Yazdır

DERS BİLGİLERİ
Ders KodDers AdT+U SaatYarıyılAKTS
TDE 352ÇAĞDAŞ TÜRK LEHÇELERİ4 + 06. Yarıyıl7

DERS TANIMI
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Zorunlu
Dersin Amacı Çağdaş Türk lehçelerinin genel ve temel niteliklerini kavratmak.
Ders İçeriği Çağdaş Türk Lehçelerinin sesbilgisel, biçimbilgisel, sözdizimsel özellikleri, sözcük varlıkları, karakteristik ve kültürel özelliklerini yansıtacak seçme günlük konuşmalar, gazete ve dergi yazıları, internet yazıları, edebî metinler (şiir, hikâye, roman, tiyatro, destan metinleri, folklorik metinleri vb.) okuma, incelenir.
Ders Ön Koşul Dersin ön koşulu yok.
Ders Yan Koşul Dersin yan koşulu yok.
Öğretim Sistemi Yüz Yüze

DERS ÖĞRENME KAZANIMLARI
1Çağdaş Türk lehçelerinden “Güney-Batı Türkçesi” grubunda yer alan (Azeri T., Türkmen T., Gagauz T., vs) lehçelerden veya “Doğu Türkçesi” grubunda yer alan (Özbek T., Uygur T., vs.) lehçelerden en az birer tanesine vakıf olma, okuma, anlama, değerlendirme becerisi kazandırır. Bu lehçe gruplarını genel hatlarıyla da öğrenmek suretiyle Türk dilini lehçe ve şiveleri ile ele alıp art zamanlı ve eş zamanlı karşılaştırmalar yaparak değerlendirme yeteneği ve becerisini kazandırır.
2Adı geçen farklı gruptaki lehçelerden –en azından- birer tanesini sesbilim, biçimbilim, sözlükbilim temellerine de dayandırarak tanıyabilme, sınıflandırabilme beceri, bilgi ve yeteneğini kazandırır. Lehçeler arasındaki bu bilgi ve becerileri diğer disiplinlerle de (tarih, coğrafya, felsefe, sosyoloji, antropoloji, arkeoloji, vs) ilişkilendirerek değerlendirme bilgi ve becerisini kazandırır.
3Çağdaş Türk lehçelerinin Güney-Batı ve Doğu grubundakilerin benzer ve farklı yönlerini görüp tahlil edebilme bilgi ve becerisini kazandırır. Adı geçen Türk lehçe grupları ve bu lehçelerin oluşturduğu edebiyatlar hakkında teknolojik imkanları kullanarak gerekli kaynaklara ulaşma bilgi, beceri ve donanımını kazandırır.
4Bu lehçelerle ilgili olarak elde edilen bilgileri diğer disiplinlerle karşılaştırıp sonuçlara ulaşabilme beceri ve bilgisini, elde edilen bilgileri ve becerileri aktif olarak verimli şekilde kullanabilme bilgi ve becerisini kazandırır.
5Yaşayan Türk lehçeleri üzerine öğrendiği bilgi ve becerileri mesleğinin bir parçası haline getirme, öğretim yöntemlerini kullanarak anlatabilme birikim ve becerisini kazandırır. Yaşayan Türk lehçeleri ile ilgili bilgi ve birikimini ilmi çalışmalara dönüştürme yetenek ve becerisini elde edip lisans üstü çalışmalar yapma becerisini kazandırır.

DERS ÖĞRENME KAZANIMININ PROGRAM YETERLİLİKLERİNE KATKISI
NoPY 01PY 02PY 03PY 04PY 05PY 06PY 07PY 08PY 09PY 10PY 11PY 12
ÖK 001555545555455
ÖK 002555455545554
ÖK 003554554554554
ÖK 004455545554555
ÖK 005555554455555
Ara Toplam242524242323242423242523
Katkı555555555555

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
EtkinlikSayısıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi(14 hafta/teorik+uygulama)41352
Arasınavlar(hazırlık süresi dahil)15252
Yarıyıl Sonu Sınavı(hazırlık süresi dahil)17878
Toplam İş Yükü

