821 ALTERNATİF ENERJİ KAYNAKLARI TEKNOLOJİSİ

GENEL BİLGİLER
Dünya'nın geleceği ve yeşil bir çevre için kullanılan enerji kaynaklarının türü büyük önem arz eder. Bunlar arasında temiz ve yenilenebilir enerji kaynakları bir çok ülkenin büyük yatırımlar yaptığı geleceğin kaynaklarıdır. Geleneksel ve temiz olmayan enerji kaynaklarının dışında kalan kaynaklar Alternatif Enerji Kaynakları olarak isimlendirilirler. Bunlar güneş, rüzgar, dalga, hidrojen, bioyakıt ve jeotermal kaynaklardır. Ülkemizde de son yıllarda bu tür kaynaklara yönelim olduğu gözlenmektedir. Elektrik enerji üretmek amacıyla kurulan bu tesisler, bu alanda teorik ve pratik eğitim almış teknik personele ihtiyaç duyar. Bu çalışma alanlarında görev yapacak, sistemleri tanıyan, enerji türlerine hakim ve elektrik enerjisinin temellerini bilen çalışanlar sıklıkla tercih edilmektedirler.

Amaçlar
Program, yenilenebilir ve konvansiyonel enerji üretim tesislerinde çalışacak operatör, saha görevlisi ve bakım-onarım sorumlusu görevlerini yerine getirebilecek kapasitede mezunlar yetiştirmeyi hedefler. Bu amaçlara uygun teorik ve pratik dersler ile öğrenciler hazırlanır. İşletmede mesleki eğitim döneminde ise uzun zamanlı bir çalışma ile mesleğin gerekliliklerini işyerinde tecrübe etmesi sağlanır.


Kabul Koşulları
Programa öğrenci alımı merkezi yerleştirme ile ÖSYM tarafından yapılmaktadır. TYT puan türüne göre yılda 40 öğrenci kabul edilmektedir.

Mezuniyet Koşulları
Öğrenciler zorunlu işyeri eğitimleri de dahil olmak üzere, başarısız notları, müfredat tüm zorunlu ve seçmeli dersler ile başarılı bir şekilde tamamlamak için gerekli ve Pamukkale Üniversitesi işbirliği programı rehberlik belirtildiği gibi en az bir genel not ortalaması şartı vardır. Program 1 yıl içerisinde 3 dönem barındırır. İlk yıldaki 3 dönemde ders, sonraki 3 dönemde iş yeri eğitimi vardır. Mezuniyet için öğrencinin asgari 120 AKTS krediyi tamamlaması gerekir.

İstihdam Olanakları
Enerji üretim santralleri ( Hidroelektrik, güneş, rüzgar, jeotermal vb.) , sanayi tesisleri elektrik bakım görevlisi, GES-RES kurulum görevleri,

Kazanılan Derece
Programın tüm gereksinimlerini yerine getirerek başarı ile tamamlayan mezunlar alanında Önlisans Diploması derecesi alırlar.

Derecenin Seviyesi
ÖNLİSANS

Önceki Eğitimlerin Tanınması
Türkiye’deki yükseköğretim kurumlarından Pamukkale Üniversitesine yatay geçiş yapmak isteyen öğrencileri için “Yükseköğretim Kurumlarında Ön Lisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yandal ile Kurumlararası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik” hükümleri uygulanır. Ortak zorunlu yabancı dil dersleri muafiyet sınavı, güz yarıyılı başında akademik takvimde belirtilen tarihte yapılır. Bu sınav için mazeret sınav hakkı verilmez. Ortak zorunlu yabancı dil muafiyet sınavına, hazırlık programı bulunmayan fakülte/meslek yüksekokulu/yüksekokul öğrencileri girer. Muafiyet sınavına girecek öğrenciler, akademik takvimde belirtilen süre içerisinde ilgili birime başvurur. Ayrıca; Yabancı dil hazırlık programı bulunan bölümlere ilk kez kayıt yaptıran öğrenciler, akademik yıl başlamadan önce düzey belirleme ve yeterlik sınavına girerler. Öğrenciler bu sınavda aldıkları puana göre başlangıç, orta-alt düzey veya orta düzey gruplarından birine yerleştirilir veya yeterlik puanına sahip olanlar hazırlık eğitiminden muaf tutulur. Bu grupların puan aralıkları Yüksekokul Müdürlüğü tarafından belirlenir. Sınav sonuçları ilgili yerlerde ve Yabancı Diller Yüksekokulunun internet sitesinde duyurulur. Zorunlu hazırlık eğitimine kabul edilen bölüm/programlara kayıt yaptıran öğrencilerden düzey belirleme ve yeterlik sınavına girmeyenler eğitim-öğretime başlangıç düzeyinden başlar.

