745 LABORANT VE VETERİNER SAĞLIK

GENEL BİLGİLER
Pamukkale Üniversitesi, Acıpayam Meslek Yüksekokulu, Laborant ve Veteriner Sağlık Programı ilk olarak 2013-2014 eğitim öğretim yılında eğitime başlamıştır. Yüksek öğretimde Veterinerlik alanında 120 AKTS kredilik birinci aşama derece sistemine tabidir. Program başarılı bir şekilde tamamlanıp, program yeterlilikleri sağlandığında Laborant ve Veteriner Sağlık alanında önlisans derecesine sahip olunur.

Amaçlar
Özel işletmelerde veya resmi kurum ve kuruluşlarda veteriner hekimliğin alanına giren konularda gerekli bilgi ve donanıma sahip, yeniliklere uyum sağlayabilen nitelikli bireyler yetiştirmektir.


Kabul Koşulları
Laborant ve Veteriner Sağlık programına öğrenci kabulü, her yıl ÖSYM tarafından yapılan Yüksek Öğretim Kurumları Sınavına (YKS) katılan öğrencilerin TYT puan türünden yeterli puanı almaları ve tercih etmeleri doğrultusunda gerçekleşmektedir. Ayrıca, Kurumlararası Yatay Geçiş, Merkezi Yatay Geçiş ile öğrenci başvurusu halinde, başvurunun ilgili yönetmelik maddesine ve usule uygun olup olmaması sonucuna göre öğrenci kabul edilmektedir.

Mezuniyet Koşulları
Bir öğrenci en az 2,25 akademik ortalama, 120 AKTS ve İşletmede Mesleki Eğitim (İME) dersini tamamlaması koşuluyla mezun olabilir.

İstihdam Olanakları
Mezunlar, kamu veya özel sektördeki veteriner kliniklerde veya hayvan hastanelerinde görev alabilmektedir.

Kazanılan Derece
Programın tüm gereksinimlerini yerine getirerek başarı ile tamamlayan mezunlar Laborant ve Veteriner Sağlık alanında Önlisans Diploması derecesi alırlar.

Derecenin Seviyesi
ÖNLİSANS

Önceki Eğitimlerin Tanınması
Türkiye’deki yükseköğretim kurumlarından Pamukkale Üniversitesi'ne yatay geçiş yapmak isteyen öğrenciler için “Yükseköğretim Kurumlarında Ön Lisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yandal ile Kurumlararası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik” hükümleri uygulanır. Ortak zorunlu yabancı dil dersleri muafiyet sınavı, güz yarıyılı başında akademik takvimde belirtilen tarihte yapılır. Bu sınav için mazeret sınav hakkı verilmez. Ortak zorunlu yabancı dil muafiyet sınavına, hazırlık programı bulunmayan fakülte-meslek yüksekokulu-yüksekokul öğrencileri girer. Muafiyet sınavına girecek öğrenciler, akademik takvimde belirtilen süre içerisinde ilgili birime başvurur. Ayrıca, yabancı dil hazırlık programı bulunan bölümlere ilk kez kayıt yaptıran öğrenciler, akademik yıl başlamadan önce düzey belirleme ve yeterlik sınavına girerler. Öğrenciler bu sınavda aldıkları puana göre başlangıç, orta-alt düzey veya orta düzey gruplarından birine yerleştirilir veya yeterlik puanına sahip olanlar hazırlık eğitiminden muaf tutulur. Bu grupların puan aralıkları Yüksekokul Müdürlüğü tarafından belirlenir. Sınav sonuçları ilgili yerlerde ve Yabancı Diller Yüksekokulunun internet sitesinde duyurulur. Zorunlu hazırlık eğitimine kabul edilen bölüm/programlara kayıt yaptıran öğrencilerden düzey belirleme ve yeterlik sınavına girmeyenler eğitim-öğretime başlangıç düzeyinden başlar.

Dereceye Yönelik Kurallar
Bir öğrenci en az 2,25 akademik ortalama, 120 AKTS ve İşletmede Mesleki Eğitim (İME) dersini tamamlaması koşuluyla mezun olabilir.

