Yazdır

DERS BİLGİLERİ
Ders KodDers AdT+U SaatYarıyılAKTS
TIP 200TIP DERSLERİ - II0 + 03. Yarıyıl57

DERS TANIMI
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Zorunlu
Dersin Amacı Dönem 2 nin sonunda temel amaç olarak; öğrencilerin, embriyogenezis, kromozom yapısı, genitoüriner sistem ve solunum sisteminin yapısı, işlevleri ve gelişimi; immün yanıtın temelleri, lenfoid sistem ve dolaşım sisteminin yapı ve işlevleri; santral sinir sisteminin, otonom sinir sisteminin, görme ve işitme organlarının yapısı, işlevleri ve gelişimi; hematopoietik sistem ve sindirim sisteminin yapısı, işlevleri ve gelişimi ile bu sistemlerle ilgili olgu, kavram ve mekanizmaları açıklayabilmeleri ve ilişkili mesleksel becerileri uygulayabilmeleri beklenmektedir. Aynı zamanda; öğrencilerin bilimsel bir saha ya da klinik araştırma planlamaları, uygulamaları ve rapor ederek sunmaları, sağlık örgütlenmesi içindeki birimlerin işleyişlerini yerinde gözlemlemeleri, ikinci basamak sağlık kuruluşlardaki acil servislerde verilen tedavi edici hizmetleri tanımaları ve uygulamaları görmeleri amaçlanmaktadır. Dönem 2 öğrenme hedefleri temel olarak sistemlerin anatomisini, gelişim evrelerini, işlevlerini öğrenmesini içerir. Dönem 2 yi tamamlayan öğrenci sistemlerin yapı ve işlevleriyle ilişkili moleküllerin sentez ve metabolizmalarını açıklar. Bununla birlikte konuyla ilişkili endokrin yapıyı, sentezlenen molekülleri ve etki mekanizmalarını açıklar. Öğrenciler hastalıkları tanımlar; hastalık etkenlerini ve etkenlere vücut yanıtını ilişkilendirir. Hastalıkların kliniğini ve tedavisini, kullanılan ilaçları etki mekanizmalarıyla öğrenmesi hedeflenmektedir. Ayrıca hasta hekim ilişkisini kavraması, hastalıklara yönelik önleme ve korunma yaklaşımlarını geliştirmesi; risk faktörlerini ve hastalıkları toplum sağlığı açısından değerlendirmesi beklenmektedir.
Ders İçeriği Genito üriner sistem ve solunum sisteminin histolojik ve anatomik yapısı, bu sistemlerin embriyolojik gelişimleri, cinsiyet hormonları, menstrüel siklus olgusu, embriyogenezis kavramı, gebelikle ilgili yapılar ve hormonlar, kromozom yapısı, pübertal gelişim, üriner sistem enfeksiyonları, kimlik gelişiminin kavramı. İmmun yanıt, hücresel ve humoral immunite, kronik inflamatuar yanıt, lenfoid sistem, temel virolojik kavramlar, virus yapısı, salgın epidemiyolojisi ve salgın incelenmesi, kalbin ve büyük damarların histolojik ve anatomik yapı ve işlevleri, kan basıncının düzenlenmesi, streptokokların yapısı, mikobakterlerin yapısı, lipoproteinler ve metabolizmaları. Santral sinir sistemi histolojik ve anatomik yapısı, işlevleri, gelişimi ve fibrinolitik ilaçların etki mekanizmaları, otonom sinir sisteminin yapı ve işlevi, nörotransmitterlerin işlevi, yaşlanma süreçleri, bilinç ve bilince ilişkin yapılar ve işlevleri, görme, işitme ve denge organları yapısı ve işlevleri. Karaciğer, safra yolları, özefagus, mide, ince ve kalın bağırsak histolojik ve anotomik yapısı, işlevleri ve gelişimi, karaciğer fonksiyon testleri, hematopoez, demir metabolizması, kan grupları ve cross-match yöntemi. Araştırma teknikleri, veri toplama, veri analizi, rapor yazma, mesleksel değerler ve etik kural uygulamaları, sağlık kuruluşları, çevre sağlığı ve rehabilitasyon merkezlerini tanıma, ikinci basamak sağlık kuruluşunda staj süresince gözlemlerde bulunmak.
Ders Ön Koşul Dersin ön koşulu yok.
Ders Yan Koşul Dersin yan koşulu yok.
Öğretim Sistemi Yüz Yüze