Dereceye Yönelik Kurallar
Öğrenciler zorunlu işyeri eğitimleri de dahil olmak üzere, başarısız notları, müfredat tüm zorunlu ve seçmeli dersler ile başarılı bir şekilde tamamlamak için gerekli ve Pamukkale Üniversitesi işbirliği programı rehberlik belirtildiği gibi en az bir genel not ortalaması şartı vardır. Program 1 yıl içerisinde 3 dönem barındırır. İlk yıldaki 3 dönemde ders, sonraki 3 dönemde iş yeri eğitimi vardır. Mezuniyet için öğrencinin asgari 120 AKTS krediyi tamamlaması gerekir.

Üst Derece Programlarına Geçiş
Mezunların sınavsız olarak Anadolu Üniversitesi, Açıköğretim Fakültesi 3.sınıfına geçiş yapma hakları vardır. Ek olarak DGS sınavında başarılı oldukları takdirde de örgün öğretimde ilgili lisans programına devam etme imkanları bulunmaktadır.

Çalışma Şekli
Tam Zamanlı

Sınavlar, Ölçme ve Değerlendirme
Her ders için uygulanan ölçme ve değerlendirme yöntemi, "Ders Planı-AKTS Kredileri" nde ayrıntılı olarak yer almaktadır.

İletişim (Program Yöneticisi)
GöreviAdı SoyadıTelFaksE-Posta
BÖLÜM BAŞKANIÖğr. Gör. ARDA KILIÇ  ardak@pau.edu.tr