Üst Derece Programlarına Geçiş
Programını başarıyla tamamlayan öğrenciler, Dikey Geçiş Sınavı (DGS) ile “Acil Yardım ve Afet Yönetimi, Biyoloji, Biyoteknoloji, Hayvansal Üretim ve Teknolojileri, Moleküler Biyoloji ve Genetik, Sağlık Yönetimi, Tarımsal Biyoteknoloji, Veteriner, Zootekni” lisans programlarına geçiş yapabilirler.

Çalışma Şekli
Tam Zamanlı

Sınavlar, Ölçme ve Değerlendirme
Her ders için uygulanan ölçme ve değerlendirme yöntemi, "Ders Planı-AKTS Kredileri" nde ayrıntılı olarak yer almaktadır.

İletişim (Program Yöneticisi)
GöreviAdı SoyadıTelFaksE-Posta
BÖLÜM BAŞKANIÖğr. Gör. MEHMET BAŞEĞMEZ  mbasegmez@pau.edu.tr


PROGRAM YETERLİLİKLERİ
1Mesleği ile ilgili temel, güncel ve uygulamalı bilgilere sahip olur.
2İş sağlığı ve güvenliği, çevre bilinci ve kalite süreçleri hakkında bilgi sahibi olur.
3Mesleği için güncel gelişmeleri ve uygulamaları takip eder, etkin şekilde kullanır.
4Mesleği ile ilgili bilişim teknolojilerini etkin kullanır.
5Mesleki problemleri ve konuları bağımsız olarak analitik ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme ve çözüm önerisini sunabilme becerisine sahiptir.
6Bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yolu ile etkin biçimde sunabilir, anlaşılır biçimde ifade eder.
7Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
8Kariyer yönetimi ve yaşam boyu öğrenme konularında farkındalığa sahiptir.
9Alanı ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahiptir.
10Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri takip eder ve meslektaşları ile iletişim kurar.
11Hayvan türleri ve ırkları ile ilgili temel özellikleri tanımlar.
12Veteriner hekime muayene, görüntüleme ve cerrahi uygulamalar sırasında yardımda bulunma ve veteriner hekim tarafından planlanan her türlü uygulamayı yürütür.
13Hayvan sağlığı ile ilgili laboratuvar ortamını ve işleyişini açıklar, laboratuvar hijyeni ve güvenliğini uygular.
14Hayvan haklarını, hayvan refahı ve etik kuralları açıklar.
EĞİTİM ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ
AdAçıklama
Anlatım Öğretmenin merkezde olduğu yöntemlerin başında gelir. Öğretmenin konuyu aktif olarak anlattığı, öğrencinin ise pasif dinleyici olduğu bir yöntemdir. Bu yöntemle ders; rapor, betimleme ve açıklama şeklinde işlenir. Etkili olması için kısa süreli olmalı, uzun anlatımlardan kaçınılmalıdır. Dersin tamamını anlatımla yürütmek sağlıklı sonuçlara götürmez. Öğrencilerin alternatif beceriler geliştirmelerini desteklemez. İyi bir ön hazırlık yapılmazsa, verimsiz bir çabaya dönüşür.
TartışmaDuruma göre sınıftaki bütün öğrencilerin ya da sınıfın belli bir kısmının katılımını sağlayan bir yöntemdir. Bu yöntemde, grup üyeleri tartışma konusunu çeşitli görüş noktalarına göre ele alarak tartışırlar ve problem çözme ile ilgili alternatif görüşler ortaya çıkarırlar. Tartışmada esas olan noktalardan biri; grubun birlikte düşünme ve düşüncelerini belli bir mantık örüntüsü içinde ifade etme çabasıdır. Öğrencilerin düşünme, ifade becerileri ve demokratik tutum geliştirmelerine katkı sağlar.
Gösterip YaptırmaBu yöntemde, öğretmen; deney, gösteri gibi bir etkinliği sınıf önünde yaparak gösterir ve sonrasında öğrencilerin yapmalarını sağlar. Öğrenciler sadece bakarak ve izleyerek değil, aynı zamanda yaparak ve deneyerek öğrenmeye çalışırlar. Bu yöntem genellikle beceri öğretiminde uygulanır. Kalabalık sınıflarda uygulanması zordur.
Örnek Olay Örnek olay incelemesi, öğrencilerin gerçek ve sorunlu bir olaya aktif olarak katılarak çözümlemeci bir bakış açısını kullanmalarını gerektiren bir yöntemdir. Sorunlu olay gerçek ya da gerçeğe çok yakın olabilir. Olayı anlatan ve gerekli verileri kapsayan bir doküman üzerinde çalışan öğrenci(ler), olayı öğrenir, verileri çözümler, sorunu değerlendirirler. Birlikte tartışarak olayın nedenine ya da çözümüne ilişkin öneriler geliştirirler. Özellikle sosyal bilimlerde pek çok konuyu, örnek olay biçiminde sınıfa getirmek olanaklıdır. Öğrenciler süreç içinde aktif konumda kalırlar ve üst düzey kazanımlar elde ederler.
Sorun (Problem) ÇözmeBir şüphe veya belirsizlikten doğan herhangi bir duruma sorun adı verilmektedir. Genellikle insan hayatında engelleyici veya rahatsızlık verici bir rolü olan sorunlar bilimsel yöntemin aşamalarıyla ele alınarak çözülürler. (a) Sorun belirlenir. (b) Sorun tanımlanır. (c) Olası çözüm yolları aranır ve hipotez geliştirilir. (d) Çözüm yolu sınanır. (e) Sınama doğru çözüme götürürse hipotez doğrulandığı için genellemeye gidilir. (f) Sınama doğru çözüme götürmezse, geriye dönülerek sınama etkinlikleri gözden geçirilir, seçilen diğer bir hipotez tekrar sınanır.  Bu yöntem kişinin problem çözme, bağımsız çalışma, yaratıcı düşünme, eleştirel düşünme gibi yeteneklerini geliştirilir.
Gösteri Bu yöntemde, öğretmen; deney, gösteri gibi bir etkinliği sınıf önünde yapar, öğrenciler bakarak ve izleyerek öğrenmeye çalışır. Bu yöntem genellikle olanakların kısıtlı olması halinde ve tehlikeli deney ve durumların ele alınmasında uygulanır.
Soru-CevapKullanılan farklı tipteki sorularla (birleştirici, ayırıcı, değerlendirme, bilgi isteyen, motive edici ve beyin fırtınası) öğrencinin süreç içinde daha aktif bir konuma gelse de, öğretmen merkezli yöntemlerdendir. Amaca hizmet eden ve mümkün olduğunca öğrenciyi düşünceye sevk edecek sorular sorulmalı. Yanlış bile olsa, öğrencilerin düşüncelerini rahat ifade etmeleri ve konuşmaları, hem öğrenmeleri hem de kendilerine güven kazanma açısından büyük önem taşımaktadır. Aynı zamanda derse katılımı düşük olan öğrencileri teşvik etmek için etkilidir. Öğretmen tüm öğrencilerle etkileşim sağlamalıdır.

