Yazdır

DERS BİLGİLERİ
Ders KodDers AdT+U SaatYarıyılAKTS
MIM 490MİMARLIKTA RÖLÖVE VE RESTORASYON PRATİKLERİ2 + 27. Yarıyıl4

DERS TANIMI
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Seçmeli
Dersin Amacı Mimarlık eğitimi alan lisans öğrencilerine mimari mirası koruma, anlama ve onarım ile ilgili ulusal ve uluslararası düzeyde genel kavramlar, tüzükler, kararlar, yasalar, koruma ölçütleri ve değerlerinin aktarılması ile ilgili giriş düzeyinde bilgiler verilmesi, Tarihi Çevreyi bilimsel belgeleme araçlarıyla algılanmasını sağlayacak yöntemlerin aktarılması, rölöve tekniklerinin anlatılması, yapı tarihi ile ilgili araştırma yapabilme yeteneği kazandırılması; Mimari miras öğelerinin bozulma nedenleri, koruma ve restorasyon yöntem ile teknikleri, restorasyon yaklaşımı ve pratiğine dair bilgiler iletilmesi bu dersin amacıdır.
Ders İçeriği Ders kapsamında; koruma ölçütleri, korunacak mimari değerlerin sınıflandırılması, tarihi çevre ve mimari mirasın bozulma nedenleri anlatılmaktadır. Tek yapı veya yapı grupları ölçeklerinde koruma yöntemleri, alan çalışmaları ve restorasyona hazırlık aşamasına yönelik bilgiler verilerek ulusal ve uluslararası koruma uygulamalarından örnekler aktarılmaktadır. Ölçme ve belgeleme yöntemleri, rölöve ve geleneksel ölçme teknikleri anlatılmaktadır. Bir yapının tasarım ilkeleri, taşıyıcı sistem, malzeme ve yapım teknikleri ile tarihsel süreç içindeki değişimleri açısından anlaşılması ve mesleki dilde ifade edilmesi; Rölöve çalışması, bozulma analizi, malzeme analizi, dönem analizi, restitüsyon ve restorasyon projesi hazırlama yöntemleri ve uygulamaları içeriğin bir parçasıdır. Ders uygulaması kapsamında geleneksel rölöve teknikleri ile bir yapı veya yapı topluluğunun kısmen ya da tamamen ölçülerinin alınarak plan, kesit, görünüş ve detay düzeyinde dijital ortamda çizilmesi hedeflenmektedir.
Ders Ön Koşul MIM 308 MİMARİ TASARIM IV
Ders Yan Koşul Dersin yan koşulu yok.
Öğretim Sistemi Yüz Yüze

DERS ÖĞRENME KAZANIMLARI
1Mimari mirası anlama ve değerlendirme konularında bilinç oluşturma.
2Korunması gerekli tarihi bir yapı düzeyinde rölöve, belgeleme yöntemleri ve analiz tekniklerini öğrenme.
3Tarihi çevreyi tanıma, değerlendirme ve koruma bilinci kazanma.
4Tarihi yapıların koruma ve onarımı ile ilgili genel literatürü tanımak ve öğrenme.

DERS ÖĞRENME KAZANIMININ PROGRAM YETERLİLİKLERİNE KATKISI
NoPY 01PY 02PY 03PY 04PY 05PY 06PY 07PY 08PY 09PY 10PY 11PY 12
ÖK 001            
ÖK 002            
ÖK 003            
ÖK 004            
Ara Toplam            
Katkı000000000000

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
EtkinlikSayısıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi(14 hafta/teorik+uygulama)14456
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme)14114
Ödevler6212
Arasınavlar(hazırlık süresi dahil)144
Yarıyıl Sonu Sınavı(hazırlık süresi dahil)144
İnternette Tarama/ Kütüphane Çalışması14114
Toplam İş Yükü

Dersin AKTS Kredisi






104

4
DERS ŞUBELERİ
 Dönem seçiniz :   


 Ders DönemiŞube NoDersi Veren Öğretim Elemanı
Detay 2022-2023 Güz1SAADET MUTLU KAYTAN