PROGRAM YETERLİLİKLERİ
1 Mesleki alanının gerektirdiği matematiksel ve bilimsel bilgiye ulaşma konusunda temel teknikleri uygular.
2 Bilgisayar donanımları hakkında bilgi sahibi olmak, temel ofis yazılımlarını bilmek ve kullanabilmek
3Karşılaşılan olası sorunlarda neden sonuç ilişkisi içinde çözüm üretir, ölçme teknikleri yardımıyla hatayı/arızayı belirler, gerekli donanım sağlandığı zaman bunları giderir.
4Konvansiyonel ve yenilenebilir enerji kaynaklarından elektrik enerjisinin üretimi, üretilen enerjinin iletimi ve dağıtımı konusunda bilgi sahibi olur.
5Temel elektrik devrelerinin analizi ve uygulaması konusunda bilgi sahibi olur.
6Çeşitli ölçüm yöntemlerini bilir ve ölçme uygulamaları hakkında beceri sahibi olur.
7Fotovoltaik enerji üretim sistem bileşenlerini tanır ve sistem tasarımı yapar.
8Rüzgar enerji santrallerini tanır, bakım, onarım ve işletmesiyle ilgili bilgi sahibi olur.
9Jeotremal enerji santrallerini tanır, bakım ve işletmesiyle ilgili bilgi sahibi olur.
10Elektrik motorları ve yapısını bilir, uygulama alanları hakkında bilgi sahibi olur.
11İş kazalarına karşı gerekli önlemleri bilir ve uygular.
12Enerji dönüşümü, transferi ve üretimi teorilerine hakim olur.
EĞİTİM ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ
AdAçıklama
Anlatım Öğretmenin merkezde olduğu yöntemlerin başında gelir. Öğretmenin konuyu aktif olarak anlattığı, öğrencinin ise pasif dinleyici olduğu bir yöntemdir. Bu yöntemle ders; rapor, betimleme ve açıklama şeklinde işlenir. Etkili olması için kısa süreli olmalı, uzun anlatımlardan kaçınılmalıdır. Dersin tamamını anlatımla yürütmek sağlıklı sonuçlara götürmez. Öğrencilerin alternatif beceriler geliştirmelerini desteklemez. İyi bir ön hazırlık yapılmazsa, verimsiz bir çabaya dönüşür.
TartışmaDuruma göre sınıftaki bütün öğrencilerin ya da sınıfın belli bir kısmının katılımını sağlayan bir yöntemdir. Bu yöntemde, grup üyeleri tartışma konusunu çeşitli görüş noktalarına göre ele alarak tartışırlar ve problem çözme ile ilgili alternatif görüşler ortaya çıkarırlar. Tartışmada esas olan noktalardan biri; grubun birlikte düşünme ve düşüncelerini belli bir mantık örüntüsü içinde ifade etme çabasıdır. Öğrencilerin düşünme, ifade becerileri ve demokratik tutum geliştirmelerine katkı sağlar.
Gösterip YaptırmaBu yöntemde, öğretmen; deney, gösteri gibi bir etkinliği sınıf önünde yaparak gösterir ve sonrasında öğrencilerin yapmalarını sağlar. Öğrenciler sadece bakarak ve izleyerek değil, aynı zamanda yaparak ve deneyerek öğrenmeye çalışırlar. Bu yöntem genellikle beceri öğretiminde uygulanır. Kalabalık sınıflarda uygulanması zordur.
Örnek Olay Örnek olay incelemesi, öğrencilerin gerçek ve sorunlu bir olaya aktif olarak katılarak çözümlemeci bir bakış açısını kullanmalarını gerektiren bir yöntemdir. Sorunlu olay gerçek ya da gerçeğe çok yakın olabilir. Olayı anlatan ve gerekli verileri kapsayan bir doküman üzerinde çalışan öğrenci(ler), olayı öğrenir, verileri çözümler, sorunu değerlendirirler. Birlikte tartışarak olayın nedenine ya da çözümüne ilişkin öneriler geliştirirler. Özellikle sosyal bilimlerde pek çok konuyu, örnek olay biçiminde sınıfa getirmek olanaklıdır. Öğrenciler süreç içinde aktif konumda kalırlar ve üst düzey kazanımlar elde ederler.
Sorun (Problem) ÇözmeBir şüphe veya belirsizlikten doğan herhangi bir duruma sorun adı verilmektedir. Genellikle insan hayatında engelleyici veya rahatsızlık verici bir rolü olan sorunlar bilimsel yöntemin aşamalarıyla ele alınarak çözülürler. (a) Sorun belirlenir. (b) Sorun tanımlanır. (c) Olası çözüm yolları aranır ve hipotez geliştirilir. (d) Çözüm yolu sınanır. (e) Sınama doğru çözüme götürürse hipotez doğrulandığı için genellemeye gidilir. (f) Sınama doğru çözüme götürmezse, geriye dönülerek sınama etkinlikleri gözden geçirilir, seçilen diğer bir hipotez tekrar sınanır.  Bu yöntem kişinin problem çözme, bağımsız çalışma, yaratıcı düşünme, eleştirel düşünme gibi yeteneklerini geliştirilir.
Gösteri Bu yöntemde, öğretmen; deney, gösteri gibi bir etkinliği sınıf önünde yapar, öğrenciler bakarak ve izleyerek öğrenmeye çalışır. Bu yöntem genellikle olanakların kısıtlı olması halinde ve tehlikeli deney ve durumların ele alınmasında uygulanır.
İşbirlikli öğrenmeİşbirlikli öğrenme, öğrencilerin ortak bir amaç için birlikte çalışmaları esasına dayanan bir öğrenme türüdür. Farklı yetenekte olan çocuklar, heterojen gruplarda bir araya gelip, birlerine yardımcı olarak öğrenirler. İşbirliği kurma sırasında yardım etme ve yardım alma, içinde bulunduğu grup birliğinin farkına varma gibi önemli deneyimler edinilir. Böylece gelecekte iş yaşamında çok önemli bir beceri olan ekip çalışmasına yatkınlık konusunda kazanımlar gerçekleşir.
Benzetişim (Simülasyon)Gerçekte tehlikeli, erişilmesi zor ve pahalı olan durumları, gerçeğine çok benzeyen modeli üzerinde çalışarak öğrenmeyi ifade eder. Örneğin uçak pilotları ve astronotlar uçaklara ve uzay araçlarına binmeden önce, gerçeğine çok benzeyen sanal ortamlarda uygulama yaparlar. Piyasada kimya deneylerini içeren ve gerçeğine çok benzeyen Kimya Laboratuarı yazılımları mevcuttur. Diğer alanlarda da uygulanması olanaklıdır.
ProjeProje tabanlı öğrenim, öğrencileri ilginç sorunlarla uğraşmaya ve bunun sonunda sıra dışı ürünler oluşturmaya yönlendiren bir öğretim yoludur. Öğrencilerin yaratıcılıklarını kullanmalarına olanak sağlar ve olaylara geniş açıdan bakmalarını gerektirir.
GeziÖğrenmeyi sınıf dışına taşıyan bir yöntemdir. Öğrencileri fabrika, müze, kütüphane, çeşitli devlet kurumları, dağ, orman, göl, park, bahçe gibi yerlere götürerek oralarda doğrudan gözlem yaptırılarak bilgi edinmeyi sağlayan bir yöntemdir.
GözlemGenellikle doğaya ilişkin bilgilerimizi gözlemlerimiz yoluyla edinsek de, gözlem yöntemi başka olgu ve durumlar için de kullanılır. Gözlem sonucu elde ettiğimiz bulguları zihnimizde işleyerek belli başlı genellemelere ulaşmaya çalışırız. Eğer belli hatalardan dolayı yanlış genellemelere ulaşmışsak, aynı olgu ve varlıklar üzerinde tekrar gözlem yapmak gerekir.  
DeneyDoğal olayları yapay ortamlarda taklit etmek, belirli amaçlara ulaşmak için, belli bir konuyu kavratmak için kurulan belirli düzeneklerle çeşitli bilgiler edinerek, uygulayarak neticelere ulaşmayı ifade eder. Doğa araştırmacıları, bilim insanları, eğitimciler doğayla ilgili bilgileri ve kuramları doğru biçimde kurmak için deney ve gözlem gibi yollara başvururlar. Bu amaçla doğaya ilişkin bilgileri öğrencilere kazandırmak için var olan bilgi, model, materyal ve araçları okullara taşıyarak öğrencilere gözlem ve uygulama olanağı vermeye çalışırlar. Laboratuardaki deneysel çalışmalar “deneyelim ve görelim” düşüncesine dayalıdır.
Beyin FırtınasıBeyin fırtınası, değerlendirme ya da sınırlama olmaksızın bir sorunun çözümüne ilişkin mümkün olduğunca çok çözüm yollarını elde etmek için düzenlenmiş olan bir grup çalışması sürecidir. Beyin fırtınasının amacı, öğrencilerin fikir üretmelerini sağlamak ve onların kendilerini ifade etmesini kolaylaştırmaktır. Bu teknik, üst düzey tartışma tekniği olarak kullanılır. Fırtına dönemi ve değerlendirme dönemi vardır. Başarılı bir beyin fırtınasında; değerlendirmenin sonraya bırakılması, serbest ve neşeli bir ortam yaratılması, olabildiğince çok miktarda fikir üretilmesinin sağlanması, önerilen fikirlerin gruplanması ve geliştirilmesi çok önemlidir.

