Yazdır

DERS BİLGİLERİ
Ders KodDers AdT+U SaatYarıyılAKTS
FBE 529FEN EĞİTİMİNDE SOSYOBİLİMSEL KONULAR 3 + 02. Yarıyıl7,5

DERS TANIMI
Ders Düzeyi Doktora
Ders Türü Seçmeli
Dersin Amacı Sosyobilimsel konuların (SBK) öğretimi ilk kez kavram olarak ülkemizde 2013 yılında fen bilimleri dersi öğretim programına girmiştir. Programın temel amaçları içerisinde yer alan maddelerden biri “Sosyobilimsel konuları kullanarak bilimsel düşünme alışkanlıklarını geliştirmektir” (MEB, 2013: 2) şeklinde belirtilmiştir. 2018 yılında yenilenen fen bilimleri dersi öğretim programında ise “Sosyobilimsel konuları kullanarak muhakeme yeteneği, bilimsel düşünme alışkanlıkları ve karar verme becerileri geliştirmek” (MEB, 2018: 9) ifadesiyle, sosyobilimsel konuların öğretiminin gerekliliği ve önemi açıkça belirtilmiştir. Tek bir çözüm yolu olmayan, çözümünde hukuki, etik, ahlaki gibi pek çok farklı boyutun rol aldığı konular “sosyobilimsel konular” olarak adlandırılmaktadır (Sadler 2004; Sadler & Zeidler, 2005). Öğrencilerin bilimsel okuryazar olarak eleştirel düşünme becerilerini kullanarak gelecekle ilgili karar verme sürecinde aktif rol alıcılar olarak SBK konularındaki eğitimleri toplumsal boyutta son derece önemlidir. Bu ders ile fen bilgisi öğretmenlerinin SBK konularının öğretimini öğrencilerle nasıl gerçekleştirecekleri ve derslerini nasıl yapılandırmaları noktasında onlara yardımcı olmak amaçlanmıştır.
Ders İçeriği Alan yazın incelendiğinde hem Türkiye’de hem de yurt dışında, öğretmenlere ve SBK’ye odaklanan birçok araştırma gerçekleştirilmiştir. Bu araştırmalarda, öğretmenlerin SBK hakkında bilgileri, SBK’ı sınıflarında uygulamalarıyla ilgili sınırlılıkları ve uygulamalardaki ihtiyaç duydukları yeterlilikleri ortaya çıkaran sonuçlar elde edilmiştir. Araştırmalarda öğretmenlerin SBK’lar ile ilgili yeterli bilgiye sahip olmadığı ve sınıf ortamına nasıl taşıyacakları ile ilgi bilgi eksiklikleri saptanmıştır. Dolayısıyla derste öğretim programlarının uygulayıcısı olan öğretmenlerin, SBK’larla ilgili derslerinde kullanabileceği örnek etkinliklere yer verilecek ve sınıf ortamına SBK’ları taşımada nasıl bir mentor olabileceğine yönelik bir içerik oluşturulmuştur.
Ders Ön Koşul Dersin ön koşulu yok.
Ders Yan Koşul Dersin yan koşulu yok.
Öğretim Sistemi Yüz Yüze

DERS ÖĞRENME KAZANIMLARI
1Sosyobilimsel konular ile bilim-tutum ilişkisi,
2Sosyobilimsel konuların doğası ve fen eğitimindeki yeri,
3Sosyobilimsel konu seçimi ve güncel ikilem örnekleri,
4Sosyobilimsel konular ve öğretim stratejileri,
5Sosyobilimsel konular ve argümantasyon,
6Sosyobilimsel konuların öğretiminde sep-sep modeli,
7Sosyobilimsel konularda muhakeme,
8Sosyobilimsel muhakemenin değerlendirilmesi,
9Sosyobilimsel konular ve soru üretme muhakemesi
10Sosyobilimsel konularda etik
11Sosyobilimsel konular ve okul dışı öğrenme ortamları
12Epistemolojik inançlar ve sosyobilimsel konular
13Sosyobilimsel konuların öğretiminde öğretmen rolleri ve mentorluk
14Sosyobilimsel konular ve mentorluk

DERS ÖĞRENME KAZANIMININ PROGRAM YETERLİLİKLERİNE KATKISI
NoPY 01PY 02PY 03PY 04PY 05PY 06PY 07PY 08PY 09PY 10PY 11PY 12
ÖK 001222222  22  
ÖK 002222222  2244
ÖK 003222222  2244
ÖK 004222425  2244
ÖK 005222425  2244
ÖK 006222425  2244
ÖK 007222424  2244
ÖK 008222425  2244
ÖK 009242535   222
ÖK 010222245  2244
ÖK 011222535  2444
ÖK 012222535  2444
ÖK 013222535  2444
ÖK 014222535  2444
Ara Toplam283028533560  26365050
Katkı222434002344

