Yazdır

DERS BİLGİLERİ
Ders KodDers AdT+U SaatYarıyılAKTS
TDE 126GENEL DİLBİLİMİ4 + 01. Yarıyıl5

DERS TANIMI
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Zorunlu
Dersin Amacı Dil bilimiyle ilgili bilgi ve becerileri geliştirmek
Ders İçeriği İletişim kavramları, İletişimin temel esasları, temel anlam, yan, çağrışımsal anlam, kodlama, dekodlama, edinç, edim, metinlik kurgusunun ve çözümünün anlambilimsel, dizimbilimsel-sesbilimsel boyutları; dil farklılıkları, bilim dili, bilişim dili, edebî dil, üst dil kavramları, ideal kavramının felsefî temelleri, iletişimsel ideal, ideal dil, ideal dillik kurgulama ve kod farklılıklarının indirgenmesi, model, yapı kavrami, dil-söz, dizi-dizim, eşsüremlilik-artsüremlilik ayrımları, ses, sesbirim, sesbirimsel değişke, biçim, biçimbirim, biçimbirimsel değişke.
Ders Ön Koşul Dersin ön koşulu yok.
Ders Yan Koşul Dersin yan koşulu yok.
Öğretim Sistemi Yüz Yüze

DERS ÖĞRENME KAZANIMLARI
1DDilin oluşması ve gelişmesi süreçlerini, insanın dile olan gereksinimini ve günlük yaşamda onu nasıl kullandığını kavrayabilme yeteneği
2İletişim ve dil arasındaki ilgiyi, iletişimi etkileyen unsurları belirleyebilme ve bilinçli olarak iletişimi gerçekleştirme yeteneği.
3İletişimde dilin kullanılışı ile ilgili sorunları dilbilimine bağlı olarak belirleyebilme ve çözebilme yeteneği
4Dil ve düşünce arasındaki bağlantıyı açıklayabilme
5Dille toplumsal yaşamı ilişkilendirebilme, farklı toplumlardaki farklı dil davranışlarının nedenlerini gözlemleyebilme
6Çalışma konularını uygulayabilme, konu belirleyebilme yeteneği
7Bilimle eğitim, sanat ve günlük yaşamda dilin farklı kullanımlarını kavrayabilme
8Dilbilimsel alanda öğrenilen bilgileri gerçek yaşamda kullanabilme
9Dilbilimsel alanla ilgili bakış açısı, kuram geliştirebilme yeteneği
10Dilbiliminin tekniklerini uygulayabilme yeteneği, Sesbilimi, biçimbilimi alanlarında uygulanan inceleme yöntemlerini Türk diline uygulayabilme yeteneği

DERS ÖĞRENME KAZANIMININ PROGRAM YETERLİLİKLERİNE KATKISI
NoPY 01PY 02PY 03PY 04PY 05PY 06PY 07PY 08PY 09PY 10PY 11PY 12
ÖK 0015          5
ÖK 00255          
ÖK 003 444       4
ÖK 004  4    4    
ÖK 005    44      
ÖK 006   5  5     
ÖK 007  5         
ÖK 008       3 3  
ÖK 009   33       
Ara Toplam10913127457 3 9
Katkı111110110001

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
EtkinlikSayısıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi(14 hafta/teorik+uygulama)41352
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme)21326
Ödevler21326
Arasınavlar(hazırlık süresi dahil)11313
Yarıyıl Sonu Sınavı(hazırlık süresi dahil)11313
Toplam İş Yükü

Dersin AKTS Kredisi






130

5
DERS ŞUBELERİ
 Dönem seçiniz :   


 Ders DönemiŞube NoDersi Veren Öğretim Elemanı
Detay 2020-2021 Güz2SALİH MEHMET ARÇIN


Yazdır

Ders Şube Detayları
Dersin Kodu Dersin Ad Saat (T+P) Şube No Öğretim Dili Şube Dönemi
TDE 126 GENEL DİLBİLİMİ 4 + 0 2 Türkçe 2020-2021 Güz
Öğretim Elemanı  E-Posta  İç Hat  Ders Yeri Devam Zorunluluğu
Doç. Dr. SALİH MEHMET ARÇIN sarcin@pau.edu.tr İTBF B0006 İTBF B0108 Dersin Devam Yüzdesi : %
Amaç Dil bilimiyle ilgili bilgi ve becerileri geliştirmek
İçerik İletişim kavramları, İletişimin temel esasları, temel anlam, yan, çağrışımsal anlam, kodlama, dekodlama, edinç, edim, metinlik kurgusunun ve çözümünün anlambilimsel, dizimbilimsel-sesbilimsel boyutları; dil farklılıkları, bilim dili, bilişim dili, edebî dil, üst dil kavramları, ideal kavramının felsefî temelleri, iletişimsel ideal, ideal dil, ideal dillik kurgulama ve kod farklılıklarının indirgenmesi, model, yapı kavrami, dil-söz, dizi-dizim, eşsüremlilik-artsüremlilik ayrımları, ses, sesbirim, sesbirimsel değişke, biçim, biçimbirim, biçimbirimsel değişke.
Haftalık Konu Başlıkları
HaftaKonular
1 Dilin toplumsal ve iletişimsel işlevi
2 Dilin toplumsal ve iletişimsel işlevi
3 İletişimin temel birimleri ve işlevleri
4 İletişimin temel birimleri ve işlevleri
5 Dilbilimsel kodlama türleri ve aşamaları
6 Dilbilim alt dalları ve kullanım alanları
7 Dilsel ehliyet ve icra
8 Arasınav
9 Dilbilimde ikili karlılıklar ve yapısal dilbilimin özellikleri
10 Dilbilimde ikili karşılıklar ve yapısal dilbilimin özellikleri
11 Dilbilimde ikili karşılıklar ve yapısal dilbilimin özellikleri
12 Yapısalcı dilbilimsel Çağdaş dilbilime geçiş aşamaları
13 Çağdaş dilbilimsel akımlar ve evrensel dilbilgisi kuramı
14 Evrensel dilbilgisinin aşamaları ve Noam Chomsky
Materyaller
Materyal belirtilmemiştir.
Kaynaklar
Ders Değerlendirme Sistemi
Değerlendirme YöntemiKatkı Yüzdesi (%)Değerlendirme Yöntemi Ad
Dönem Sonu Sınavı60Dönem Sonu Sınavı
Ara Sınav40Ara Sınav
T+U : Teorik + Pratik
PY: Program Yeterlilikleri
ÖK: Ders Öğrenme Kazanımları