaş Tipografinin Temelleri”. Seçkin Yayıncılık. Ankara, 2009. Türkçe
Ders Değerlendirme Sistemi
Değerlendirme YöntemiKatkı Yüzdesi (%)Değerlendirme Yöntemi Ad
Dönem Sonu Sınavı60Dönem Sonu Sınavı
Ara Sınav40Ara Sınav
T+U : Teorik + Pratik
PY: Program Yeterlilikleri
ÖK: Ders Öğrenme Kazanımları