PROGRAM YETERLİLİKLERİ - TYYÇ İlişkisi
TYYÇ KATEGORITYYÇ ALT KATEGORITYYÇPROGRAM ÇIKTILARI
BİLGİKuramsal Olgusal 01
BECERİLERBilişsel-Uygulamalı 01
BECERİLERBilişsel-Uygulamalı 02
YETKİNLİKLERAlana Özgü Yetkinlik 01
YETKİNLİKLERAlana Özgü Yetkinlik 02
YETKİNLİKLERBağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği 01
YETKİNLİKLERBağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği 02
YETKİNLİKLERBağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği 03
YETKİNLİKLERİletişim ve Sosyal Yetkinlik 01
YETKİNLİKLERİletişim ve Sosyal Yetkinlik 02
YETKİNLİKLERİletişim ve Sosyal Yetkinlik 03
YETKİNLİKLERİletişim ve Sosyal Yetkinlik 04
YETKİNLİKLERÖğrenme Yetkinliği 01
YETKİNLİKLERÖğrenme Yetkinliği 02
YETKİNLİKLERÖğrenme Yetkinliği 03
    

PROGRAM YETERLİLİKLERİ - TEMEL ALAN İlişkisi (Akademik)
PProgram yeterlilikleri veya düzey yeterlilikleri girilmemiş veya YÖK tarafından programa ait yeterlilik tanımı verilmemiş olabilir.

