2785 FELSEFE DR.

GENEL BİLGİLER
Felsefe Anabilim Dalında lisansüstü eğitim 1995-1996 Eğitim Öğretim yılında, Sistematik Felsefe ve Mantık, Türk İslam Düşünce Tarihi adlı iki programla başlamıştır. İlk felsefe doktora programımız ise, 2010-2011 Eğitim Öğretim Yılı’nda Adnan Menderes Üniversitesi ile ortak olarak açılmıştır. Yükseköğretim Kurulunca ortak doktora programlarının kapatılmasına karar verilmiş, 12/09/2019 tarihinde bu doktora programımız kapatılmış; böylece ortak doktora programı 2019-2020 Öğretim yılında son öğrencilerini almıştır. Anabilim Dalımızca yürütülecek doktora programı açma başvurusu YÖK tarafından 06/03/2020 tarihinde kabul edilmiş; bu yeni doktora programımız 2020-2021 Eğitim Öğretim yılından itibaren fiilen eğitim öğretime başlamıştır. Programımızda öğretim üyesi yetkinliğine sahip olacak şekilde, üst düzey felsefe eğitimi verilmektedir. Programımıza Felsefe Anabilim Dalı’nda yüksek lisans yapmış olanlar kabul edilmektedir.

Amaçlar
Felsefi çözümlemeler yapabilen, olay/olgu ve kavramları felsefi olarak yorumlayabilen, böylece entelektüel bakışı yaygınlaştıran, Türkiye’de felsefe kültürünü ve felsefi düşünceyi geliştirecek olan, bu bağlamda bağımsız çalışabilen ve eser üretebilen düşünce insanları yetiştirmek


Kabul Koşulları
Felsefe alanında yüksek lisans derecesine sahip olmak, ALES sınavından ve YÖK tarafından belirlenen bir merkezi yabancı dil sınavından yönetmelikte belirtilen düzeyde puan almış olmak. Başvuru sonrası yapılacak sınavda/mülakatta başarılı olmak

Mezuniyet Koşulları
Ders dönemini tamamlayıp doktora yeterlilik sınavından başarılı olmak, doktora tez önerisi kabul edilmek, yapılan Tez İzleme Komitesi toplantılarında yönetmelikte belirtilen hükümlere uygun olarak başarılı olmak

İstihdam Olanakları
2547 sayılı yasadaki ve bağlı yönetmeliklerdeki/yönergelerdeki düzenlemelere uygun olan tüm eğitim kademeleri tanınmaktadır.

Kazanılan Derece
Programın tüm gereksinimlerini yerine getirerek başarı ile tamamlayan mezunlar Felsefe Dr. alanında Doktora Diploması derecesi alırlar.

Derecenin Seviyesi
Doktora

Önceki Eğitimlerin Tanınması
2547 sayılı yasadaki ve bağlı yönetmeliklerdeki/yönergelerdeki düzenlemelere uygun olan tüm eğitim kademeleri tanınmaktadır.

Dereceye Yönelik Kurallar
Ders dönemini tamamlayıp doktora yeterlilik sınavından başarılı olmak, doktora tez önerisi kabul edilmek, yapılan Tez İzleme Komitesi toplantılarında yönetmelikte belirtilen hükümlere uygun olarak başarılı olmak

Üst Derece Programlarına Geçiş
Doktoradan daha üstte bir program olmadığından, programı bitiren kişi, doktora sonrası eğitim süreçlerine katılabilir; ilgili alanda akademik kariyerine devam edebilir.

Çalışma Şekli
Tam Zamanlı

Sınavlar, Ölçme ve Değerlendirme
Her ders için uygulanan ölçme ve değerlendirme yöntemi, "Ders Planı-AKTS Kredileri" nde ayrıntılı olarak yer almaktadır.

