Yazdır

DERS BİLGİLERİ
Ders KodDers AdT+U SaatYarıyılAKTS
FBE 662FEN EĞİTİMİNDE SOSYOBİLİMSEL KONULAR VE ÖĞRETİMİ3 + 01. Yarıyıl10

DERS TANIMI
Ders Düzeyi Doktora
Ders Türü Seçmeli
Dersin Amacı Sosyobilimsel konuların (SBK) öğretimi ilk kez kavram olarak ülkemizde 2013 yılında fen bilimleri dersi öğretim programına girmiştir. Programın temel amaçları içerisinde yer alan maddelerden biri “Sosyobilimsel konuları kullanarak bilimsel düşünme alışkanlıklarını geliştirmektir” (MEB, 2013: 2) şeklinde belirtilmiştir. 2018 yılında yenilenen fen bilimleri dersi öğretim programında ise “Sosyobilimsel konuları kullanarak muhakeme yeteneği, bilimsel düşünme alışkanlıkları ve karar verme becerileri geliştirmek” (MEB, 2018: 9) ifadesiyle, sosyobilimsel konuların öğretiminin gerekliliği ve önemi açıkça belirtilmiştir. Tek bir çözüm yolu olmayan, çözümünde hukuki, etik, ahlaki gibi pek çok farklı boyutun rol aldığı konular “sosyobilimsel konular” olarak adlandırılmaktadır (Sadler 2004; Sadler & Zeidler, 2005). Öğrencilerin bilimsel okuryazar olarak eleştirel düşünme becerilerini kullanarak gelecekle ilgili karar verme sürecinde aktif rol alıcılar olarak SBK konularındaki eğitimleri toplumsal boyutta son derece önemlidir. Bu ders ile fen bilgisi öğretmenlerinin SBK konularının öğretimini öğrencilerle nasıl gerçekleştirecekleri ve derslerini nasıl yapılandırmaları noktasında onlara yardımcı olmak amaçlanmıştır.
Ders İçeriği Alan yazın incelendiğinde hem Türkiye’de hem de yurt dışında, öğretmenlere ve SBK’ye odaklanan birçok araştırma gerçekleştirilmiştir. Bu araştırmalarda, öğretmenlerin SBK hakkında bilgileri, SBK’ı sınıflarında uygulamalarıyla ilgili sınırlılıkları ve uygulamalardaki ihtiyaç duydukları yeterlilikleri ortaya çıkaran sonuçlar elde edilmiştir. Araştırmalarda öğretmenlerin SBK’lar ile ilgili yeterli bilgiye sahip olmadığı ve sınıf ortamına nasıl taşıyacakları ile ilgi bilgi eksiklikleri saptanmıştır. Dolayısıyla derste öğretim programlarının uygulayıcısı olan öğretmenlerin, SBK’larla ilgili derslerinde kullanabileceği örnek etkinliklere yer verilecek ve sınıf ortamına SBK’ları taşımada nasıl bir mentor olabileceğine yönelik bir içerik oluşturulmuştur.
Ders Ön Koşul Dersin ön koşulu yok.
Ders Yan Koşul Dersin yan koşulu yok.
Öğretim Sistemi Yüz Yüze

DERS ÖĞRENME KAZANIMLARI
1Sosyobilimsel konular ile bilim-tutum ilişkisi,
2Sosyobilimsel konuların doğası ve fen eğitimindeki yeri,
3Sosyobilimsel konu seçimi ve güncel ikilem örnekleri,
4Sosyobilimsel konular ve öğretim stratejileri,
5Sosyobilimsel konular ve argümantasyon,
6Sosyobilimsel konuların öğretiminde sep-sep modeli,
7Sosyobilimsel konularda muhakeme,
8Sosyobilimsel muhakemenin değerlendirilmesi,
9Sosyobilimsel konular ve soru üretme muhakemesi
10Sosyobilimsel konularda etik
11Sosyobilimsel konular ve okul dışı öğrenme ortamları
12Epistemolojik inançlar ve sosyobilimsel konular
13Sosyobilimsel konuların öğretiminde öğretmen rolleri ve mentorluk

DERS ÖĞRENME KAZANIMININ PROGRAM YETERLİLİKLERİNE KATKISI
NoPY 01PY 02PY 03PY 04PY 05PY 06PY 07PY 08PY 09PY 10PY 11PY 12PY 13PY 14PY 15
ÖK 001442344412443433
ÖK 002442344412444543
ÖK 003442344412444543
ÖK 004442344512445543
ÖK 005442344512445543
ÖK 006442344512445543
ÖK 007442344512445543
ÖK 008442344512445543
ÖK 009442344512445543
ÖK 010442344512545443
ÖK 011442344512445543
ÖK 012442344512445443
ÖK 013442344512445443
Ara Toplam525226395252621326535261615139
Katkı442344512445543

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
EtkinlikSayısıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi(14 hafta/teorik+uygulama)14342
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme)4728
Ödevler440160
Arasınavlar(hazırlık süresi dahil)11515
Yarıyıl Sonu Sınavı(hazırlık süresi dahil)11515
Toplam İş Yükü

Dersin AKTS Kredisi






260

10
DERS ŞUBELERİ
 Dönem seçiniz :   


Seçili dönemde ders açılmamıştır.


Yazdır

T+U : Teorik + Pratik
PY: Program Yeterlilikleri
ÖK: Ders Öğrenme Kazanımları