PROGRAM YETERLİLİKLERİ - TYYÇ İlişkisi
TYYÇ KATEGORITYYÇ ALT KATEGORITYYÇPROGRAM ÇIKTILARI
BİLGİKuramsal Olgusal 01
BECERİLERBilişsel-Uygulamalı 01
BECERİLERBilişsel-Uygulamalı 02
YETKİNLİKLERAlana Özgü Yetkinlik 01
YETKİNLİKLERAlana Özgü Yetkinlik 02
YETKİNLİKLERBağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği 01
YETKİNLİKLERBağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği 02
YETKİNLİKLERBağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği 03
YETKİNLİKLERİletişim ve Sosyal Yetkinlik 01
YETKİNLİKLERİletişim ve Sosyal Yetkinlik 02
YETKİNLİKLERİletişim ve Sosyal Yetkinlik 03
YETKİNLİKLERİletişim ve Sosyal Yetkinlik 04
YETKİNLİKLERÖğrenme Yetkinliği 01
YETKİNLİKLERÖğrenme Yetkinliği 02
YETKİNLİKLERÖğrenme Yetkinliği 03
    

PROGRAM YETERLİLİKLERİ - TEMEL ALAN İlişkisi (Akademik)
PProgram yeterlilikleri veya düzey yeterlilikleri girilmemiş veya YÖK tarafından programa ait yeterlilik tanımı verilmemiş olabilir.