İletişim (Program Yöneticisi)
GöreviAdı SoyadıTelFaksE-Posta
ENSTİTÜ ANABİLİMDALI BAŞKANIProf. Dr. FATİH SULTANMEHMET ÖZTÜRK  fsmozturk@pau.edu.tr


PROGRAM YETERLİLİKLERİ
1Yüksek Lisans bilgilerinin pekiştirilmesi ve genişletilmesi
2Alan çalışmalarında, bağımsız olarak kendi başına bir alan araştırmasının tüm süreçlerini planlayarak uygulama ve sonuçlandırma
3Yöntem konusunda uzmanlaşma
4Üslup karşılaştırması, eleştiri, analiz ve çözme becerilerinde uzmanlaşma
5Özgün bir çalışmayı planlama, uygulamayı yazılı ve sözlü sunma
6Özgün çalışmasını ulusal ya da uluslar arası sempozyumda, kongrede sunma
7Bir yabancı dili kullanarak yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurma ve tartışma becerisi.
8Felsefe alanında bilimsel, kültürel ve sanatsal gelişmeleri tanıtma, yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkı sağlama
9Felsefe ile ilgili konularda karşılaşılan bilimsel, kültürel, sanatsal ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunma ve bu değerlerin gelişimini destekleme
EĞİTİM ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ
AdAçıklama
Anlatım Öğretmenin merkezde olduğu yöntemlerin başında gelir. Öğretmenin konuyu aktif olarak anlattığı, öğrencinin ise pasif dinleyici olduğu bir yöntemdir. Bu yöntemle ders; rapor, betimleme ve açıklama şeklinde işlenir. Etkili olması için kısa süreli olmalı, uzun anlatımlardan kaçınılmalıdır. Dersin tamamını anlatımla yürütmek sağlıklı sonuçlara götürmez. Öğrencilerin alternatif beceriler geliştirmelerini desteklemez. İyi bir ön hazırlık yapılmazsa, verimsiz bir çabaya dönüşür.
TartışmaDuruma göre sınıftaki bütün öğrencilerin ya da sınıfın belli bir kısmının katılımını sağlayan bir yöntemdir. Bu yöntemde, grup üyeleri tartışma konusunu çeşitli görüş noktalarına göre ele alarak tartışırlar ve problem çözme ile ilgili alternatif görüşler ortaya çıkarırlar. Tartışmada esas olan noktalardan biri; grubun birlikte düşünme ve düşüncelerini belli bir mantık örüntüsü içinde ifade etme çabasıdır. Öğrencilerin düşünme, ifade becerileri ve demokratik tutum geliştirmelerine katkı sağlar.
Örnek Olay Örnek olay incelemesi, öğrencilerin gerçek ve sorunlu bir olaya aktif olarak katılarak çözümlemeci bir bakış açısını kullanmalarını gerektiren bir yöntemdir. Sorunlu olay gerçek ya da gerçeğe çok yakın olabilir. Olayı anlatan ve gerekli verileri kapsayan bir doküman üzerinde çalışan öğrenci(ler), olayı öğrenir, verileri çözümler, sorunu değerlendirirler. Birlikte tartışarak olayın nedenine ya da çözümüne ilişkin öneriler geliştirirler. Özellikle sosyal bilimlerde pek çok konuyu, örnek olay biçiminde sınıfa getirmek olanaklıdır. Öğrenciler süreç içinde aktif konumda kalırlar ve üst düzey kazanımlar elde ederler.
Sorun (Problem) ÇözmeBir şüphe veya belirsizlikten doğan herhangi bir duruma sorun adı verilmektedir. Genellikle insan hayatında engelleyici veya rahatsızlık verici bir rolü olan sorunlar bilimsel yöntemin aşamalarıyla ele alınarak çözülürler. (a) Sorun belirlenir. (b) Sorun tanımlanır. (c) Olası çözüm yolları aranır ve hipotez geliştirilir. (d) Çözüm yolu sınanır. (e) Sınama doğru çözüme götürürse hipotez doğrulandığı için genellemeye gidilir. (f) Sınama doğru çözüme götürmezse, geriye dönülerek sınama etkinlikleri gözden geçirilir, seçilen diğer bir hipotez tekrar sınanır.  Bu yöntem kişinin problem çözme, bağımsız çalışma, yaratıcı düşünme, eleştirel düşünme gibi yeteneklerini geliştirilir.
