Yazdır

DERS BİLGİLERİ
Ders KodDers AdT+U SaatYarıyılAKTS
TDE 438ÇAĞATAY TÜRKÇESİ2 + 08. Yarıyıl3

DERS TANIMI
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Seçmeli
Dersin Amacı 15. -18. yüzyıllar arasında yazılı dil olarak kullanılan Çağatay Türkçesi metinlerinin anlaşılırlığını ve dönemin dil bilgisel yapılarının çözümleme bilgisinin kazandırılması.
Ders İçeriği Çağatay Türkçesinin gelişimine zemin hazırlayan sosyal,siyasi ve tarihi sebepler .Çağatay Türkçesi ve edebiyatının devirleri,önemli yazar ve şairleri .Klasik devir öncesi şairlerinden Sekkaki,Lutfi vb.tanıtılıp edebi metinlere dayandırılarak .Çağatay Türkçesi gramerinin ,yapım ve çekim eklerinin ortaya konması .Klasik Çağatay devrine ait Nevai ve Hüseyin Baykara ‘nın eserlerinden örnek parçalar çözmek,bilhassa Muhakemetü’l-Lugateyn üzerinde durmak. .Klasik devirden sonraki Çağatayca ile Özbek Türkçesine geçiş devrini aydınlatmak .
Ders Ön Koşul Dersin ön koşulu yok.
Ders Yan Koşul Dersin yan koşulu yok.
Öğretim Sistemi Yüz Yüze

DERS ÖĞRENME KAZANIMLARI
115. yy. Çağatay edebiyatını, bu edebiyatın önde gelen sanatçılarını, bu sanatçıların eski ve yeni Türk dil ve edebiyatına etkilerini eski bilgilerinin de ışığında anlama birikimi kazanmak.
2Çağatay Türkçesinin gelişme aşamaları ve diğer lehçelerden ayrılan yönlerini tanımak. Konuyla ilgili kaynaklardan bilimsel ölçütler çerçevesinde yararlanabilme becerisi kazanmak.
3Çağatay Türkçesi ile diğer Türk dili alanları arasında bilimsel yöntemlerle karşılaştırmalar yapabilme, çalışabilme, bilimsel bilgi üretebilme becerisi kazanmak.
4Tarih ve Sosyoloji gibi kültürün parçaları olan disiplinlerle ilgi kurarak Çağatay Türk kültürü ve tarihi hakkında yazılı eserler vasıtasıyla bilgi edinmek, benzer ve farklı yönleri kavrayıp ilişkilendirerek alanına bütüncül bakabilme becerisi kazanmak.
5Bugünkü Türk lehçelerinden Özbek ve Yeni Uygur Türkçeleri ile Çağatayca arasındaki ilişkiyi anlamak ve geçmişle bugün arasında bağ kurma birikimi kazanmak.

DERS ÖĞRENME KAZANIMININ PROGRAM YETERLİLİKLERİNE KATKISI
NoPY 01PY 02PY 03PY 04PY 05PY 06PY 07PY 08PY 09PY 10PY 11PY 12
ÖK 001544445444335
ÖK 002444445455324
ÖK 003545544544443
ÖK 004434344334433
ÖK 005534444444444
Ara Toplam231821202022202021181619
Katkı544444444434

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
EtkinlikSayısıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi(14 hafta/teorik+uygulama)21326
Arasınavlar(hazırlık süresi dahil)11313
Yarıyıl Sonu Sınavı(hazırlık süresi dahil)12626
Sunum / Seminer (hazırlık süresi dahil)11313
Toplam İş Yükü

Dersin AKTS Kredisi






78

3
DERS ŞUBELERİ
 Dönem seçiniz :   


 Ders DönemiŞube NoDersi Veren Öğretim Elemanı
Detay 2007-2008 Bahar1BİLGE ÖZKAN
Detay 2006-2007 Bahar1BİLGE ÖZKAN
Detay 2005-2006 Bahar1AYTEN ATAY
Detay 2004-2005 Bahar1AYTEN ATAY
Detay 2003-2004 Bahar1AYTEN ATAY
Detay 2002-2003 Bahar1AYTEN ATAY


Yazdır

Ders Şube Detayları
Dersin Kodu Dersin Ad Saat (T+P) Şube No Öğretim Dili Şube Dönemi
TDE 438 ÇAĞATAY TÜRKÇESİ 2 + 0 1 Türkçe 2007-2008 Bahar
Öğretim Elemanı  E-Posta  İç Hat  Ders Yeri Devam Zorunluluğu
Prof. Dr. BİLGE ÖZKAN bnalbant@pau.edu.tr Derslik Belirtilmemiştir. Dersin Devam Yüzdesi : %
Amaç 15. -18. yüzyıllar arasında yazılı dil olarak kullanılan Çağatay Türkçesi metinlerinin anlaşılırlığını ve dönemin dil bilgisel yapılarının çözümleme bilgisinin kazandırılması.
İçerik Çağatay Türkçesinin gelişimine zemin hazırlayan sosyal,siyasi ve tarihi sebepler .Çağatay Türkçesi ve edebiyatının devirleri,önemli yazar ve şairleri .Klasik devir öncesi şairlerinden Sekkaki,Lutfi vb.tanıtılıp edebi metinlere dayandırılarak .Çağatay Türkçesi gramerinin ,yapım ve çekim eklerinin ortaya konması .Klasik Çağatay devrine ait Nevai ve Hüseyin Baykara ‘nın eserlerinden örnek parçalar çözmek,bilhassa Muhakemetü’l-Lugateyn üzerinde durmak. .Klasik devirden sonraki Çağatayca ile Özbek Türkçesine geçiş devrini aydınlatmak .
Haftalık Konu Başlıkları
Materyaller
Materyal belirtilmemiştir.
Kaynaklar
Ders Değerlendirme Sistemi
T+U : Teorik + Pratik
PY: Program Yeterlilikleri
ÖK: Ders Öğrenme Kazanımları