DERS ÖĞRENME KAZANIMLARI
1Konuyla ilişkili sistem ve ilişkili organların gelişimlerini; süreçlerini; rol oynayan yapıları açıklar ve ilişkilendirir.
2Konuyla ilişkili sistemlerin anatomisini, gelişim evrelerini, işlevlerini ve yapı ve işlevleriyle ilişkili moleküllerin, yapıların yapı, sentez, metabolizmalarını açıklar; yapı işlev ilişkilerini açıklar.
3Konuyla ilişkili endokrin yapıyı, sentezlenen molekülleri ve etkileri ve etki mekanizmalarını açıklar.
4Konuyla ilişkili bozuklukları, hastalıkları tanımlar; hastalık etkenlerini, etkenlere vücut yanıtını; belirli hastalıkta gözlenen oluşumların mekanizmalarını, klinik ve tedavisini açıklar.
5Konuyla ilişkili sistemle ilgili gelişmeyi, nöronal temelini; gelişim testlerini; gelişmeyi bozan pre ve postnatal nedenleri açıklar.
6Konuyla ilişkili infeksiyöz yapıları açıklar; neden olduğu hastalıkları sayar; vücuttaki etkilerini konu boyutunda açıklar
7Konuyla ilişkili hastalıkların tanısını, tanısında yararlanılan yapı, teknik ve yöntemleri açıklar; konuyla ilişkili anomalilerin kavramkarını açıklar
8Konuyla ilişkili ilaçları, mekanizmalarını açıklar, ilaç kullanım ilkelerini kavrar ve ilişkili testleri hatırlar. Konuyla ilişkili aşıları sayar
9Sağlıklı cinsel yaşamı; doğum sonrası süreci açıklar; konuyla ilişkili öykü alma basamaklarını uygular.
10Konuyla ilişkili tıbbi durumları etkileyen ruhsal faktörleri açıklar ve söz konusu hastaya yaklaşım ilkelerini açıklar
11Konuyla ilişkili sürecin nörobiyolojisini, hücresel ve biyokimyasal mekanizmalarını ve sistemin organının morfolojisini açıklar; hastalıklardaki moleküllerin durumunu ve döngüsünü tanımlar.
12Hasta hekim ilişkisini kavrar ve hastaya bilgi vermeyi kurallarına uygun olarak uygular.
13Konuyla ilişkili hastalıkları, önleme ve korunma yaklaşımlarını açıklar; risk faktörlerini ve hastalıkları toplum sağlığı açısından değerlendirir.
14Konuyla ilişkili işlevi tanımlar; işlevi sağlayan yapıları, ilişkili moleküleri ve işlevi bozabilecek mekanizmaları ana başlıklar halinde ve işlevi kapalı hastaya temel yaklaşımı açıklar.
15Konuyla ilişkili bir süreci ve süreç dışında meydana gelen değişiklikler, sürecin evrelerini; bu sürecin değerlendirilmesinde yarralanılan tekniği tanımlar ve özelliklerini ilişkilendirir, ilişkili laboratuvar testlerini kılavuz eşliğinde yapar ve sonuçlarını değerlendirir
16Konuyla ilişkili hastalıkların, kazaların önlenmesinde sorumluluk alır; gerekli yaklaşımları kavrar; yaşa göre ilişkilendiri; rehabilitasyonun önemini ve ilişkili konularda Türkiye’deki durumu açıklar.
17Konuyla ilişkili hastalıkları yaşa göre değerlendirir; sorunları ve dönüşümü açıklar; hastalığa göre kuralları yerine getirir
18Araştırma türlerini tanımlar; ölçülen değerleri araştırma tasarımı ve sonuçlarının sunumlarıyla ilişkilendirir.
19Konuyla ilişkili yaşam kurtarıcı uygulamaların önemini değerlendirir
20Konuyla ilişkili hastalıklar boyutunda yasal sorumluluklarını yerine getirir, hakları listeler
21Bilgiye erişmek için farklı kaynakları kullanır, İnternet’te tarama yapar.
22Çalışacağı kurum ya da kuruluşlarda çalışanlarla iletişim ilke ve kurallarını tanımlar, grup çalışması ilkelerine uyar

DERS ÖĞRENME KAZANIMININ PROGRAM YETERLİLİKLERİNE KATKISI
NoPY 01PY 02PY 03PY 04PY 05PY 06PY 07PY 08PY 09PY 10PY 11
ÖK 001   5       
ÖK 0025  5       
ÖK 003   5       
ÖK 0044  4       
ÖK 0055  5       
ÖK 0063  3       
ÖK 0075  5       
ÖK 0085  5       
ÖK 00944 4       
ÖK 01044 5   44  
ÖK 0115  5       
ÖK 012 55        
ÖK 01344455   4 4
ÖK 01455 4       
ÖK 0154345      5
ÖK 016 33 3  33  
ÖK 017  4 4 4 4 4
ÖK 018     55    
ÖK 0195 55   5   
ÖK 0204444   55 4
ÖK 021    55  5  
ÖK 022 55      55
Ara Toplam62373474171091725522
Katkı32231001101

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
EtkinlikSayısıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Staj Çalışması7428
Alan Çalışması12112
ÖBD144
ÖBD (Öğrenci)16060
BSD (Kuramsal)4416
BSD (Kuramsal) (Öğrenci)432128
BSD (Sosyal)428
BSD (Sosyal) (Öğrenci)4520
BSD (Uygulama, Mesleksel)4416
BSD (Uygulama, Mesleksel) (Öğrenci)4520
Formatif19119
Formatif (Öğrenci)19119
MSD16116
MSD (Öğrenci)1610160
Grup Oturumları (PDÖ, Task, Seminer, Panel) 404160
Grup Oturumları (PDÖ, Task, Seminer, Panel) (Öğrenci)404160
Sunum2771277
Sunum (Öğrenci)80180
Uygulama (Lab, Mesleksel Bec., Diğer)3301330
Uygulama (Lab, Mesleksel Bec., Diğer) (Öğrenci)1001100
Alan Çalışması (Öğrenci)11333
Özel Çalışma Modülü11111
Özel Çalışma Modülü (Öğrenci)11333
Toplam İş Yükü

Dersin AKTS Kredisi






1710

57
DERS ŞUBELERİ
 Dönem seçiniz :   


Seçili dönemde ders açılmamıştır.


Yazdır

T+U : Teorik + Pratik
PY: Program Yeterlilikleri
ÖK: Ders Öğrenme Kazanımları