Soru-CevapKullanılan farklı tipteki sorularla (birleştirici, ayırıcı, değerlendirme, bilgi isteyen, motive edici ve beyin fırtınası) öğrencinin süreç içinde daha aktif bir konuma gelse de, öğretmen merkezli yöntemlerdendir. Amaca hizmet eden ve mümkün olduğunca öğrenciyi düşünceye sevk edecek sorular sorulmalı. Yanlış bile olsa, öğrencilerin düşüncelerini rahat ifade etmeleri ve konuşmaları, hem öğrenmeleri hem de kendilerine güven kazanma açısından büyük önem taşımaktadır. Aynı zamanda derse katılımı düşük olan öğrencileri teşvik etmek için etkilidir. Öğretmen tüm öğrencilerle etkileşim sağlamalıdır.
Kavram HaritalarıKavramların ilişkileri, kapsamları ve temel özelliklerinin şekil, grafik ve sözcüklerle, önerme ve ilkelere dayalı olarak ifade edildiği bir ilişki ağını ifade eder. Görsel yolla öğrenmeye olanak sağlar. Şu aşamalar izlenir: (1) Öğretilecek konuyla ilgili kavramlar listelenir. (2) Öğretilecek konunun adı en başa yazılır. (3) Kavramlar arasındaki ilişkiler ve genellemeler maddeler halinde yazılır. (4) Kavramlar kutucuk içine alınır. (5) Kavramlar en genel kavramdan özel kavramlara doğru veya kapsam, özellik ve ilişkilerine göre derecelenir. Derecelendikten sonra kutucuklar içine alınır. (6) İlişkiler, oklar ve ifadelerle yönlendirilir.
Analoji /Metaforla ÖğretimSoyut konu ve kavramları somut nesnelere benzeterek öğrenmeyi sağlayan bir yoldur.
Görüş GeliştirmeBu teknik tüm öğrencilerin küçük gruplarla değil, sınıfça katıldıkları bir çalışmadır. Çelişkili, karşıt görüş içeren konular üzerinde gerçekleşen ve eğitsel düşünmeyi, başka görüşlere saygı duymayı öğretmek ve öğrencilerde görüş geliştirmek amacıyla kullanılan bir tartışma tekniğidir. Belirgin çelişkiler ve kutuplaşmış tutumlar içeren konular seçilir. “Kesinlikle Katılıyorum”, “Katılıyorum”, “Kararsızım”, “Katılmıyorum”, “Kesinlikle Katılmıyorum” ifadelerinin yazılı olduğu köşeler oluşturulur ve öğrencilerin savunduğu köşeye geçmeleri istenir. Tartışma sonunda kazanan ya da kaybeden grup yoktur. Gruplar, kişiler başta savundukları görüşü terk edip başka bir görüşe, hatta karşı çıktığı görüşe katılabilir.
Beyin FırtınasıBeyin fırtınası, değerlendirme ya da sınırlama olmaksızın bir sorunun çözümüne ilişkin mümkün olduğunca çok çözüm yollarını elde etmek için düzenlenmiş olan bir grup çalışması sürecidir. Beyin fırtınasının amacı, öğrencilerin fikir üretmelerini sağlamak ve onların kendilerini ifade etmesini kolaylaştırmaktır. Bu teknik, üst düzey tartışma tekniği olarak kullanılır. Fırtına dönemi ve değerlendirme dönemi vardır. Başarılı bir beyin fırtınasında; değerlendirmenin sonraya bırakılması, serbest ve neşeli bir ortam yaratılması, olabildiğince çok miktarda fikir üretilmesinin sağlanması, önerilen fikirlerin gruplanması ve geliştirilmesi çok önemlidir.