PROGRAM YETERLİLİKLERİ - TEMEL ALAN İlişkisi (Mesleki)
Program yeterlilikleri veya düzey yeterlilikleri girilmemiş veya YÖK tarafından programa ait yeterlilik tanımı verilmemiş olabilir.

DERS PLANI - AKTS KREDİLERİ
Yıl :
1. Yarıyıl Ders Planı
Ders KodDers AdT+U SaatKredi(AKTS)Ders Tür
ATI 101 ATATÜRK İLKELERİ VE İNKILAP TARİHİ - I 2+0 2 Zorunlu
TKD 101 TÜRK DİLİ - I 2+0 2 Zorunlu
AEK 111 ALTERNATİF ENERJİ TEKNOLOJİSİNE GİRİŞ 3+0 4 Zorunlu
AEK 121 MATEMATİK I 3+0 4 Zorunlu
IELK 120 TESİSATA GİRİŞ 2+0 3 Zorunlu
ING 1001 TEMEL İNGİLİZCE-I 3+0 2 Zorunlu
- Seçmeli 1 3+0 3 Seçmeli
- Seçmeli 2 2+1 4 Seçmeli
- Seçmeli 3 3+0 3 Seçmeli
- Seçmeli 4 2+1 3 Seçmeli
  Toplam 30  
1. Yarıyıl Seçmeli Grupları : Seçmeli 1
1. Yarıyıl Seçmeli Grupları : Seçmeli 2
1. Yarıyıl Seçmeli Grupları : Seçmeli 3
1. Yarıyıl Seçmeli Grupları : Seçmeli 4

2. Yarıyıl Ders Planı
Ders KodDers AdT+U SaatKredi(AKTS)Ders Tür
ATI 102 ATATÜRK İLKELERİ VE İNKILAP TARİHİ - II 2+0 2 Zorunlu
AEK 122 ENERJİ FİZİĞİNE GİRİŞ 3+1 5 Zorunlu
AEK 128 MATEMATİK II 3+0 4 Zorunlu
TKD 102 TÜRK DİLİ - II 2+0 2 Zorunlu
AEK 211 TERMODİNAMİK 2+1 4 Zorunlu
ING 1002 TEMEL İNGİLİZCE-II 3+0 3 Zorunlu
KRY 201 KARİYER PLANLAMA 2+0 3 Zorunlu
- Seçmeli 5 3+0 4 Seçmeli
- Seçmeli 6 2+0 3 Seçmeli
  Toplam 30  
2. Yarıyıl Seçmeli Grupları : Seçmeli 5
2. Yarıyıl Seçmeli Grupları : Seçmeli 6

3. Yarıyıl Ders Planı
Ders KodDers AdT+U SaatKredi(AKTS)Ders Tür
AEK 104 TEMEL ELEKTRİK 2+1 4 Zorunlu
AEK 210 RÜZGÂR ENERJİSİ İLE ELEKTRİK ÜRETİMİ 2+1 4 Zorunlu
AEK 238 ISITMA VE SOĞUTMA SİSTEMLERİ 3+1 5 Zorunlu
IELK 104 TEMEL ELEKTRONİK 2+1 4 Zorunlu
- Seçmeli 7 2+0 3 Seçmeli
- Seçmeli 8 2+1 4 Seçmeli
- Seçmeli 9 3+0 3 Seçmeli
- Seçmeli 10 2+0 3 Seçmeli
  Toplam 30  
3. Yarıyıl Seçmeli Grupları : Seçmeli 10
3. Yarıyıl Seçmeli Grupları : Seçmeli 7
3. Yarıyıl Seçmeli Grupları : Seçmeli 8
3. Yarıyıl Seçmeli Grupları : Seçmeli 9

4. Yarıyıl Ders Planı
Ders KodDers AdT+U SaatKredi(AKTS)Ders Tür
ISME 200 İŞLETMEDE MESLEKİ EĞİTİM 5+35 30 Zorunlu
  Toplam 30  