Yazdır

Ders Şube Detayları
Dersin Kodu Dersin Ad Saat (T+P) Şube No Öğretim Dili Şube Dönemi
MIM 490 MİMARLIKTA RÖLÖVE VE RESTORASYON PRATİKLERİ 2 + 2 1 Türkçe 2022-2023 Güz
Öğretim Elemanı  E-Posta  İç Hat  Ders Yeri Devam Zorunluluğu
Dr. Öğr. Üyesi SAADET MUTLU KAYTAN smkaytan@pau.edu.tr ÖİDB B0104 Dersin Devam Yüzdesi : %90 (Uygulamalı teorik derslerde devam sağlayan öğrenci tekrar aynı dersi aldığında devam koşulu aranır.)
Amaç Mimarlık eğitimi alan lisans öğrencilerine mimari mirası koruma, anlama ve onarım ile ilgili ulusal ve uluslararası düzeyde genel kavramlar, tüzükler, kararlar, yasalar, koruma ölçütleri ve değerlerinin aktarılması ile ilgili giriş düzeyinde bilgiler verilmesi, Tarihi Çevreyi bilimsel belgeleme araçlarıyla algılanmasını sağlayacak yöntemlerin aktarılması, rölöve tekniklerinin anlatılması, yapı tarihi ile ilgili araştırma yapabilme yeteneği kazandırılması; Mimari miras öğelerinin bozulma nedenleri, koruma ve restorasyon yöntem ile teknikleri, restorasyon yaklaşımı ve pratiğine dair bilgiler iletilmesi bu dersin amacıdır.
İçerik Ders kapsamında; koruma ölçütleri, korunacak mimari değerlerin sınıflandırılması, tarihi çevre ve mimari mirasın bozulma nedenleri anlatılmaktadır. Tek yapı veya yapı grupları ölçeklerinde koruma yöntemleri, alan çalışmaları ve restorasyona hazırlık aşamasına yönelik bilgiler verilerek ulusal ve uluslararası koruma uygulamalarından örnekler aktarılmaktadır. Ölçme ve belgeleme yöntemleri, rölöve ve geleneksel ölçme teknikleri anlatılmaktadır. Bir yapının tasarım ilkeleri, taşıyıcı sistem, malzeme ve yapım teknikleri ile tarihsel süreç içindeki değişimleri açısından anlaşılması ve mesleki dilde ifade edilmesi; Rölöve çalışması, bozulma analizi, malzeme analizi, dönem analizi, restitüsyon ve restorasyon projesi hazırlama yöntemleri ve uygulamaları içeriğin bir parçasıdır. Ders uygulaması kapsamında geleneksel rölöve teknikleri ile bir yapı veya yapı topluluğunun kısmen ya da tamamen ölçülerinin alınarak plan, kesit, görünüş ve detay düzeyinde dijital ortamda çizilmesi hedeflenmektedir.
Haftalık Konu Başlıkları
HaftaKonular
1 Oryantasyon
2 Kültür varlığı ve Koruma tanımı. Restorasyon öncesi yapılması gereken çalışmalar ile projeler ve süreç hakkında bilgiler. Mimarlıkta rölöve teknikleri.
3 Saha gezisi. Alanda çalışmalar.
4 Koruma kriterleri ve korunacak mimari değerlerin sınıflandırılması. Koruma ile ilgili uluslararası-ulusal çalışmalar, tüzükler, konu ile ilgili kurum ve kuruluşlar. Mimarlıkta rölöve teknikleri. Grup kritik.
5 Tarihi yapıların bozulma nedenleri. Bozulma Analizi. Grup kritik.
6 Malzeme Analizi ve Dönem Analizi. Grup kritik.
7 Restitüsyon Projesi. Grup kritik.
8 Genel değerlendirme. Grup kritik.
9 Restitüsyon Projesi. Grup kritik.
10 Restorasyon Projesi. Tarihi yapılara müdahale yöntemleri. Grup kritik.
11 Restorasyon Projesi. Tarihi yapılara müdahale yöntemleri. Grup kritik.
12 Ulusal ve Uluslararası Koruma ve Onarım çalışmaları örnekleri. Ödev teslimi. Grup kritik.
13 Ulusal ve Uluslararası Koruma ve Onarım çalışmaları örnekleri. Grup kritik.
14 Genel değerlendirme. Grup kritik.
Materyaller
Materyal belirtilmemiştir.
Kaynaklar
KaynaklarKaynak Dili
Binan, C. Ş. (1999). Mimari Koruma Alanında Venedik Tüzüğü’nden Günümüze Düşünsel Gelişmenin Uluslararası Evrim Süreci. İstanbul: Yıldız Teknik Üniversitesi Basım Yayın Merkezi.Türkçe
Madran, E. (1996). “Cumhuriyet’in İlk Otuz Yılında (1920-1950) Koruma Alanının Örgütlenmesi-1”. ODTÜ MFD 16:1-2: 59-97. http://jfa.arch.metu.edu.tr/archive/0258-5316/1996/cilt16/sayi_1_2/59-97.pdfTürkçe
Madran E. (2002). Tanzimat’tan Cumhuriyet’e Kültür Varlıklarının Korunmasına İlişkin Tutumlar ve Düzenlemeler: 1800-1950. Ankara: ODTÜ Mimarlık Fakültesi Yayınları.Türkçe
Madran E. (2009). “Tarihi Çevrenin Tarihi Osmanlı’dan Günümüze Tarihi Çevre: Tavırlar-Düzenlemeler”, Tarihi Çevrede Koruma: Yaklaşımlar, Uygulamalar. Ankara: TMMOB Mimarlar Odası Ankara Şubesi.Türkçe
Shaw, M. K. (2004). Osmanlı Müzeciliği; Müzeler, Arkeoloji ve Tarihin Görselleştirilmesi. İstanbul: İletişim Yayıncılık.Türkçe
Ahunbay, Z. (1996). Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon. İstanbul: YEM Yayınları.Türkçe
Ahunbay, Z. (2019). Kültür Mirasını Koruma İlke ve Teknikleri. İstanbul: YEM Yayınları.Türkçe
Binan, C. (2001). “Türkiye’de Anıtsal Mimari Mirasın Restorasyonu ve Özgünlüğünün Korunması ile ilgili Riskler”. TAÇ Vakfının 25 Yılı Armağan Kitabı. Türkiye’de Risk Altındaki Doğal ve Kültürel Miras. İstanbul. s.109-119. (ISBN 975-97484-1-X)Türkçe
Erder, C. (2007). Tarihi Çevre Bilinci. Ankara: ODTÜ Mimarlık Fakültesi Basım İşliği.Türkçe
Erder, C. (2020). Tarihi Çevre Algısı. İstanbul: YEM Yayınları.Türkçe
Uluengin B. (2019). Rölöve. İstanbul. YEM Yayınları.Türkçe
Ders Değerlendirme Sistemi
Değerlendirme YöntemiKatkı Yüzdesi (%)Değerlendirme Yöntemi Ad
Dönem Sonu Sınavı50Dönem Sonu Sınavı
Ödev15Ödev
Yıl İçi Etkinlik10Yıl İçi Etkinlik
Ara Sınav25Ara Sınav
T+U : Teorik + Pratik
PY: Program Yeterlilikleri
ÖK: Ders Öğrenme Kazanımları