PROGRAM YETERLİLİKLERİ - TEMEL ALAN İlişkisi (Mesleki)
Program yeterlilikleri veya düzey yeterlilikleri girilmemiş veya YÖK tarafından programa ait yeterlilik tanımı verilmemiş olabilir.

DERS PLANI - AKTS KREDİLERİ
Yıl :
1. Yarıyıl Ders Planı
Ders KodDers AdT+U SaatKredi(AKTS)Ders Tür
ATI 101 ATATÜRK İLKELERİ VE İNKILAP TARİHİ - I 2+0 2 Zorunlu
TKD 101 TÜRK DİLİ - I 2+0 2 Zorunlu
ASC 235 BİLGİ VE İLETİŞİM TEKNOLOJİSİ 2+0 3 Zorunlu
BIO 208 HİSTOLOJİ 2+0 4 Zorunlu
BMM 323 MİKROBİYOLOJİ 2+0 4 Zorunlu
LVS 126 LABORATUVAR TEKNİKLERİ 2+0 4 Zorunlu
ING 125 İNGİLİZCE - I 2+0 2 Zorunlu
- Alan Dışı Seçmeli 1 3+0 3 Seçmeli
- Seçmeli 1 2+0 3 Seçmeli
- Seçmeli 1 2+0 3 Seçmeli
  Toplam 30  
1. Yarıyıl Seçmeli Grupları : Alan Dışı Seçmeli 1
1. Yarıyıl Seçmeli Grupları : Seçmeli 1

2. Yarıyıl Ders Planı
Ders KodDers AdT+U SaatKredi(AKTS)Ders Tür
ATI 102 ATATÜRK İLKELERİ VE İNKILAP TARİHİ - II 2+0 2 Zorunlu
TKD 102 TÜRK DİLİ - II 2+0 2 Zorunlu
LVS 123 ANATOMİ 2+0 4 Zorunlu
LVS 124 DOĞUM VE SUNİ TOHUMLAMA 2+0 4 Zorunlu
ING 126 İNGİLİZCE - II 2+0 2 Zorunlu
BIY 304 BİYOKİMYA 3+0 5 Zorunlu
KRY 201 KARİYER PLANLAMA 2+0 2 Zorunlu
- Alan Dışı Seçmeli 2 3+0 3 Seçmeli
- Seçmeli 2 2+0 3 Seçmeli
- Seçmeli 2 2+0 3 Seçmeli
  Toplam 30  
2. Yarıyıl Seçmeli Grupları : Alan Dışı Seçmeli 2
2. Yarıyıl Seçmeli Grupları : Seçmeli 2

3. Yarıyıl Ders Planı
Ders KodDers AdT+U SaatKredi(AKTS)Ders Tür
BIY 337 PARAZİTOLOJİ 2+0 4 Zorunlu
LVS 233 İÇ HASTALIKLAR 3+0 4 Zorunlu
LVS 234 DIŞ HASTALIKLAR 2+0 3 Zorunlu
TIP 108 FİZYOLOJİ 3+0 4 Zorunlu
LVS 214 MESLEK ETİĞİ VE DEONTOLOJİ 2+0 3 Zorunlu
LVS 122 GENETİK 2+0 3 Zorunlu
LVS 232 KANATLI HAYVAN YETİŞTİRİCİLİĞİ VE HASTALIKLARI 2+0 3 Zorunlu
- Alan Dışı Seçmeli 3 3+0 3 Seçmeli
- Seçmeli 3 2+0 3 Seçmeli
  Toplam 30  
3. Yarıyıl Seçmeli Grupları : Alan Dışı Seçmeli 3
3. Yarıyıl Seçmeli Grupları : Seçmeli 3

4. Yarıyıl Ders Planı
Ders KodDers AdT+U SaatKredi(AKTS)Ders Tür
ISME 200 İŞLETMEDE MESLEKİ EĞİTİM 5+35 30 Zorunlu
  Toplam 30  