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
EtkinlikSayısıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi(14 hafta/teorik+uygulama)14342
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme)15460
Ödevler41248
Yarıyıl Sonu Sınavı(hazırlık süresi dahil)13030
Arasınav11515
Toplam İş Yükü

Dersin AKTS Kredisi






195

7,5
DERS ŞUBELERİ
 Dönem seçiniz :   


 Ders DönemiŞube NoDersi Veren Öğretim Elemanı
Detay 2023-2024 Bahar1ESRA UÇAK
Detay 2022-2023 Bahar1ESRA UÇAK
Detay 2021-2022 Bahar1ESRA UÇAK


Yazdır

Ders Şube Detayları
Dersin Kodu Dersin Ad Saat (T+P) Şube No Öğretim Dili Şube Dönemi
FBE 529 FEN EĞİTİMİNDE SOSYOBİLİMSEL KONULAR 3 + 0 1 Türkçe 2023-2024 Bahar
Öğretim Elemanı  E-Posta  İç Hat  Ders Yeri Devam Zorunluluğu
Doç. Dr. ESRA UÇAK eucak@pau.edu.tr EGT A0115 Dersin Devam Yüzdesi : %
Amaç Sosyobilimsel konuların (SBK) öğretimi ilk kez kavram olarak ülkemizde 2013 yılında fen bilimleri dersi öğretim programına girmiştir. Programın temel amaçları içerisinde yer alan maddelerden biri “Sosyobilimsel konuları kullanarak bilimsel düşünme alışkanlıklarını geliştirmektir” (MEB, 2013: 2) şeklinde belirtilmiştir. 2018 yılında yenilenen fen bilimleri dersi öğretim programında ise “Sosyobilimsel konuları kullanarak muhakeme yeteneği, bilimsel düşünme alışkanlıkları ve karar verme becerileri geliştirmek” (MEB, 2018: 9) ifadesiyle, sosyobilimsel konuların öğretiminin gerekliliği ve önemi açıkça belirtilmiştir. Tek bir çözüm yolu olmayan, çözümünde hukuki, etik, ahlaki gibi pek çok farklı boyutun rol aldığı konular “sosyobilimsel konular” olarak adlandırılmaktadır (Sadler 2004; Sadler & Zeidler, 2005). Öğrencilerin bilimsel okuryazar olarak eleştirel düşünme becerilerini kullanarak gelecekle ilgili karar verme sürecinde aktif rol alıcılar olarak SBK konularındaki eğitimleri toplumsal boyutta son derece önemlidir. Bu ders ile fen bilgisi öğretmenlerinin SBK konularının öğretimini öğrencilerle nasıl gerçekleştirecekleri ve derslerini nasıl yapılandırmaları noktasında onlara yardımcı olmak amaçlanmıştır.
İçerik Alan yazın incelendiğinde hem Türkiye’de hem de yurt dışında, öğretmenlere ve SBK’ye odaklanan birçok araştırma gerçekleştirilmiştir. Bu araştırmalarda, öğretmenlerin SBK hakkında bilgileri, SBK’ı sınıflarında uygulamalarıyla ilgili sınırlılıkları ve uygulamalardaki ihtiyaç duydukları yeterlilikleri ortaya çıkaran sonuçlar elde edilmiştir. Araştırmalarda öğretmenlerin SBK’lar ile ilgili yeterli bilgiye sahip olmadığı ve sınıf ortamına nasıl taşıyacakları ile ilgi bilgi eksiklikleri saptanmıştır. Dolayısıyla derste öğretim programlarının uygulayıcısı olan öğretmenlerin, SBK’larla ilgili derslerinde kullanabileceği örnek etkinliklere yer verilecek ve sınıf ortamına SBK’ları taşımada nasıl bir mentor olabileceğine yönelik bir içerik oluşturulmuştur.
Haftalık Konu Başlıkları
Materyaller
Materyal belirtilmemiştir.
Kaynaklar
Ders Değerlendirme Sistemi
Değerlendirme YöntemiKatkı Yüzdesi (%)Değerlendirme Yöntemi Ad
Dönem Sonu Sınavı50Dönem Sonu Sınavı
Ara Sınav50Ara Sınav
T+U : Teorik + Pratik
PY: Program Yeterlilikleri
ÖK: Ders Öğrenme Kazanımları