PROGRAM YETERLİLİKLERİ - TYYÇ İlişkisi
TYYÇ KATEGORITYYÇ ALT KATEGORITYYÇPROGRAM ÇIKTILARI
BİLGİKuramsal Olgusal 01
BİLGİKuramsal Olgusal 02
BECERİLERBilişsel-Uygulamalı 01
BECERİLERBilişsel-Uygulamalı 02
BECERİLERBilişsel-Uygulamalı 03
BECERİLERBilişsel-Uygulamalı 04
YETKİNLİKLERAlana Özgü Yetkinlik 01
YETKİNLİKLERAlana Özgü Yetkinlik 02
YETKİNLİKLERAlana Özgü Yetkinlik 03
YETKİNLİKLERBağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği 01
YETKİNLİKLERBağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği 02
YETKİNLİKLERBağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği 03
YETKİNLİKLERİletişim ve Sosyal Yetkinlik 01
YETKİNLİKLERİletişim ve Sosyal Yetkinlik 02
YETKİNLİKLERİletişim ve Sosyal Yetkinlik 03
YETKİNLİKLERÖğrenme Yetkinliği 01
    

PROGRAM YETERLİLİKLERİ - TEMEL ALAN İlişkisi (Akademik)
PProgram yeterlilikleri veya düzey yeterlilikleri girilmemiş veya YÖK tarafından programa ait yeterlilik tanımı verilmemiş olabilir.

PROGRAM YETERLİLİKLERİ - TEMEL ALAN İlişkisi (Mesleki)
Program yeterlilikleri veya düzey yeterlilikleri girilmemiş veya YÖK tarafından programa ait yeterlilik tanımı verilmemiş olabilir.

DERS PLANI - AKTS KREDİLERİ
Yıl :
1. Yarıyıl Ders Planı
Ders KodDers AdT+U SaatKredi(AKTS)Ders Tür
FEL 601 VARLIK FELSEFESİ 3+0 7,5 Zorunlu
- Felsefe Doktora 1.Yarıyıl Seçmeli-1 3+0 7,5 Seçmeli
- Felsefe Doktora 1.Yarıyıl Seçmeli-1 3+0 7,5 Seçmeli
- Felsefe Doktora 1.Yarıyıl Seçmeli-1 3+0 7,5 Seçmeli
  Toplam 30  
1. Yarıyıl Seçmeli Grupları : Felsefe Doktora 1.Yarıyıl Seçmeli-1

2. Yarıyıl Ders Planı
Ders KodDers AdT+U SaatKredi(AKTS)Ders Tür
FEL 602 BİLİM FELSEFESİ PROBLEMLERİ 3+0 7,5 Zorunlu
FEL 640 DOKTORA SEMİNERI I 0+2 7,5 Zorunlu
- Felsefe Doktora 2.Yarıyıl Seçmeli-1 3+0 7,5 Seçmeli
- Felsefe Doktora 2.Yarıyıl Seçmeli-1 3+0 7,5 Seçmeli
  Toplam 30  
2. Yarıyıl Seçmeli Grupları : Felsefe Doktora 2.Yarıyıl Seçmeli-1

3. Yarıyıl Ders Planı
Ders KodDers AdT+U SaatKredi(AKTS)Ders Tür
FEL 641 AHLAK FELSEFESİ VE PROBLEMLERİ 3+0 7,5 Zorunlu
FEL 643 DOKTORA SEMİNERİ II 0+2 7,5 Zorunlu
- Felsefe Doktora 3.Yarıyıl Seçmeli-1 3+0 7,5 Seçmeli
- Felsefe Doktora 3.Yarıyıl Seçmeli-1 3+0 7,5 Seçmeli
  Toplam 30  
3. Yarıyıl Seçmeli Grupları : Felsefe Doktora 3.Yarıyıl Seçmeli-1

4. Yarıyıl Ders Planı
Ders KodDers AdT+U SaatKredi(AKTS)Ders Tür
ENS 600 YETERLİK SINAVINA HAZIRLIK 0+0 15 Zorunlu
ENS 602 TEZ ÖNERİSİ HAZIRLAMA 0+0 15 Zorunlu
  Toplam 30  

5. Yarıyıl Ders Planı
Ders KodDers AdT+U SaatKredi(AKTS)Ders Tür
FEL 600 DOKTORA TEZİ 0+0 20 Zorunlu
FEL 800 UZMANLIK ALAN DERSİ 8+0 10 Zorunlu
  Toplam 30  