DERS ÖK - PY İLİŞKİLERİ
Yıl : Zorunlu Dersler
Ders AdıZ/SPY 01PY 02PY 03PY 04PY 05PY 06PY 07PY 08PY 09PY 10PY 11PY 12PY 13PY 14
ANATOMİZ****   * *    
ATATÜRK İLKELERİ VE İNKILAP TARİHİ - IZ              
ATATÜRK İLKELERİ VE İNKILAP TARİHİ - IIZ              
BİLGİ VE İLETİŞİM TEKNOLOJİSİZ****    **    
BİYOKİMYAZ***  *****    
DIŞ HASTALIKLARZ*** ****      
DOĞUM VE SUNİ TOHUMLAMAZ* ***** * ****
FİZYOLOJİZ*** **** *    
GENETİKZ** *          
HİSTOLOJİZ**       *    
İÇ HASTALIKLARZ********      
İNGİLİZCE - IZ              
İNGİLİZCE - IIZ              
İŞLETMEDE MESLEKİ EĞİTİMZ**************
KANATLI HAYVAN YETİŞTİRİCİLİĞİ VE HASTALIKLARI Z********* ****
KARİYER PLANLAMAZ**       *    
LABORATUVAR TEKNİKLERİZ******* *  ***
MESLEK ETİĞİ VE DEONTOLOJİZ**      **    
MİKROBİYOLOJİZ*** *****     
PARAZİTOLOJİZ**    ** *    
TÜRK DİLİ - IZ              
TÜRK DİLİ - IIZ              
Seçmeli dersleri eklemek için tıklayınız...
Seçmeli Dersler
Ders AdıZ/SPY 01PY 02PY 03PY 04PY 05PY 06PY 07PY 08PY 09PY 10PY 11PY 12PY 13PY 14
ANNE-BABA EĞİTİMİS              
AYAK HASTALIKLARIS*********     
BESİN HİJYENİ VE TEKNOLOJİSİS****    **    
BESLENMES              
ÇEVRE KORUMAS**  * *  *    
DENEY HAYVANLARIS*** *** * ****
DOĞA TARİHİS***      *    
EGZOTİK HAYVAN YETİŞTİRİCİLİĞİS********      
EĞİTSEL OYUNLARS              
ETKİLİ İLETİŞİM BECERİLERİS              
FARMAKOLOJİ VE TOKSİKOLOJİS*** ******    
GENEL MATEMATİKS* ***   *     
GIDA KATKI MADDELERİS              
GIDA MUHAFAZA TEKNİKLERİS              
GÜZEL KONUŞMA VE DİKSİYONS              
HAYVAN DAVRANIŞLARIS**********    
HAYVANCILIK İŞLETME EKONOMİSİS** *     *    
İLK YARDIM VE SAĞLIKS              
İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİS**       *    
KLİNİK FİZYOLOJİS**  ****      
MEDİKAL BOTANİKS**      *     
MEDYA OKUR YAZARLIĞIS**********    
MEME SAĞLIĞI VE HASTALIKLARIS******* * ****
MESLEKİ İNGİLİZCES** *          
MESLEKİ TERMİNOLOJİ (SEÇMELİ)S***  *****    
SAĞLIK SOSYOLOJİSİS              
SALGIN VE ZOONOZ HASTALIKLARS*** *****     
SOSYAL SORUMLULUK VE ETİKS              
TOPLUMA HİZMET UYGULAMALARIS              
TOPLUMSAL CİNSİYET EŞİTLİĞİS              
YARATICILIK VE GELİŞTİRİLMESİS**       *    
YEM BİLGİSİ VE HAYVAN BESLEMES***     *     
YURTTAŞLIK VE İNSAN HAKLARIS              
ZOOTEKNİS** *   ***    
T+U : Teorik + Pratik
Z: Zorunlu
S: Seçmeli
PY: Program Yeterlilikleri
EÇ [5]: En Çok
Ç [4]: Çok
O [3]: Orta
A [2]: Az
ÇA [1]: Çok Az
BoŞ [0]: Yok
TAY : Temel Alan Yeterliliği
TYYÇ : Türkiye Yüksek Öğretim Yeterlilikler Çerçevesi