5. Yarıyıl Ders Planı

6. Yarıyıl Ders Planı


DERS ÖK - PY İLİŞKİLERİ
Yıl : Zorunlu Dersler
Ders AdıZ/SPY 01PY 02PY 03PY 04PY 05PY 06PY 07PY 08PY 09PY 10PY 11PY 12
ALTERNATİF ENERJİ TEKNOLOJİSİNE GİRİŞZ   *  ***   
ATATÜRK İLKELERİ VE İNKILAP TARİHİ - IZ            
ATATÜRK İLKELERİ VE İNKILAP TARİHİ - IIZ            
ENERJİ FİZİĞİNE GİRİŞZ            
ISITMA VE SOĞUTMA SİSTEMLERİZ            
İŞLETMEDE MESLEKİ EĞİTİMZ            
KARİYER PLANLAMAZ            
MATEMATİK IZ            
MATEMATİK IIZ            
RÜZGÂR ENERJİSİ İLE ELEKTRİK ÜRETİMİZ            
TEMEL ELEKTRİKZ            
TEMEL ELEKTRONİKZ            
TEMEL İNGİLİZCE-I Z            
TEMEL İNGİLİZCE-IIZ            
TERMODİNAMİKZ            
TESİSATA GİRİŞZ            
TÜRK DİLİ - IZ            
TÜRK DİLİ - IIZ            
Seçmeli dersleri eklemek için tıklayınız...
Seçmeli Dersler
Ders AdıZ/SPY 01PY 02PY 03PY 04PY 05PY 06PY 07PY 08PY 09PY 10PY 11PY 12
ALGORİTMA VE PROGRAMLAMAS            
ARAŞTIRMA YÖNTEM VE TEKNİKLERİS            
ARIZA ANALİZİS            
ASENKRON SENKRON MAKİNALARS            
AYDINLATMA TEKNİĞİS            
BİLGİ VE İLETİŞİM TEKNOLOJİSİS***         
BİLGİSAYAR DESTEKLİ TASARIMS            
BİYOKÜTLE İLE ENERJİ ÜRETİMİS            
BİYOKÜTLE VE YAKIT HÜCRELERİS            
BLOK PROGRAMLAMA EĞİTİMİS            
BOR VE HİDROJEN TEKNOLOJİLERİS            
ÇEVRE KORUMAS            
ELEKTRİK ENERJİSİ İLETİM VE DAĞITIMIS            
ELEKTRİK TESİSAT PLANLARIS            
ELEKTROMEKANİK KUMANDA SİSTEMLERİS            
ENERJİ DEPOLAMAS            
ENERJİ EKONOMİSİS            
ENERJİ TEKNOLOJİLERİS            
ENERJİ YÖNETİMİS            
FİZİKS            
FOTO-VOLTAİK ENERJİ SİSTEMLERİS            
GÖMÜLÜ SİSTEMLERS            
GÜÇ ELEKTRONİĞİ S            
GÜNEŞ ENERJİLİ KONUT ISITMA SİSTEMLERİS            
HİDRO ENERJİS            
ISITMA SİSTEMLERİS            
İLETİŞİMS            
İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİS            
İŞLETME YÖNETİMİS            
JEOTERMAL ENERJİ VE UYGULAMALARIS            
KALİTE GÜVENCE VE STANDARTLARIS            
KİMYAS            
KONTROL SİSTEMLERİS            
KUMANDA DEVRELERİS            
MALZEME BİLGİSİS            
MEDYA OKURYAZARLIĞIS            
MEKATRONİKS            
MESLEK ETİĞİS            
MESLEKİ YABANCI DİLS            
MİKRODENETLEYİCİLERS            
NÜKLEER ENERJİ İLE ELEKTRİK ÜRETİMİS            
ÖLÇME TEKNİĞİS            
ÖZEL TASARIMLI MOTORLARS            
SAYISAL ELEKTRONİKS            
SENKRO-SERVO SİSTEMLERS            
SENSÖRLER VE TRANSDÜSERLERS            
SİSTEM ANALİZİ VE TASARIMIS            
TEKNİK SERVİS ORGANİZASYONUS            
YAPAY ZEKAS            
T+U : Teorik + Pratik
Z: Zorunlu
S: Seçmeli
PY: Program Yeterlilikleri
EÇ [5]: En Çok
Ç [4]: Çok
O [3]: Orta
A [2]: Az
ÇA [1]: Çok Az
BoŞ [0]: Yok
TAY : Temel Alan Yeterliliği
TYYÇ : Türkiye Yüksek Öğretim Yeterlilikler Çerçevesi