Dersin AKTS Kredisi






182

7
DERS ŞUBELERİ
 Dönem seçiniz :   


 Ders DönemiŞube NoDersi Veren Öğretim Elemanı
Detay 2023-2024 Bahar2SALİH MEHMET ARÇIN
Detay 2022-2023 Bahar2SALİH MEHMET ARÇIN
Detay 2021-2022 Bahar2SALİH MEHMET ARÇIN
Detay 2020-2021 Bahar2SALİH MEHMET ARÇIN
Detay 2019-2020 Bahar2SALİH MEHMET ARÇIN
Detay 2018-2019 Bahar2ABDULLAH BAĞDEMİR
Detay 2017-2018 Bahar2LEVENT KURGUN
Detay 2016-2017 Bahar2BİLGE ÖZKAN
Detay 2015-2016 Bahar2CEYHUN VEDAT UYĞUR
Detay 2014-2015 Bahar2CEYHUN VEDAT UYĞUR
Detay 2013-2014 Bahar2NERGİS BİRAY
Detay 2012-2013 Bahar2NERGİS BİRAY
Detay 2011-2012 Yaz1NERGİS BİRAY
Detay 2011-2012 Güz2NERGİS BİRAY
Detay 2010-2011 Güz2NERGİS BİRAY
Detay 2009-2010 Güz2CEYHUN VEDAT UYĞUR


Yazdır

Ders Şube Detayları
Dersin Kodu Dersin Ad Saat (T+P) Şube No Öğretim Dili Şube Dönemi
TDE 352 ÇAĞDAŞ TÜRK LEHÇELERİ 4 + 0 2 Türkçe 2023-2024 Bahar
Öğretim Elemanı  E-Posta  İç Hat  Ders Yeri Devam Zorunluluğu
Doç. Dr. SALİH MEHMET ARÇIN sarcin@pau.edu.tr İTBF B0006 Dersin Devam Yüzdesi : %70
Amaç Çağdaş Türk lehçelerinin genel ve temel niteliklerini kavratmak.
İçerik Çağdaş Türk Lehçelerinin sesbilgisel, biçimbilgisel, sözdizimsel özellikleri, sözcük varlıkları, karakteristik ve kültürel özelliklerini yansıtacak seçme günlük konuşmalar, gazete ve dergi yazıları, internet yazıları, edebî metinler (şiir, hikâye, roman, tiyatro, destan metinleri, folklorik metinleri vb.) okuma, incelenir.
Haftalık Konu Başlıkları
HaftaKonular
1 Türk lehçelerinin sınıflandırılması.
2 Özbek Türklerinin kısa tarihi.
3 Özbek Türkçesinin tarihi gelişimi.
4 Özbek Kiril ve Latin alfabesinin öğretimi.
5 Özbek Türkçesinde sesler ve ses uyumları.
6 Metin okuma.
7 Özbek Türkçesinde sesler ve ses uyumları.
8 Metin okuma.
9 Özbek Türkçesinde isim çekim ekleri.
10 Özbek Türkçesinde isim çekim ekleri.
11 Özbek Türkçesinde fiil çekim ekleri.
12 Özbek Türkçesinde fiil çekim ekleri.
13 Özbek Türkçesinde sözcük öbekleri ve cümle çeşitleri.
14 Özbek Türkçesinde sözcük öbekleri ve cümle çeşitleri.
Materyaller
Materyal belirtilmemiştir.
Kaynaklar
KaynaklarKaynak Dili
Karşılaştırmalı Türk Lehçeleri Sözlüğü, (Komisyon), Kültür Bakanlığı Yay. Türkçe
Ertuğrul Yaman, Türkiye Türkçesi ve Özbek Türkçesinin Söz Dizimi Bakımından Karşılaştırılması, TDK Yay.Türkçe
Volkan Coşkun, Özbek Türkçesi Grameri, TDK Yay.Türkçe
Editör: Ahmet Bican Ercilasun, Türk Lehçeleri Grameri.Türkçe
Ders Değerlendirme Sistemi
Değerlendirme YöntemiKatkı Yüzdesi (%)Değerlendirme Yöntemi Ad
Dönem Sonu Sınavı60Dönem Sonu Sınavı
Ara Sınav40Ara Sınav
T+U : Teorik + Pratik
PY: Program Yeterlilikleri
ÖK: Ders Öğrenme Kazanımları