6. Yarıyıl Ders Planı
Ders KodDers AdT+U SaatKredi(AKTS)Ders Tür
FEL 600 DOKTORA TEZİ 0+0 20 Zorunlu
FEL 800 UZMANLIK ALAN DERSİ 8+0 10 Zorunlu
  Toplam 30  

7. Yarıyıl Ders Planı
Ders KodDers AdT+U SaatKredi(AKTS)Ders Tür
FEL 600 DOKTORA TEZİ 0+0 20 Zorunlu
FEL 800 UZMANLIK ALAN DERSİ 8+0 10 Zorunlu
  Toplam 30  

8. Yarıyıl Ders Planı
Ders KodDers AdT+U SaatKredi(AKTS)Ders Tür
FEL 600 DOKTORA TEZİ 0+0 20 Zorunlu
FEL 800 UZMANLIK ALAN DERSİ 8+0 10 Zorunlu
  Toplam 30  


DERS ÖK - PY İLİŞKİLERİ
Yıl : Zorunlu Dersler
Ders AdıZ/SPY 01PY 02PY 03PY 04PY 05PY 06PY 07PY 08PY 09
AHLAK FELSEFESİ VE PROBLEMLERİZ         
BİLİM FELSEFESİ PROBLEMLERİZ         
DOKTORA SEMİNERI IZ         
DOKTORA SEMİNERİ IIZ         
DOKTORA TEZİ Z         
TEZ ÖNERİSİ HAZIRLAMAZ         
UZMANLIK ALAN DERSİ Z         
VARLIK FELSEFESİ Z         
YETERLİK SINAVINA HAZIRLIKZ         
Seçmeli dersleri eklemek için tıklayınız...
Seçmeli Dersler
Ders AdıZ/SPY 01PY 02PY 03PY 04PY 05PY 06PY 07PY 08PY 09
FRANKFURT OKULUS         
ANALİTİK FELSEFES         
ANTİK DÖNEMDE FELSEFE S         
AYDINLANMA FELSEFESİ PROBLEMLERIS         
BİLİM TARİHİ VE FELSEFESİ S         
BİLİM VE MODERNİTES         
BİLİM, TEKNOLOJİ VE TOPLUM S         
BİLİMSEL BİLGİNİN SOSYOLOJİSİ S         
ÇAĞDAŞ BİLGİ KURAMLARI IS         
ÇAĞDAŞ BİLGİ TEORİLERİ II S         
ÇAĞDAŞ TÜRK İSLAM DÜŞÜNÜRLERİ S         
ÇEVRE ETİĞİ VE TEKNOLOJİ FELSEFESİ S         
DEMOKRASİ VE İNSAN HAKLARIS         
DİL FELSEFESİ S         
DİN FELSEFESİS         
EPİSTEMOLOJİ I S         
EPİSTEMOLOJİ IIS         
FENOMENOLOJİS         
HEGELS         
HERMENEUTİK S         
HUKUK FELSEFESİS         
İNSAN FELSEFESİS         
KLASİK İSLAM FİLOZOFLARI S         
LEİBNİZ S         
LİBERALİZMS         
MANTIK PROBLEMLERİS         
METAFİZİKS         
MODERNİZM AND POSTMODERNİZMS         
NİETZSCHE S         
SANAT FELSEFESİ VE ESTETİKS         
SCHOPENHAUERS         
SEMBOL VE DİL S         
SİYASET FELSEFESİ S         
SPİNOZAS         
TÜRK DÜŞÜNCESİNİN EVRİMİ S         
YAŞAMA FELSEFESİS         
ZİHİN FELSEFESİS         
T+U : Teorik + Pratik
Z: Zorunlu
S: Seçmeli
PY: Program Yeterlilikleri
EÇ [5]: En Çok
Ç [4]: Çok
O [3]: Orta
A [2]: Az
ÇA [1]: Çok Az
BoŞ [0]: Yok
TAY : Temel Alan Yeterliliği
TYYÇ : Türkiye Yüksek Öğretim Yeterlilikler Çerçevesi